243440
۱۶ اسفند ۱۴۰۰

حوزه عاطفی؛ بیشترین میزان کودک آزاری است

سرپرست دفتر امور آسیب‌ دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بیشترین میزان کودک آزاری در حوزه عاطفی است، گفت: کودک آزاری از اصلی ترین بحران ها در آسیب های اجتماعی است.

به گزارش کودک پرس ،محمود علیگو در نشست تخصصی نمایشگاه دستاوردهای ۶ ماهه وزارت مردم در حوزه اورژانس اجتماعی در محل وزارت کار افزود: بیش از ۵۰ درصد میزان کودک آزاری ها از جنس غفلت و مسامحه است و این نوع از کودک آزاری ها به همان اندازه خشونت جسمی وحشتناک است.

وی با بیان اینکه نخستین آسیب در اورژانس اجتماعی کودک آزاری و سپس همسرآزاری است، خاطرنشان کرد: کودک آزاری با اختلاف قابل توجهی با دیگر آسیب ها شامل معلول آزاری، همسر آزاری و سالمندآزاری قرار دارد و امسال تقریبا ۲ برابر گروه همسر آزاری در حوزه کودک آزاری تماس داشتیم.

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: کودک آزاری خیلی نگران کننده است و باید به آن توجه ویژه‌ای کرد اما میزان آن از سال گذشته خیلی کمتر است که تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان و اقدامات مداخله ای از دلایل آن است.

علیگو افزود: بیش از ۹۴ درصد تماس ها با اورژانس اجتماعی در حوزه کودک آزاری منجر به خدمات سیار و مداخله حضوری شده و ۵۰ درصد مداخلات حضوری در محل حل شده است که نشان می‌دهد مداخلات تیم سیار ما حساب شده بوده است.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات در بهزیستی، ابلاغ ماده ۲۶ خدمات کودکان در معرض آسیب است که یکی از مشکلات جدی ما در اورژانس اجتماعی است.  سازمان های مردم نهاد و مراکز خدمات اجتماعی می‌توانند با اخذ مجوز، مراکز نگهداری برای کودکان آسیب دیده تاسیس کنند و یکی از مشکلات این حوزه را حل کنند.

فعالیت ۳۶۵ مرکز مداخله در بحران اجتماعی در کشور 

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در حال حاضر ۳۶۵ مرکز مداخله در بحران در کشور فعالیت دارد که ۳۹۴۵ نفر در این مراکز مشغول به کار هستند. ۳۳۵۲ نفر از این تعداد نیروهای متخصص شامل نیروهای مددکار، روانشناس و نیروهای حقوقی هستند.

علیگو افزود: براساس قانون برنامه ششم شهرستان ها باید از اورژانس اجتماعی برخوردار شوند اما اکنون ۷۴ شهر و شهرستان اورژانس اجتماعی ندارند که به این معنا نیست که قانون اجرا نشده است چراکه طبق قانون شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر باید اورژانس اجتماعی داشته باشند و اکنون فقط چهار شهر بالای ۵۰ هزار نفر اورژانس اجتماعی ندارند و فاصله آنها با اورژانس اجتماعی کمتر از ۱۲ کیلومتر است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد مرکز اورژانس اجتماعی در چهار شهر باقیمانده بالای ۵۰ هزار نفر و ۷۰ شهر کمتر از ۵۰ هزار نفر از برنامه های سال آینده است که منوط به تصویب بودجه است.

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، مداخلات در حوزه های همسرآزاری، کودک آزاری، معلول آزاری، سالمندآزاری، اقدام به خودکشی، حمایت از کودکان خیابان و دختران و پسرانی که از منزل فرار می کنند را از مهم ترین وظایف اورژانس اجتماعی برشمرد و گفت: امروز شماره تلفن ۱۲۳ در همه جای کشور پاسخگو است.

علیگو با تقدیر از تلاش های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ایام بودجه گفت: بودجه و تملک و دارایی اورژانس اجتماعی بعد از ۹ سال در بودجه دیده شد تا بتوانیم موضوع شهرهایی که خودرو ندارند را حل کنیم. ارائه خدمات اورژانس اجتماعی با خودرو در ۱۲۹ شهر به صورت استیجاری است که خودش یک آسیب است.

وی افزود: اکنون بودجه برای بازسازی خودروهای فرسوده و خرید خودرو برای مراکز فاقد خودرو در سال ۱۴۰۱ دیده شده است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار