موقعیت فعلی شما : خانه/فرزند
243541
۱۸ اسفند ۱۴۰۰

چگونه کودک دیابتی را به سفر ببریم؟

اگر تا به حال با کودک دیابتی خود سفر نکرده‌اید، ممکن است کمی نگران آن باشید. نگران نباشید، با کمی برنامه‌ریزی می‌توانید کودک خود را ایمن و سالم نگه دارید.

به گزارش کودک پرس ،آمادگی خوب، سفر را هم برای شما و هم برای فرزندتان امن‌تر و راحت‌تر می‌کند، مانند بستن یک کیف با وسایل لازم و گرفتن یادداشت از پزشک کودک. چه برای دیدار با خانواده به سراسرکشور سفر می‌کنید یا در تعطیلات پرواز دارید، وعده‌های غذایی خود را برنامه‌ریزی کنید و به برنامه کودک خود توجه نمایید. همچنین قند خون کودک خود را مرتبا چک کنید تا کودک خود را در مدتی که دور هستید سالم نگه دارید.

گام 1: برنامه‌ریزی سفر

یک کیف دستی مخصوص وسایل کودک خود ببندید. در کیسه، گلوکومتر را با باتری‌های اضافی، نوارهای تست و لانست‌های درب‌دار بسته‌بندی کنید. مقدار کافی انسولین، گلوکاگون و سایر داروها را برای کل سفر با بسته‌بندی دوبرابر مقداری که انتظار دارید کودک‌تان مصرف کند، بگنجانید. فراموش نکنید که برای کاهش قند خون از میان‌وعده‌های کم‌کربوهیدرات استفاده کنید. برخی از میان‌وعده‌های خوب بیسکویت و چوب شور هستند.

از کربوهیدرات‌های سریع‌الاثر مانند قرص گلوکز استفاده کنید که به سرعت قند خون کودک شما را بالا می‌برد.

اگر فرزندتان انسولین را به جای قلم انسولین با سرنگ دریافت می‌کند، سرنگ اضافی همراه داشته باشید. اگر کودک شما از پمپ استفاده می‌کند، یک مجموعه تزریق اضافی همراه داشته باشید. تمام داروها، سرنگ‌ها و لانست‌ها را در بسته بندی اصلی نگهداری کنید. دارو را در بطری‌های داروخانه خود حمل کنید. همه داروها و سرنگ‌ها را در یک کیسه شفاف بسته‌بندی کنید تا به راحتی دیده شوند، و برای عبور سریع‌تر از امنیت فرودگاه، نسخه‌ای را با خود همراه داشته باشید.

اگرچه تجویز نسخه ضروری نیست، اما می‌تواند کارها را سریع‌تر کند.

تغییرات در مناطق زمانی را با پزشک کودک خود در میان بگذارید. سفر در چندین منطقه زمانی می‌تواند داروهای کودک شما را بلامصرف کند. با پزشک کودک خود صحبت کنید تا یک برنامه قابل اجرا برای کودک جهت استفاده از داروهایش در مسافرت تنظیم نماید. از پزشک فرزندتان نامه بخواهید. قبل از سفر، از پزشک بخواهید برای فرزندتان شرح حالی بنویسد و خلاصه درمان دیابت فرزندتان را شرح دهد. این نامه باید حاوی اطلاعاتی در مورد نوع انسولین و اندازه سرنگ کودک شما، هر گونه داروی دیگری که او نیاز دارد، و هرگونه آلرژی یا سایر شرایط مهم پزشکی باشد. این نامه می‌تواند هنگام بررسی امنیت فرودگاه یا اگر در طول سفر به دنبال مراقبت‌های پزشکی برای فرزندتان هستید، مفید باشد.

برای تغییرات دما برنامه‌ریزی کنید.  کیف را با خود حمل کنید، زیرا انسولین ممکن است در صندوق عقب یخ بزند. به علاوه،اگر به یک منطقه گرم سفر می‌کنید، بسته انسولین را خنک نگه دارید. اگر خیلی گرم باشد، دمای انسولین بالا می‌رود. به طور مشابه، انسولین را در یک ظرف عایق بسته‌بندی کنید تا از یخ زدن آن جلوگیری شود، اگر به منطقه‌ای با یخ‌زدگی می‌روید.

به کودک خود بیاموزید که بگوید من دیابت دارم. اگر فرزندتان به اندازه کافی بزرگ شده است، این عبارت را به زبان انگلیسی و زبان مقصد سفرتان به او بیاموزید. به این ترتیب، اگر در خارج از کشور گم شوند، فرزند شما می‌تواند نیازهای خود را با شخص دیگری در میان بگذارد. سایر عبارات مفید برای یادگیری عبارتند از: «من به آبمیوه یا شکر نیاز دارم، متشکرم» و «من به دکتر نیاز دارم». اگر کودک شما خیلی کوچک است که نمی‌تواند جمله را یاد بگیرد، جمله را روی کاغذ بنویسید. با کودک خود آموزش دهید که همیشه آن را در جیب خود نگه دارد تا در صورت نیاز بتواند آن را به کسی نشان دهد.

در صورت امکان، فرزند شما باید شناسه هشدار پزشکی و در صورت اضطرار، اطلاعات تماس پزشک خود را همراه داشته باشد. منطقه محلی را برای بیمارستان‌ها و داروخانه‌های اطراف بررسی کنید. برای شناسایی امکانات پزشکی مجاور که می‌توانید در تعطیلات از آنها استفاده کنید، به صورت آنلاین جستجو نمایید. به این ترتیب، اگر فرزند شما مشکلی داشته باشد، شما دقیقا می‌دانید که کجا می‌توانید بروید. بیمه مسافرتی پزشکی خارج از کشور را دریافت کنید. داشتن بیمه مسافرتی پزشکی برای فرزندتان در صورتی که در تعطیلات نیاز به بستری شدن در بیمارستان یا تجهیزات جایگزین داشته باشد، مفید خواهد بود. درمان پزشکی در یک کشور خارجی ممکن است پرهزینه باشد، بنابراین بهتر است آماده باشید. اگر نمی‌خواهید بیمه مسافرتی پزشکی بخرید، حداقل باید با شرکت بیمه خود تماس بگیرید تا ببینید هنگام سفر چه چیزی را پوشش می‌دهند.

گام 2: اقدامات احتیاطی در طول سفر

قبل از پرواز حقوق فرزندتان را بدانید. شما حق دارید همه چیزهایی را که فرزندتان برای دیابت نیاز دارد به همراه داشته باشید. این شامل انسولین، پمپ‌های انسولین، داروها، سرنگ‌ها، لانست‌ها و حتی کربوهیدرات‌های مایع در مقادیر بیشتر از 3.4 اونس مایع (100 میلی‌لیتر) است.

وسایل شما باید از دستگاه اشعه ایکس عبور کنند که به انسولین یا گلومتر آسیبی نمی‌رساند.

اگر برچسب‌های نسخه را همراه با داروها داشته باشید، و آنها را در یک کیسه شفاف آماده کنید، عبور از امنیت بسیار سریع‌تر انجام می‌شود. کارت پیام پزشکی همراه داشته باشید. اگرچه این کارت مورد نیاز نیست، اما کمک می‌کند تا فرآیند روان‌تر پیش برود. اصولا کارت را پرینت می‌کنید و روی آن می‌نویسید که فرزندتان دیابت دارد. در طول سفر از قبل غذاها و میان وعده‌ها را چک کنید. بسیاری از پروازهای داخلی دیگر غذای داخل پرواز ارائه نمی‌دهند. اگر یکی در دسترس است، گزینه دیابتی را برای فرزندتان بخواهید. اگر آنها در دسترس نیستند، یک وعده غذایی سالم به همراه داشته باشید. خواه غذا می‌آورید یا نه، مطمئن شوید که میان وعده‌ها و/ یا گلوکز سریع الاثر، مانند قرص گلوکز، در صورت افت قند خون کودکتان در دسترس باشد. اگر در حال رانندگی یا در اتوبوس هستید، از قبل مسیر را برای توقف غذا بررسی کنید. اگر انتظار دارید فرزندتان در طول پرواز برای بررسی قند خون خود به توالت برود، از صندلی وسط درخواست کنید. این به آنها اجازه می‌دهد تا بدون ایجاد مزاحمت برای سایر مسافران به سرعت به توالت برسند. در پروازهای طولانی، قند خون کودک خود را هر دو ساعت یکبار چک کنید.

قند خون کودک خود را بلافاصله پس از رسیدن بررسی کنید. پرواز ممکن است سطح قند خون کودک شما را به هم بزند و تشخیص اینکه چه زمانی قند پایین است را برای او دشوار می‌کند. پس از پیاده شدن از هواپیما زمانی را برای بررسی قند خون آنها اختصاص دهید و در صورت لزوم تنظیم کنید. برای بررسی قند خون کودک خود استراحت‌های ورزشی داشته باشید. نشستن طولانی مدت در ماشین یا هواپیما می‌تواند منجر به افزایش قند خون شود. اگر در ماشین هستید، سعی کنید هر 1 تا 2 ساعت یکبار توقف کنید تا بتواند به اطراف بدود. به عنوان مثال، سعی کنید زمانی که در ماشین هستید، جایی با زمین بازی توقف کنید. در هواپیما، فرزند شما باید حداقل هر یک ساعت از جای خود بلند شود و به دستشویی برود. بین پروازها، به آنها فرصت دهید تا پاهای خود را دراز کنند.

گام 3:

به فرزند خود کمک کنید تا در مسیر خود باقی بماند. به برنامه غذایی و دارویی که با پزشک فرزندتان تهیه کرده اید، پایبند باشید. برنامه‌ای که انجام دادید باید به فرزندتان کمک کند تا با منطقه زمانی جدید سازگار شود. با این حال، باید به دقت به آن پایبند باشید تا کار کند، بنابراین حتما آن را به طور کامل دنبال کنید.

همچنین حتما قند خون کودک خود را مرتب چک کنید. از پزشک کودک خود بپرسید که چند بار باید این کار را برای کودک خود انجام دهید، زیرا ممکن است بسیار متفاوت باشد. اگر فرزندتان از پمپ انسولین استفاده می‌کند، ممکن است لازم باشد ساعت روی پمپ او را برای وعده‌های غذایی معمولی هنگام غذا خوردن و برای زمان معمول خوابش در صورت رفتن به رختخواب تنظیم کنید. هنگامی که به مقصد خود رسیدید، می‌توانید آن را برای زمان محلی تنظیم کنید. بدانید چه غذایی در طول روز در دسترس شما است. قبل از اینکه به هر جایی بروید، در نظر بگیرید که چه نوع غذایی در مکان‌هایی که می‌خواهید بازدید کنید موجود است. سعی کنید وعده‌های غذایی خود را از قبل برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید به برنامه غذایی خود پایبند باشید. هیجان، گرما و خارج شدن از برنامه می‌تواند منجر به کاهش قند خون شود، بنابراین با آب و تنقلات فراوان آماده باشید. زمانی که آنها در دسترس هستند رزرو کنید تا از انتظارهای طولانی جلوگیری شود. برای اندازه‌گیری کربوهیدرات از یک برنامه کالری شمار در گوشی هوشمند خود استفاده کنید. اگر کودک شما غذاهایی را می‌خورد که شما با آنها آشنا نیستید، در تشخیص میزان کالری و کربوهیدراتی که خورده است مشکل خواهید داشت. یک برنامه گوشی هوشمند که کالری‌ها را می‌شمارد می‌تواند به شما در تشخیص آن کمک کند. این برنامه‌ها همچنین می‌توانند به شما در ردیابی کربوهیدرات‌ها کمک کنند تا فراموش نکنید فرزندتان در اوایل روز چه خورده است.

غذاهایی را که می‌دانید فرزندتان می‌خورد، بسته‌بندی کنید. در مقصد سفرتان، ممکن است در یافتن غذایی که دوست دارند مشکل داشته باشید. حتما چیزهایی بردارید که می‌دانید آنها می‌خورند تا از قند خون پایین رنج نبرند. اگر کودک شما چیزی برای خوردن پیدا نمی‌کند، همیشه میان‌وعده همراه داشته باشید.

مقدار انسولینی را که در زمانی که کودک‌تان فعال بوده است، تنظیم کنید. اگر آنها بیش از حد معمول اجرا شده‌اند، احتمالا نیازی به دادن انسولین به اندازه معمول ندارید. حتما قند خون آنها را چک کنید و در صورت نیاز مقداری که به آنها می‌دهید تغییر دهید.

برای بازدید از رویدادهای خاص، مکان‌های امن، کنسرت‌ها و پارک‌های تفریحی آماده شوید. سیاست‌های بازدیدکنندگان دیابتی را در هر مکان بررسی کنید. برای اطلاع از ممنوعیت کوله پشتی، اقلام ذخیره‌سازی یا غذا و نوشیدنی از قبل تماس بگیرید و نامه پزشکی که دیابت فرزندتان را مستند می‌کند داشته باشید. فراموش نکنید مقدمات سفر و درمان‌های پیشگیرانه مورد نیاز در برخی مناطق داخلی یا کشورهای خارجی را حتما از قبل مطالعه کنید.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار