243566
۱۹ اسفند ۱۴۰۰

غربالگری بینایی بیش از ۱۵ میلیون کودک

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور از غربالگری ۱۵ میلیون کودک در طرح پیشگیری از تنبلی چشم از سال ۷۵ تاکنون خبر داد و گفت: غربالگری تنبلی چشم برای کودکان ۳ تا ۶ سال انجام می‌شود.

به گزارش کودک پرس ،افروز صفاری فرد در یک نشست با بیان اینکه غربالگری چشم یکی از فعالیت‌های ارزنده بهزیستی به شمار می‌رود و توانسته از معلولیت تعداد بسیاری از کودکان پیشگیری کند افزود: سالانه به طور میانگین سه‌هزار کودک دارای تنبلی چشم تشخیص داده می‌شوند که با مداخلات از معلولیت بینایی آنها پیشگیری می‌شود.

وی ادامه داد: برای جراحی‌های در این زمینه، بهزیستی به افراد کم بضاعت کمک می‌کند. اجرای غربالگری تنبلی چشم در سال گذشته به خاطر کرونا با محدودیت‌هایی مواجه شد اما اکنون این برنامه مانند قبل انجام می‌شود.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور به غربالگری شنوایی در نوزادان اشاره کرد و گفت: ۶۳۰ واحد غربالگری شنوایی داریم و نوزادان را در بدو تولد و در نهایت یک ماهگی، مورد غربال قرار می‌دهیم و از مداخلات طبی و توانبخشی استفاده می‌کنیم. در این غربالگری جزو بهترین‌های منطقه هستیم و امسال حدود ۹۰ درصد پوشش داشتیم.

صفاری فرد در زمینه مراکز مشاوره ژنتیک نیز گفت: بهزیستی کمک هزینه آزمایش ژنتیک را نیز انجام می‌دهد زیرا آزمایش‌های ژنتیک هزینه‌های بالایی دارد و بهزیستی به افراد کم بضاعت، کمک هزینه پرداخت می‌کند. اکنون ۲۶۰ مرکز مشاوره ژنتیک در سطح کشور فعالیت دارند که غیردولتی هستند.

وی با بیان اینکه هر سال برنامه‌های بازآموزی برای پزشکان مراکز مشاوره ژنتیک داریم، افزود: در این مدت از تولد نوزادان دارای معلولیت پیشگیری شده است و ۲ میلیون نفر نیز از سال ۷۶ تا ۹۹ از مشاوره‌ها استفاده کردند.

صفاری فرد یادآور شد: در نظر داریم سال آینده سامانه غربالگری ژنتیک راه‌اندازی کنیم تا افراد از طریق این سامانه، پرسشنامه‌هایی را پر کنند و افراد پرخطر در زمینه معلولیت شناسایی شوند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار