موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
243731
۲۵ اسفند ۱۴۰۰

لزوم نفوذ اسباب بازی به عمق فرهنگ عمومی

از زمان شکل‌گیری جشنواره اسباب‌بازی و فعالیت متمرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی آنها، به نظر می‌رسد رصد منسجم و یکدستی در حال شکل‌گیری است.

به گزارش کودک پرس ،داور هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون با بیان این مطلب افزود: امروزه تصویر واضح‌تری از تولیدکنندگان اسباب‌بازی کشور در عرضه و رفتار مصرفی مخاطب دیده می‌شود و همین امر باعث شده تا ضعف‌ها و خلاء‌ها را با توجه به میدان واقعی مصرف اسباب‌بازی شاهد باشیم.

فواد نجم‌الدین در ادامه گفت: ریسک‌پذیری و طراحی خلاقانه برای تولیدکنندگان رفتار نسبتاً جدیدی است که حتما در سال‌های آینده باید تقویت شود چون نشانه‌های تمایل تولیدکنندگان به این امر، از نوع مشارکت‌شان در این جشنواره مشهود است.

این منتقد هنری و طراح گرافیک تصریح کرد: تولیدکنندگان اسباب‌بازی نیازمند مسیری هستند که طی آن، برای طراحی اسباب‌بازی ایرانی نه فقط در ظواهر و نشانه‌های تصویری آنها، بلکه آنچه اندیشه و فرهنگ بومی ایران را، در بازی‌ها تصویر می‌کند، هستند تا بتوانند به عمق فرهنگ عمومی دست پیدا کنند. این ویژگی مهم است که در بخش اعظم اسباب‌بازی‌های غیرایرانی موجب تمایز و نقطه قوت آنها شده است.

نجم‌الدین، مهم‌ترین وجه تمایز اسباب‌بازی‌های داخلی و خارجی را در فناوری به‌کار رفته در چاپ آنها دانست و گفت: تفاوت فناوری چاپ، مهمترین عامل تفکیک این دو حوزه از یکدیگر است. بالا رفتن هزینه طراحی اورجینال و بسته‌بندی مطلوب برای تولیدکنندگان داخلی، سبب شده رفتار محافظه‌کارانه‌ای را، در پیش بگیرند و سعی کنند صرفا به بازتولید نمونه‌های موفق خارجی بپردازند. با وجود این، نمونه‌های اندک ولی ارزشمند قابل توجهی که به هر نحوی سعی کرده‌اند با ریسک‌پذیری و صرف هزینه، تغییرهایی در این بازار ایجاد کنند و به سمت رفتار نوآورانه و هویت ایرانی حرکت کنند، شایسته تقدیر است.

مدیر گروه ارتباط تصویری دانشگاه علم و فرهنگ تصریح کرد: کمک به تولیدکنندگان برای استانداردسازی و ارتقای سطح کیفیت ساخت و رقابت‌پذیر کردن محصولات در رقابت با محصولات خارجی، هم از لحاظ کیفیت و هم در بعد قیمت و بهای پرداختی، از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که باید هر چه زودتر برای آنها فکری کرد.

داور هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان گفت: داوری این جشنواره در چندین بخش بود و سعی شد حوزه‌های مختلف از هم تفکیک شوند. این تفکیک هم شامل ژانربندی اسباب‌بازی‌ها بر مبنای جنسیت مثل پارچه‌ای، فلزی و چوبی بودن آنها و هم ژانر بازی‌ها مثل بازی‌های رومیزی، فکری، سرگرم کننده و هم در بخش خاص یعنی بسته‌بندی، چاپ و تصویرسازی و محتوا است.

هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی به منظور حفظ شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون دوره گذشته به‌صورت مجازی و فرآیندی و در چند مرحله به‌شکل گام به گام در حال برگزاری است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار