243914
۱۸ فروردین ۱۴۰۱

لزوم توجه بیشتر والدین به خطرات موجود در مسیر مدرسه تا منزل

رئیس اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی پلیس فارس با بیان اینکه به‌طور قطع و يقين سلامتي و امنيت كودكان، بيشتر از مسائل مربوط به درس و مدرسه براي خانواده‌ها اهميت دارد، عنوان کرد: بررسي‌هاي صورت گرفته حكايت از آن دارد كه بسياري از انحرافات كودكان و نوجوانان در مسير مدرسه به خانه اتفاق مي‌افتد.

به گزارش کودک پرس ،مهدی نعمایی رئیس اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی پلیس فارس  در آستانه بازگشایی مدارس و ضرورت آموزش حضوری پس از دو سال تعطیلی مدرسه ها به نکاتی در راستای حفظ امنیت و سلامت دانش آموزان اشاره کرد و گفت: تا به امروز شروع سال تحصيلي و موعد بازگشایی مدارس را در دو بازه‌ی زمانی مجزا تجربه نکرده بودیم. بازگشایی مدارس در فصل بهار براي دانش‌آموزاني كه فضاي مدرسه را می‌شناسند، با شور و نشاط وصف‌ناپذيري همراه است؛ اما اين شور و نشاط معمولاً براي والدين با اضطراب و نگراني خاصي توأم مي‌گردد.

وی افزود: به‌طور قطع و يقين مي‌توان گفت كه سلامتي و امنيت كودكان، بيشتر از مسائل مربوط به درس و مدرسه براي خانواده‌ها اهميت دارد. به هر حال نمي‌توان اين واقعيت را انكار نمود كه كودكان همواره در معرض آسيب‌ قرار دارند. اگر چه آسيب‌پذيري كودكان هم در فضاي خانه و هم محيط خارج از خانه محتمل است؛ اما تا زماني كه آنان در خانه به سر مي‌برند، زمينه‌ی دلواپسي پدران و مادرانشان را كمتر فراهم مي‌كنند. از اين منظر كه حمايت خانواده از كودكان در داخل منزل، تا حد زيادي آنها را از خطرهاي ناشناخته دور مي‌سازد.

نعمایی ادامه داد: بررسي‌هاي صورت گرفته حكايت از آن دارد كه بسياري از انحرافات كودكان و نوجوانان در مسير مدرسه به خانه اتفاق مي‌افتد و متأسفانه برخي از خانواده‌ها توجه خود را آن‌گونه كه شايسته است، به اهميت و تأثير اين مسير و خطرات نهفته در آن معطوف نمي‌كنند.
رئیس اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی پلیس فارس در ادامه اظهار کرد: بدون ترديد مصونيت بخشيدن به كودكان در مقابل خطرات پيراموني‌شان، نيازمند صرف انرژي، وقت و حوصله‌ی فراوان توسط والدين به‌ويژه در ارتباط با آموزش و آگاهسازي فرزندان است كه البته قبل از هر چيز به دانش و مهارت خود آنان بستگي دارد. با اين وجود پيشگيري از آسيب‌پذيري كودكان و افزايش احساس امنيت خانواده‌ها، به وجود هماهنگي‌هاي لازم ميان اوليا و مربيان از يك سو و پليس از سوي ديگر نياز دارد. به عبارت ديگر بسترهاي توليد و افزايش امنيت دانش‌آموزان در ابعاد مختلف پيشگيري از بزهكاري و بزه‌ديدگي، داراي سه ضلع مهم و تعيين‌كننده شامل خانواده، نظام آموزش و پرورش و پليس مي‌باشد.

وی با بیان اینکه آن‌چه مسلم است براي مقابله با هر تهديدي، ابتدا بايد تمام ابعاد و زواياي آن را به خوبي شناسايي كنيم؛ چند توصیه به دانش آموزان و والدین کرد.

نعمایی خطاب به والدین عنوان کرد:. به فرزندان خود بیاموزیم که هنگام خروج از مدرسه، دلیلی برای عجله کردن وجود ندارد،اگر کودک شما به سنی رسیده که خودش به تنهایی از مدرسه به خانه برمی¬گردد، اطمینان حاصل کنید که از محل¬های امن برای عبور از عرض خیابان استفاده می¬کند. فرزندان خود را با تابلوهای راهنمایی و رانندگی آشنا نموده و نحوه¬ی عبور صحیح از عرض خیابان را به صورت عملی با آنان تمرین کنید. برای پیشگیری از آسیب¬پذیری فرزند خود در مسیر مدرسه به خانه، قوانین و مقررات خاصی را وضع نموده و او را به اجرای دقیق آن ملزم نمایید، اگر فرزندتان برای رفت و آمد خود از سرویس مدرسه استفاده می¬کند، تمامی نکات ایمنی مربوطه را به وی گوشزد کنید. نکاتی از قبیل حضور به موقع در محل سوار شدن، لزوم توقف کامل خودرو هنگام سوار یا پیاده شدن، صحبت و شوخی نکردن با راننده و مسافران، بیرون نبردن سر و دست از پنجره و مواردی نظیر آن، برای تردد فرزند خود به مدرسه، از سرویس¬های دارای مجوز و آموزش دیده استفاده نموده و به سایر راننده¬ها اعتماد نکنید و به کودک خود بیاموزید که هرگز به افراد غریبه اعتماد نکرده و در هر وضعیتی از سوار شدن به وسیله¬ی نقلیه¬ی آنها خودداری کند.

چند توصیه به دانش‌آموزان در ارتباط با ترددهای روزانه

این مقام انتظامی در اد امه چند توصیه در خصوص ترددهای روزانه به دانش آموزان کرد و افزود:از دویدن به دنبال سرویس که کار بسیار خطرناکی محسوب می‌شود، خودداری کنید، هنگام سوار و پیاده شدن عجله نکنید. از جلوی اتوبوس و مینی‌بوس به آن طرف خیابان نروید، هنگام پیاده شدن از تاکسی از در سمت راست خارج شوید، اجتناب از شوخی‌ها و سروصداهایی که می‌تواند تمرکز راننده را بر هم زده و حادثه‌ساز شود و در حفظ و نگهداری تجهیزات و امکانات وسیله‌ی نقلیه‌ی عمومی کوشا باشید.

مقابله با ساير تهديدها:

نعمایی در پایان تصریح کرد: كودكان ما بايد بدانند كه ممكن است در مسير خانه به مدرسه يا برعكس از سوي افراد غريبه مورد سوء استفاده قرار بگيرند. مهم‌ترين نكاتي كه لازم است خانواده‌ها به كودكانشان آموزش دهند، اين است كه به هيچ عنوان سوار خودرو يا موتورسيكلت افراد ناشناس نشده و آنها را همراهي نكنند؛  هيچ‌گونه هديه و خوراكي از آنان قبول نكنند. بايد به آنها توضيح بدهيم كه افراد كمي هستند كه ممكن است بخواهند آنها را مسموم كنند؛ اما مشخص نيست كه اين افراد چه كساني هستند. به هر ترتيب بايد مطمئن شويم كه كودكانمان نزد ما از مطرح كردن اتفاقات احتمالي يا رفتارها و گفتارهايي كه سلامتي و امنيتشان را تهديد مي‌كند، ابايي ندارند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار