موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/همدان
243888
۱۷ فروردین ۱۴۰۱

۲ تا ۷ سالگی؛ بهترین زمان تشخیص اوتیسم

مسئول انجمن حمایت از کودکان اوتیسم همدان با اشاره به اینکه دو تا هفت سالگی بهترین زمان تشخیص اوتیسم است، گفت: ۲۵۰ کودک عضو انجمن اوتیسم از شهرستانهای مختلف استان هستند که بیشتر این افراد را پسران تشکیل می دهند | از این تعداد ۵۰ کودک دختر و ۲۰۰ نفر پسر هستند.

به گزارش کودک پرس ،مسئول انجمن حمایت از کودکان اوتیسم همدان با اشاره به اینکه  دو تا هفت سالگی بهترین زمان تشخیص اوتیسم است، گفت: ۲۵۰ کودک عضو انجمن اوتیسم از شهرستانهای مختلف استان هستند که بیشتر این افراد را پسران تشکیل می دهند.

داوود پناهی بیان کرد: ۲۵۰ کودک عضو انجمن اوتیسم از شهرستانهای مختلف استان هستند که بیشتر این افراد را پسران تشکیل می دهند و از این تعداد ۵۰ کودک دختر و ۲۰۰ نفر پسر هستند.

وی به زمان طلایی تشخیص اوتیسم اشاره کرد و افزود: دو تا هفت سالگی بهترین زمان تشخیص اوتیسم است چرا که مغز این کودکان در این سن آمادگی بهتری برای دریافت توانبخشی ها دارد و امیدواریم خانواده ها نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهند و با مداخلات درمانی زود هنگام می توان علائم کودک را بهبود بخشید و آنها را بهتر وارد جامعه کرد چرا که اوتیسم درمان قطعی ندارد و تنها با امور توانبخشی می توان علائم آنها را تلطیف کرد.

مسئول انجمن حمایت از کودکان اوتیسم همدان اظهار کرد: ممکن است تعداد مبتلایان به اوتیسم بیش از افراد تحت پوشش انجمن باشد، بنابراین با توضیحاتی در مورد بیماری اوتیسم خانواده ها را آگاه می سازیم تا در صورت وجود علائم به پزشک مراجعه کنند و آنها را در انجمن عضو کنند.

وی افزود: تمامی گروه های سنی در انجمن حضور دارند، اما بهترین زمان تشخیص اوتیسم از دو سالگی به بعد است.

پناهی ادامه داد: درانجمن کار غربالگری کودکان انجام می شود و گفتار درمان، کار درمان و روانپزشک داریم که در صورت مراجعه خانواده ها غربالگری ها انجام می شود و برای ارزیابی زمان مشخص در نظر گرفته می شود و خانواده ها با عنوان کردن علائم و غربالگری کودک نیز طیف اوتیسم وی تشخیص داده می شود.

وی با بیان اینکه برخی خانواده ها هنگام مطلع شدن وضعیت کودکشان از اوتیسم بسیار متعجب می شوند، تصریح کرد: ابتدا به خانواده ها برای پذیرش بیماری کودکشان مشاوره داده می شود تا کودکشان بتواند با امور گفتار درمانی، رفتار درمانی و کار درمانی و سایر امور نیز با جامعه وفق داده شود.

مسئول انجمن اوتیسم همدان با تاکید بر اینکه کودک توسط روانپزشک مورد بررسی و معاینه قرار می گیرد، افزود: به طور معمول به کودکان قبل از سن پنج سالگی دارو تجویز نمی شود، بسته به طیف درگیری وی با اوتیسم دارو تجویز می شود و تحت درمان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: طیف ابتلای کودکان اوتیسم متفاوت است و برخی مشکلات رفتاری دارند در حالیکه برخی نیز در گفتار و تکلم با اختلال مواجه هستند و امور درمانی مبتلایان به اوتیسم بستگی به تشخیص پزشک متخصص دارد.

پناهی با بیان اینکه اوتیسم نوعی بیماری درخود ماندگی است و به نوعی اختلال عصبی، رشدی و تکاملی است که کودک مبتلا به اوتیسم با نقص در پردازش حواس، ادراک و حرکات و در رفتار اختلال دارد، تصریح کرد: از نشانه های بارز اوتیسم عدم ایجاد ارتباط چشمی و ضعف در کلام است که این کودکان حرکات کلیشه ای انجام می دهند و یا هنگام بازی با اسباب بازی هایشان درست بازی نمی کنند و این کودکان علایق عجیبی به اشیا منزل دارند وممکن است کلام این کودکان هدفمند نباشد و با محدودیت کلامی مواجه هستند که خانواده ها در صورت مشاهده این علائم می توانند به انجمن مراجعه کنند.

وی در ادامه یاد آور شد: کودکان اوتیسم علاقه عجیبی به وسایل چرخان از جمله ماشین لباسشویی دارند همچنین این کودکان در ایجاد روابط اجتماعی با نقص مواجه هستند که باید امور توانبخشی به این کودکان ارائه شود.

پناهی به وضعیت تحصیل کودکان اوتیسم اشاره کرد و افزود: طیف ابتلای کودکان اوتیسم متفاوت است و در صورتیکه کودکی به علائم شدید مبتلا باشد، این کودکان نمی توانند خدمات آموزشی دریافت کنند اما طیف متوسط و خفیف می توانند آموزش های هدفمند ببینند اما این کودکان نیازمند توانبخشی داشته و باید در کنار آموزش خدمات توانبخشی دریافت کنند.

وی گفت: مدارس مورد نظر برای کودکان اوتیسم مناسب نیست چرا که این کودکان باید در کنار کودکان عقب مانده ذهنی آموزش ببینند در حالیکه این کودکان بیشتر نیازمند خدمات توانبخشی داشته و این کودکان به شدت تقلید کننده رفتار دیگران هستند و از رفتارهای کودکان عقب مانده ذهنی نیز تقلید می کنند و به این ترتیب این نوع آموزش برای خانواده های کودکان دردسر ساز شده و این نوع آموزش ها به آنها آسیب می رساند و این موضوع موجب نارضایتی خانواده های دارای کودکان اوتیسم شده است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار