243790
۱۴ فروردین ۱۴۰۱

لزوم برابرسازی فرصت‌ها برای کودکان با اختلال طیف اتیسم

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تاکید بر اینکه بی‌شک برابرسازی فرصت‌ها برای کودکان با اختلال طیف اتیسم، گامی اساسی در اجرای عدالت اجتماعی است گفت: لکن محوری‌ترین کار در حوزه اتیسم، فرهنگ‌سازی است.

به گزارش کودک پرس ،متن پیام دکتر حمید طریفی حسینی به مناسبت روز جهانی آگاه سازی اتیسم به شرح ذیل است: «ضمن تبریک فرارسیدن بهار طبیعت و سال جدید به تمامی هموطنان بالاخص دانش‌آموزان عزیز استثنایی و والدین محترم این دانش‌آموزان و همکاران ارجمند و تلاشگر حوزه آموزش و پرورش استثنایی، ۱۳ فروردین مطابق با دوم آوریل روز جهانی اتیسم را گرامی می‌داریم.

همزمانی روز طبیعت و روز جهانی آگاه سازی اتیسم، بهترین بهانه است برای اینکه از طبیعت درس بگیریم و بیاموزیم که متفاوت بودن زیباست و ما در کنار تفاوت‌هایمان است که شکل می گیریم. یاد بگیریم که کودک با اختلال طیف اتیسم هم گلی از گل‌های آفرینش است و در کنار سایر کودکان می تواند زندگی بهتر را تجربه کند و آنچه برای تمام کودکان می‌خواهیم، برای کودکان با اختلال طیف اتیسم نیز در نظر می‌گیریم.

روز جهانی اتیسم بهترین فرصت است تا یاد بگیریم با محبت کافی و توجه منطقی، کرامت آن‌ها را تضمین کنیم و با برطرف کردن موانع، جامعه‌ای فراگیر و قابل دسترس برای همه آن‌ها ایجاد کنیم.

بی‌شک برابرسازی فرصت‌ها برای کودکان با اختلال طیف اتیسم، گامی اساسی در اجرای عدالت اجتماعی است، لکن محوری‌ترین کار در حوزه اتیسم، فرهنگ‌سازی است و یکی از ضروری‌ترین اقدامات مسئولان در بخش‌های مختلف، آگاهی دادن به مردم برای ارتباط، تعامل و پذیرش کودکان با اختلال طیف اتیسم و خانواده آنان است. نگاه واقع بینانه جامعه به اختلال طیف اتیسم، فشارهای روانی وارده بر کودکان و خانواده آنان را کاهش می‌دهد.

کودکان و دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم جز گروه‌های دانش آموزی تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی می‌باشند و شناسایی، آموزش و توان بخشی این عزیزان در تمامی مراکز استان‌ها و برخی از شهرستان‌ها در تمامی دوره‌های تحصیلی صورت می‌گیرد.

برنامه‌های درسی و آموزشی با رویکردهای نوین و تخصصی متناسب با ویژگی‌های خاص و شرایط این کودکان و دانش‌آموزان مبتنی بر توانمندی هوشی، شرایط تعاملی ارتباطی، اختلالات همراه، مشکلات حسی، شرایط خاص فضای یادگیری تدوین شده است. از آنجا که مرتفع نمودن چالش‌های خانواده دارای کودک اتیسم می‌تواند چرخه آموزش را تسریع بخشد، آموزش والدین دانش‌آموزان طیف اتیسم به عنوان یک برنامه اساسی سازمان مورد نظر بوده و اجرا می‌شود.

در سال‌های اخیر تعداد افراد مبتلا به اتیسم رو به افزایش است و این افزایش مستلزم ایجاد فضاهایی است که بتواند برای نیاز های خاص این دسته از کودکان مناسب باشد، به همین دلیل با اتکا به پیشینه علمی و مطالعات میدانی و بررسی استانداردهای جهانی، طراحی، مناسب‌سازی و ساخت فضاهای آموزشی خاص این دانش‌آموزان در حال اجرا می‌باشد. همچنین با هدف ارتقا سطح تخصصی معلمان دانش‌آموزان با اختلال طیف اتیسم، آموزش معلمان دانش آموزان استثنایی مبتنی بر مهارت‌های چندگانه نیز انجام می شود.

همه این برنامه‌ها برای مهیا کردن شرایطی بهتر و ضامن آینده‌ای سرشار از موفقیت برای کودکان با اختلال طیف اتیسم است.

اینجانب ضمن گرامی‌داشت روز جهانی اتیسم، از تلاش‌های ارزنده و بی‌دریغ همه همکاران گرانقدری که در حوزه دانش‌آموزان با اختلال طیف اتیسم تلاش کرده و از این طریق در راستای عدالت آموزشی و اجتماعی گام بر می‌دارند، تشکر و قدردانی نموده و آرزومندم همکاران، خانواده‌ها و دانش‌آموزان عزیز اتیسم در پرتو فیض ازلی توفیق روز افزون داشته و همواره در سلامت کامل و شادکام باشند.»

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار