موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث/فارس
243653
۲۲ اسفند ۱۴۰۰

فارس | استقبال از نوروز با هنرنمایی کودکان شیرخوارگاه ولی عصر(عج) شیراز

کودکان شیرخوارگاه حضرت ولی عصر(عج) شیراز با برپایی سفره هفت سین و ارائه ۶۰ اثر هنری خود همچنین اجرای آیین سنتی «تکم خوانی» به استقبال نوروز رفتند.

به گزارش کودک پرس ،مراسم جشن نوروز ، ششمین نمایشگاه سفره هفت سین و آیین تکم خوانی شیرخوارگان  حضرت ولی عصر(عج) با حضور مسئولان بهزیستی استان فارس و شیراز و خیرین شنبه برگزار شد.

۶۰ اثر هنری در قالب آثار گل،نقاشی، سفره های هفت سین کوچک، کارت پستال، عروسک هایی از جنس مقوا و کاموا با دستان هنرمند ۱۸ کودک بالای سه سال و همیاری مربیان   این موسسه در این مراسم به نمایش گذاشته شد.

رئیس اداره بهزیستی شیراز در این مراسم اظهار داشت: هنر بخش ذاتی و نهفته همه آدم ها و معجزه عصر ماست که می تواند زبان بهتری برای رساندن صدای انسانها مخصوصا کودکان و شیرخوارگان بی سرپرست به اقشار جامعه باشد و بفهماند که چه کسی در چه جایگاهی دارد زندگی می کند.

مصطفی محسنی گفت:مجموعه شیرخوارگاه حضرت ولی عصر  ۱۰۵ کودک از یک روز تا شش سال را تحت پوشش دارد و در روزهای پایانی امسال سعی کرده هنر و استعداد شیرخوارگان تحت پوشش خود را به زیبایی نشان دهد. کودکان این مجموعه با ارائه آثار صنایع دستی و هنرهای باستانی خود در مراسم پایانی سال هنر و استعدادشان را به زیبایی نشان دادند که شایسته حمایت خیرین محترم و معزز استان هستند.

وی  افزود:یکی از مهمترین قسمت های زندگی این کودکان ، نیازهای غیرمعیشتی  یا نیازهای روان شناختی و اجتماعی شان است که ما سعی کرده ایم هر فرزندی که به مجموعه های تحت پوشش بهزیستی می پیوندد در بخشی از زندگی اش که هنر» است، نیز رشد کند تا هنر به او کمک کند که فردا مهارت های دیگری را هم بدست آورد. بنابراین ما نیاز داریم کودکان ما در استعدادها و عرصه هایی که دارند این قسمت زندگی شان پوشش داده شود.

رئیس اداره بهزیستی شیراز ادامه داد: هرساله بخشی از کارما در مناسبت های مختلف این است که مردم شریف استان خصوصا خیرین از این مراکز اطلاع دقیق تری پیدا کنند تا به لحاظ نوع  ، فضا و ضرورت خدمت رسانی به این کودکان آگاهانه تر مساعدت و همدلی کنند.

بخش دیگر این مراسم، آیین سنتی «تکم خوانی » که یکی از آیین های مناطق آذربایجان است اجرا شد که پنج کودک شیرخوارگاه حضرت ولی عصر به نمایش گذاشتند.

در این اجرا، کودکان شیرخوارگاه با در دست گرفتن عروسک هایی شبیه بز به عنوان نمادهایی برای آمدن بهار حرکت می کردند و با موسیقی کودکانه شان می خواندند: « تک تکم تکم چی… بهار اومد تکم چی….»

آرزو خورشیدی مربی این کودکان درباره این آیین به خبرنگار ایرنا گفت: مردم استان های اردبیل و آذربایجان غربی و شرقی آیین های ویژه ای برای آمدن بهار دارند که تکم گردانی و تکم خوانی یکی از آنهاست و  در این آیین جذاب، تکم گردانان بین دو چهارشنبه آخر سال به کوچه ها می آیند و با خواندن شعرهایی همراه با تکم گردانی، فرا رسیدن نوروز را مژده می‌دهند.

خورشیدی گفت: واژه تکم Takam از دو بخش “تکه” و “م” تشکیل شده است. “تکه” در زبان ترکی به معنی بز نر قوی هیکل است که همیشه در راس گله حرکت می کند و گله را به چراگاه هدایت می کند. “م” ضمیر ملکی دوم شخص مفرد است و تکم در واقع به معنی «بز نر من» است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار