موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث/یزد
243671
۲۳ اسفند ۱۴۰۰

یزد | برگزاری جشن درخت دوستی

مراسم جشن درخت دوستی همزمان با آخرین روز هفته درختکاری با حضور جمعی از کودکان به همراه پدربزرگان و مادربزرگانشان در بوستان شهدای یزد برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ،در این مراسم که به عنوان جشن درختکاری ویژه پدربزرگان و مادربزرگان و نوه‌هایشان برگزار شد،‌هر یک از پدربزرگ و مادربزرگ‌ها با غرس یک اصله نهال، این نهال را به نوه خود هدیه می دادند.

به هر یک از کودکان در این مراسم یک مرامنامه تحویل داده می شد که در قالب آن کودکان متعهد می شدند که علاوه بر بازدید در زمان های مشخص از این درخت، در نگهداری از محیط زیست و فرهنگ درختکاری توجه ویژه داشته باشند.

ضرورت جلب مشارکت عمومی در حفاظت از محیط زیست

حجت الاسلام «مجتبی صداقت» رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد در این جشن با بیان اینکه توجه به درختکاری و حفاظت از محیط زیست به هفته درختکاری خلاصه نشود،‌ بر ضرورت جلب مشارک عمومی مردم در حفاظت از محیط زیست تاکید کرد.

وی گفت: امروز از بالغ بر ۱۰۰ دانش آموز دعوت شده که با پدربزرگان، مادربزرگان خود در این مراسم شرکت کرده و یک نهال را با همدیگر بکارند.

وی تصریح کرد: نکته مهمی که در این مراسم وجود دارد این است که در درجه نخست اهمیت بحث درختکاری به عنوان ریه شهر و عامل اساسی در پاکسازی هوای شهر است و به ویژه این موضوع در شهر میراث جهانی یزد که یک شهر صنعتی به حساب می‌آید اهمیت بسیار بیشتری دارد و باید به عنوان یک سنت به حساب آید.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد افزود: علاوه بر اینکه مسئولین به این موضوع اهمیت می‌دهند، مردم هم باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند و همه برای ایجاد فضای سبز خوب و نگهداری آن دست به دست یکدیگر بدهیم.

صداقت افزود: این طرح امسال در هفته درختکاری در حال انجام است و امیدوارم که صرفه به این هفته بسنده نشود و در طول سال شاهد باشیم که مردم هم به مسئله درختکاری اهمیت می‌دهند و هم در حفاظت از فضای سبز و محیط زیست توجه دارند.

وی با اشاره به اینکه درختکاری جزو باقیات و صالحات است گفت: اگر این سنت حسنه در میان مردم نهادینه شود شاهد شهری زیبا، دوست داشتنی و با هوای پاک خواهیم بود و به همین دلیل باید به آن توجه کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد ادامه داد: زمانی که ما کودکانمان را به همراه والدین و پدربزرگ و مادربزرگشان در مراسم‌های درختکاری کنار یکدیگر داشته باشیم، قطعا در زمینه فرهنگ‌سازی این موضوع و انتقال این فرهنگ به نسل‌های آینده گام بلندی برداشته‌ایم.

جشن درخت دوستی در یزد برگزار شد

تمام درختان طرح درخت دوستی شناسنامه‌دار می‌شوند

«حمید زارع» مدیر آموزش شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری یزد از شناسنامه‌دار شدن تمامی درختان طرح درخت دوستی در یزد خبر داد و اظهار کرد: بنا به درخواست های مکرری که شهروندان و دانش آموزان از سازمان داشتند،طرح درخت دوستی تدوین و اجرا شد.

وی تصریح کرد: آنچه که از آبا و اجدادمان به ما رسیده این درختان و فضای سبزی است که در نقاط مختلف کشور شاهد آن هستیم ولی متاسفانه در سالهای قبل از حجم آن به شدت کاسته شده و بیش از۷۰ تا ۸۰ درصد از باغات شهر یزد را از دست داده ایم.

مدیر آموزش شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با بیان اینکه واحد آموزش شهروندی سازمان به دنبال اجرای طرحی در راستای ترویج فرهنگ درختکاری و حفاظت از محیط زیست بود گفت: در نهایت به این طرح رسیدیم که پدربزرگان و مادربزرگان به همراه نوه هایشان اقدام به کاشت و غرس نهال کنند و توضیحاتی هم از سوی آنها به این کودکان ارائه شود.

زارع خاطرنشان کرد: در این طرح مرامنامه ای طراحی شده که به دست کودکان تحویل داده شده و در آن مواردی در حوزه حفاظت از درختان و توجه به درختکاری بیان شده است.

وی گفت: همچنین شناسنامه ای برای هر یک از این درختان آماده شده که در آن نام پدربزرگ و مادربزرگ به عنوان غرس کننده درخت و نام نوه آنها به عنوان هدیه گیرنده درخت ذکر شده و این شناسنامه هم در اختیار کودکان قرار می گیرد که همین موضوع می تواند حساسیت لازم در میان آنها برای حفاظت از درختان را به وجود آورد.

مدیر آموزش شهروندی سازمان فرهنگی،‌اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد تصریح کرد:امروز توجه به درختکاری و حفاظت از محیط زیست نیازمند فرهنگ سازی جدی است وواحد آموزش شهروندی سازمان این موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار داده است.

جشن درخت دوستی در یزد برگزار شد

«درخت دوستی» زمینه‌ساز انتقال بین نسلی فرهنگ درختکاری

«فخرالسادات خامسی» عضو شورای اسلامی شهر یزد نیز با اشاره به اهمیت انتقال فرهنگ درختکاری و حفاظت از محیط زیست به نسل‌های آینده گفت: «درخت دوستی» زمینه‌ساز انتقال بین نسلی فرهنگ درختکاری است.

وی گفت: بحث درختکاری و فضای سبز یکی از مسائل مهمی است که همه نسلها باید به آن توجه داشته باشند به ویژه اینکه در سال‌های اخیر هم یک سری مشکلاتی به ویژه در زمینه کمبود فضای سبز ایجاد شده و لازم است که نسل جدید با اهمیت موضوع درختکاری و حضور فضای سبز در شهر و جامعه شهری و فضاهای شهری آشنا شوند.

وی تصریح کرد: چنین برنامه‌هایی از این جهت خوب و مناسب است که یک سری تجربیاتی که نسل قدیم داشتند و اهمیتی که بر اساس عقاید دینی و همچنین رسوم و عرف جامعه به درختکاری و فضای سبز  می‌دادند را به نسل جدید منتقل کنند.

عضو شورای اسلامی شهر یزد خاطرنشان کرد: برنامه بسیار زیبایی است که پدربزرگان، مادربزرگان و پدرها و مادرها در کنار فرزندانشان قرار بگیرند و یکدیگر سنت زیبای درختکاری را احیا کرده تا انشاالله به نسل‌های بعد منتقل شود و در سال‌های سال این بحث را ادامه دهیم.

خامسی افزود: شهر به موضوع درختکاری و توسعه فضای سبز نیاز جدی دارد و باید در این زمینه تلاش کنیم که هرچه در توان داریم در راستای افزایش فضای سبز به کار گیریم.

وی بر ضرورت افزایش مشارکت مردم در بحث درختکاری و توسعه فضای سبز تاکید کرد و گفت: این که درختکاری توسط خود شهروندان انجام شود سبب افزایش حس مسئولیت پذیری افراد نسبت به حفاظت و حراست و سپس توسعه فضای سبز می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر یزد گفت: قطعا تداوم چنین برنامه‌هایی می‌تواند زمینه‌ای به وجود آورد که نسل جدید ما هم نسبت به این موضوع بسیار مهم توجه خاصی داشته باشند و در آینده شاهد افزایش طراوت و سرسبزی شهرها باشیم.

جشن درخت دوستی در یزد برگزار شد

«درخت دوستی» ابتکاری قابل تقدیر در ترویج فرهنگ درختکاری

«محسن ابوترابی» رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر میراث جهانی یزد هم با اشاره به برگزاری جشن درختکاری پدربزرگان، مادربزرگان و نوه هایشان با عنوان درخت دوستی گفت: این برنامه ابتکاری قابل تقدیر در ترویج فرهنگ درختکاری است.

وی اظهار کرد: نزدیک به سال جدید هستیم و تمام توان و تلاش سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی، سازمان فضای سبز و دیگر سازمان‌های شهرداری یزد آماده‌سازی شهر برای استقبال از نوروز است.

وی با اشاره به اینکه نوروز امسال نوروز مهدوی است عنوان کرد: انشاالله سال ۱۴۰۱ که ابتدای قرن جدید هم هست سالی پر از خیر و برکت باشد و مردم ما بتوانند در صحت و سلامتی به سر ببرند.

ابوترابی برنامه جشن دوستی ویژه درختکاری پدربزرگان، مادربزرگان و نوه‌هایشان را ابتکار بسیار ویژه سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری دانست و عنوان کرد: این که ما پدربزرگان و مادربزرگان را در به همراه نوه‌هایشان در یک مراسم درختکاری کنار هم داشته باشیم اقدام بسیار ارزشمند فرهنگی است که باید تداوم داشته باشد.

رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تصریح کرد: یکی از وظایف مهم شهرداری بحث فضای سبز شهری است تصریح کرد: متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که باغات در حال از بین رفتن است و یزد به این دلیل ریه مطلوبی ندارد و از باغات ما تقریبا چیزی نمانده به گونه‌ای که نسبت به ۲۰ سال گذشته تنها ۱۰ درصد باغات یزد باقی مانده است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سالروز درختکاری تاکید ویژه بر پاسداری از درختان موجود و توسعه فضای سبز داشتند عنوان کرد: امیدواریم که این سنت دیرینه درختکاری را همچنان ادامه دهیم و قطعا این برنامه می‌تواند در انتقال فرهنگ و سنت حسنه درختکاری به نسل جدید و نسل‌های آینده تاثیر بالایی داشته باشد.

ابوترابی گفت: ما در شورای شهر و شهرداری تمام توان خود را بر این گذاشتیم که ریه‌های شهر را طراوت ببخشیم تا آینده‌ای به دور از آلاینده‌ها داشته باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر جهانی یزد با بیان اینکه آلاینده‌های صنایع به وسیله باد غالبی که به سمت شهر یزد است مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده تصریح کرد: با توجه به فرمایش حضرت آقا، تاکید داشتیم که اکثریت درختانی که کاشته می‌شود مثمر باشد و گل‌ها هم خوشبو و زیبا باشند.

وی از غرس ۵ هزار اصله درخت توسط شهرداری یزد در معابر و بوستان‌ها و با جلب مشارکت مردم خبر داد و تصریح کرد: در بحث آموزش شهروندی باید این موضوع را ترویج دهیم چرا که متاسفانه در این زمینه تاکنون به اندازه کافی کار صورت نگرفته است.

ابوترابی تصریح کرد: امیدواریم که کودکان هم علاوه بر اینکه خودشان پاسداری و حفاظت از درختان و فضای سبز می‌کنند، به والدین خود هم این موضوع را گوشزد کنند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار