موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
243695
۲۴ اسفند ۱۴۰۰

بازی و اسباب‌بازی؛ یکی از ابزارهای مهم در هر نظام تربیتی

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین اهدای جوایز هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با قدردانی از دست‌اندرکاران جشنواره، این رویداد را فرصتی برای شتاب‌دهی به رشد صنعت اسباب‌بازی عنوان کرد.

به گزارش کودک پرس ،مهدی علی‌اکبرزاده گفت: تمام آنچه در این دنیا به دست بشر رقم می‌خورد پشتوانه آن به تعلیم و تربیت برمی‌گردد.
علی‌اکبرزاده تصریح کرد: در دنیای کنونی با وجود تنوعی که در تمام عرصه‌ها وجود دارد از اسباب‌بازی به روش‌های گوناگون استفاده می‌شود. درواقع به کمک اسباب‌بازی می‌توان تعلیم و تربیت را در عرصه‌های مختلف عملی کرد.
وی افزود: قبلا در خانه‌ها اسباب‌بازی‌های محلی و بومی می‌ساختیم اما الان اسباب‌بازی آنقدر اهمیت پیدا کرده است که از بُعد تجاری و ابعاد مختلف از این صنعت بهره‌برداری می‌کنند. ما باید براساس تحولاتی که در دنیا اتفاق افتاده و اهمیتی که به این مقوله داده می‌شود توجه بیشتری به این صنعت داشته باشیم.
مدیرعامل کانون پروش فکری بیان کرد: یکی از ابزارهای مهم در هر نظام تربیتی بازی و اسباب‌بازی است. جشنواره اسباب‌بازی بهانه و بستری است تا خلاقان، علاقه‌مندان و صنعت‌گران در این حوزه خودشان و محصولاتشان را بروز و در منظر دیگران قرار دهند. در کنار این، فرصت رقابتی هم شکل می‌گیرد که سازنده خواهد بود.


علی‌اکبرزاده گفت: عزیزانی که در بخش رقابتی جشنواره شرکت کردند محصولات‌شان داوری شده اما قطعا محصولات برجسته‌ای وجود دارد که در جشنواره شرکت نکردند و ما امیدواریم این بستر گسترده‌تر شود.
وی اظهار کرد: کانون پرورش فکری به کمک متخصصان و علاقه‌مندان صنعت اسباب‌بازی می‌تواند یک شتاب‌دهنده خوب در این حوزه باشد و ما انتظار یک سری تحولات را در آینده این صنعت داریم.
مهدی علی‌اکبرزاده گفت: خیلی از وقت‌ها خانواده‌ها برای تهیه اسباب‌بازی موردنظر خود سردرگرم می‌شوند. خانواده‌ها نیازمند یک مرجع هستند تا وقتی به آن مراجعه می‌کنند اسباب‌بازی مناسب برای هر سن و جنسی را پیدا کنند. کانون پرورش فکری و در ذیل آن شورای نظارت بر اسباب‌بازی می‌خواهد در این زمینه ورود کند، سایر نهادها هم می‌توانند در این مسیر کانون را همراهی کنند.
مدیرعامل کانون در پایان خبر داد: تصمیم داریم همزمان با ماه مبارک رمضان در طرحی از افطار تا سحر نمایشگاه فروش اسباب‌بازی را در کانون پرورش فکری داشته باشیم.


در ادامه دبیر هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی گفت: خوشحالم که در بین ما، تصمیم‌گیران و بزرگان صنعت اسباب‌بازی حضور دارند.
آیدین مهدی‌زاده‌تهرانی تصریح کرد: کل جشنواره چیزی جز حس قدرشناسی از ۵۷۶ اثر و ۷۱ تولید کننده‌ای است که جشنواره اسباب‌بازی را برای حضور انتخاب کردند.
مهدی‌زاده برگزاری چهار نشست تخصصی و حضور بیش از شش سخنران از نقاط مختلف جهان را نشانگر پذیرفته شدن ما در این صنعت دانست.
وی افزود دیگر مهم بودن صنعت اسباب‌بازی دغدغه ما نیست، زیرا الان همه افرادی که در این حوزه فعالیت دارند پای کار هستند و برای ارتقا این صنعت تلاش می‌کنند.


کانون یکی از متولیان صنعت اسباب‌بازی است
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در مراسم اهدای جوایز برگزیدگان هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی گفت: در تمدن‌های امروز و آینده که به شدت امیدواریم که دوباره تمدن ایرانی را در عرصه‌های جهانی قوی‌تر از گذشته ببینیم، تکیه به دانش و دانش بنیان بودن تمدن‌ها اهمیت جدی دارد و وقتی یک ملت می‌خواهد دانش بنیان حرکت کند، بزرگترین سرمایه آن سرمایه شناختی آحاد جامعه است.
مجید نیلی تصریح کرد: ارتقا سرمایه شناختی جامعه و استفاده بهتر از توانمندی آحاد جامعه از کودکی شروع می‌شود و مسلما اسباب‌بازی نقش بسیار جدی و مهمی دارد.
نیلی افزود: با توجه به این نگاه، ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی طبق ماموریتی که به آن داده شده است یکی از وظایف و برنامه‌های جدی خود را ارتقا سرمایه شناختی جامعه ایرانی قرار داده است.
وی گفت: مسلما در این مسیر راهی طولانی و بزرگ پیش روی ما است اما قدم‌های اولیه بسیار مهم ما این است که ابزارهایی را در اختیار جامعه قرار دهیم که از طریق استفاده از آن ابزارهای زیرساخت توانمندی‌های شناختی که همان کارکردهای اجرایی هستند، از سوی جامعه بیشتر شناخته شود و در عین حال بچه‌ها با استفاده از ابزارهای مختلف بتوانند کارکردهای اجرایی خود را فعال کنند.
نیلی خاطرنشان کرد: در این راه نقش بی‌بدیل اسباب‌بازی انکار ناپذیر است و همین‌طور که بارها گفته شده اسباب‌بازی به واسطه قیمت مناسبی که دارد و ورودش به همه خانه‌ها چه از نوع فیزیکی و چه دیجیتال می‌تواند نقش مهمی داشته باشد و به عبارت دیگر اثر فاصله طبقاتی را روی توسعه کارکردهای بچه‌ها کاهش دهد. این مسئله‌ای بسیار جدی و مهم است که باید در سطح کشور به آن توجه کنیم.


وی تصریح کرد: بر اساس روالی که در ستاد وجود دارد،  فعالیت اول، سیاست‌گذاری در سطح کشور است. بر اساس ماموریت شورای انقلاب فرهنگی، ستاد سعی می‌کند سیاست‌گذاری خود را از طریق نهادهای ملی انجام دهد و نهاد ملی متولی اسباب‌بازی در کشور مشخص است و کانون در آن نقش محوری دارد و میزبان این نهاد ملی است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی افزود: برای همین ما از کانون خواهش کردیم به مسئله اسباب‌بازی‌های شناختی ورود کند و در حقیقت یک کمیته ارزیابی ملی ایجاد کند تا بتواند در دو مرحله به صنعت اسباب‌بازی کمک کند و سطح تولیدکنندگان را ارتقا بدهد و اسباب‌بازی‌های جدید ایجاد کنند. از طرف دیگر معیارهای ملی را با ارزیابی بازی‌هایی که با نگاه شناختی طراحی شدند ایجاد کند.
نیلی گفت: بازی شناختی در دنیا موضوعی شناخته شده‌ و به سرعت در حال رشد است و برای ما مهم است که با توجه به ویژگی‌های فرهنگی خودمان این اسباب بازی‌ها را تولید و وارد جامعه کنیم. در آینده‌ای بسیار نزدیک ادعا برای شناختی بودن اسباب بازی در جامعه رشد خواهد کرد و وجود این نهاد ملی درون کانون و شورای نظارت بر اسباب‌بازی بسیار مهم و اساسی است. بنابراین تشکر ویژه می‌کنم از دوستان در کانون و مجموعه‌ای که در حقیقت نظارت بر اسباب‌بازی را در ایران به عهده دارند، این مرکز ایجاد شد و در دو سطح بازی‌ها را ارزیابی خواهد کرد.
وی تصریح کرد: با این نگاه ما کار خود را شروع کرده‌ایم حتی قبل از اینکه با کانون همکاری خود را شروع کنیم به بازی‌سازان کشور در بخش اصول شناختی و دانش یادگیری برای توسعه اسباب‌بازی کمک می‌کنیم و این کار در ستاد ادامه دارد.
نیلی گفت: ستاد از کانون حمایت ویژه‌ای خواهد کرد تا بتواند سمینارهای علمی و کارگاه‌های آموزشی و منتورینگ برای بازی‌سازان بگذارد تا بتوانند با روش‌های نوین و شناختی در طراحی اسباب‌بازی آشنا شده و از آن استفاده کنند. این جزو ماموریت اول ماست.
وی افزود: ماموریت دومی که برای خود در نظر گرفتیم، حمایت مالی از بررسی اثربخش بازی‌هایی است که بر اساس رویکرد شناختی طراحی شده است. به دلیل اینکه پژوهش‌ها گران قیمت هستند، ستاد آمادگی این را دارد تا  بازی‌های برتر را که اقبال عمومی به آن وجود دارد و با رویکرد شناختی طراحی شده از سوی نهادهای مستقل علمی اثر بخشی آن را به آزمون بگذارند که روال آن را کانون اعلام خواهد کرد و ستاد به عنوان حامی وارد شده و ادامه خواهد داد.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی تاکید کرد: امیدواریم با توجه به اینکه توسعه اسباب‌بازی‌های جدید در کشور علاوه بر اینکه متکی به ساخت ایرانی و فرهنگ ما است راه خودش را به بازارهای بین‌المللی باز کند و امیدواریم ایران با این برند جدید اسباب‌بازی، حداقل در منطقه با توجه به اینکه دنیا هنوز در این صنعت خالی است بازیگر خوبی باشد و تولیدکنندگان ما با این برند جدید بیش از گذشته وارد بازارهای جهانی شوند.


ایران در حوزه خلاقیت و تولید، صاحب سبک است
در بخش دیگری از این برنامه فرهاد نوری معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت گفت: توسعه صادرات محصولات خلاق از جمله اسباب‌بازی موضوع جالب توجه و مهمی است.
وی بیان کرد: در سازمان توسعه تجارت جلسات مختلفی برای نمره‌دهی، ارزیابی و انطباق با مدل‌های جهانی برگزار شده است تا مسیری برای رشد صنایع مختلف باشد.
نوری با اشاره به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کشور بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ توانستیم به رقم ۹۰میلیارد دلار در حوزه تجارت خارجی برسیم که حدود  ۵/۴۳ میلیارد دلار آن در حوزه صادرات و حدود ۵/۴۶ میلیارد دلار در حوزه واردات بود. ۹۰ میلیارد دلار تجارت خارجی نویدیخش روزهای بهتر است.
وی تصریح کرد: در حوزه منابع خلاق از جمله اسباب‌بازی نقاط قوت زیادی داریم که از سوی اندیشه‌های جوان و نوگرا در قالب شرکت‌های خلاق، فناورانه، دانش بنیان با حمایت دستگاه‌های مختلف انجام شده و رو به رشد است.
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: با وجود خلاقیت‌های علمی، فرهنگی و هنری امیدواریم حوزه خارجی ما در این صنعت رشد کند؛ البته دغدغه مهم ما در این زمینه پیوست فرهنگی است. این پیوست فرهنگی به ما می‌گوید از دانش روز دنیا استفاده کنیم و آن را با فرهنگ خودمان تطبیق دهیم.
وی افزود: درحال حاضر شکاف بین نسلی در خانواده‌ها نشان از این دارد که ما در این بخش کوتاهی داشتیم و باید جبران کنیم. ما در سازمان توسعه تجارت آمادگی داریم در حوزه اسباب‌بازی در حوزه صادرات آنچه را که داریم به اشتراک بگذاریم.
نوری با بیان اینکه یکی از منابع پروژه‌های فرهنگی تامین مالی است افزود: درکنار تامین مالی باتوجه به سطوح مدیریت، یک پروژه باید از درون، شاخص‌های موفقیت را داشته باشد که یکی از مهمترین این شاخص‌ها اقبال عمومی است.
وی ادامه داد: در حوزه خلاقیت و تولید، کشور ما صاحب سبک و سخن است و باید ایده‌ها را به محصول تبدیل کنیم، محصولاتی که جامعه قبول داشته باشد و به کار بگیرد.
نوری در پایان گفت: ما در سازمان توسعه تجارت در قالب همکاری مشترک با کانون پرورش فکری و شورای نظارت بر اسباب‌بازی و سایر سازمان‌ها آمادگی داریم کارهایی که در زمینه صنعت اسباب‌بازی انجام شده است پیاده‌سازی کنیم تا عدد صادرات این صنعت رشد کند. درحال حاضر این رقم ۵/۴ میلیارد دلار است و با جایگاه واقعی خود فاصله دارد.
در پایان این مراسم یادبود زنده‌یاد جوانشیر بنیاب طراح و پیشکسوت صنعت اسباب‌بازی برگزار و جوایز برگزیدگان بخش رقابتی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهدا شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار