243936
۱۸ فروردین ۱۴۰۱

گلستان | توزیع ۵ هزار جلد کتاب پارسال در اختیار کودکان روستایی استان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان گفت: ایجاد و تجهیز کتابخانه ها در روستاها یکی از اولویت‌های کانون است که سال گذشته بیش از پنج هزار جلد کتاب در اختیار کودکان روستایی قرار گرفت.

به گزارش کودک پرس ،محبوبه رجبی‌نسب روز پنجشنبه در گفت و گویی افزود: توزیع بسته های فرهنگی کتاب و نوشت افزار، مسابقات فرهنگی، پخش انیمیشن، نقاشی، شعرنویسی، داستان نویسی، قصه گویی، بازی، مسابقات همراه با مربیان سیار از جمله فعالیت های  مهم این کانون در مناطق کم برخوردار و روستاهاست.

در زمان حاضر ۳۴ کتابخانه عمومی شهری، ۳۱ کتابخانه عمومی روستایی و ۱۲ کتابخانه مشارکتی در استان گلستان فعال است.

وی اظهارداشت: کتابخوانی با فرهنگسازی خانواده، مدرسه، دوستان و فعالان اجتماعی باید اولویت کودکان و نوجوانان قرار گیرد زیرا تمام بچه های کتابخوان در دانش، رفتار، گفتار، رفتار، ارتباطات و سطح یادگیری نسبت به همسالان خود بالاتر هستند و بی شک جامعه ای به توسعه می رسد که آمار کتابخوانی بیشتری داشته باشد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان خاطرنشان کرد: کتاب کودک باید توسط نویسنده ای توانمند با اطلاعات دقیق در این حوزه نوشته شده باشد و والدین باید به اسم نویسنده، ناشر، لوگو، تصویرسازی، محتوای خلاقانه برای جذب، شکوفایی و رشد کودکانشان توجه کنند.

وی تصریح کرد: کتاب های کودک باید نیازهای آموزشی، ویژگی های مثبت و مهارت رفتار ارتباطی را به صورت غیر مستقیم و جذاب از جمله به زبان حیوانات و گیاهان به کودکان نشر دهند چون در جهان معاصر آموزش های مستقیم جوابگو نیست.

رجبی نسب یادآور شد: برای تشویق و شوق کودکان به خواندن کتاب اقدامات فراوانی از جمله مشارکت آنها در انتخاب، قرار دادن کتاب در سبدهای خرید هفتگی خانواده، خواندن مشارکتی، اجرای نمایش، قصه و بازی برگرفته از کتاب  توسط خانواده ها انجام شود.

وی تاکید کرد: تصویرگری کتاب یکی دیگر از چالش های کتاب های کودک بوده که فقط نگاه بصری کودکان را تحریک کرده و سنخیتی با مطالب ارائه شده ندارند و گاهی با کثرت تصاویر موضوع اصلی گم می شود که توجه به این مهم در راستای انتقال مفهوم کتاب و جذب مخاطب اثرگذار خواهد بود و بی شک کتاب کودک تاثیرگذار باید در تربیت عاطفی، رشد، توسعه، خلاقیت، حس کنجکاوی کودک نقش بسیار مهمی داشته باشد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان اضافه کرد: فضاسازی محیط در کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در انتخاب این محیط آموزشی و استفاده از قفسه های کتاب نقش ویژه ای در نشر فرهنگ کتابخوانی داشته است.

به گفته وی ۶۲ فعالیت جذاب کتاب محور از جمله قصه گویی، نمایشنامه خوانی و کاردستی برای ترغیب و تشویق غیرمستقیم کودکان به کتابخوانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان انجام می شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان گفت: یکی از چالش های مهم مطرح دیگر در کتاب کودک فضای نقد است که با توجه به این مهم کانون پرورش فکری در نشست دو پنجره پس از خواندن کتاب ها توسط کودکان و نوجوانان از مولف دعوت کرده تا بچه ها نقدهای خود را بیان کنند که بی شک در چاپ های بعدی این نقدها در اصلاح تالیفات اثر می گذارد.

وی بیان کرد: ترغیب کودکان به کتاب نباید آن ها را از کتاب دور کرده و نتیجه معکوس داشته باشد بلکه باید با روش های بسیار برنامه ریزی شده  توسط کارشناسان و مربیان کانون  در تشویق و راهنمایی این قشر تلاش کرد.

به گزارش ایرنا، کتاب کودک در دنیای علم و فناوری برای مراقبت، مواظبت، درک محیط پیرامون، افزایش دانش، مهارت و پرورش و تربیت، مربیان همراه کودکان به شمار می آیند و والدین به‌ عنوان الگوهای رفتاری نقش بسزایی در پذیرفتن این معلم مهربان داشته که باید قرارگیری کتاب در سبد نیازهای روزمره کودکان را فرهنگسازی کنند.

گلستان با حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت، ۳۶۲ هزار دانش آموز و پنج هزار عضو رسمی کانون پرورش فکری کودکان متشکل از اقوام و مذاهب مختلف ۳۴ نقطه شهری و هزار و ۷۵ روستا دارد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار