موقعیت فعلی شما : خانه/بین الملل
243421
۱۵ اسفند ۱۴۰۰

٣٤ میلیون کودک در جهان به کم شنوایی مبتلا هستند

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از ابتلای ۳۴ میلیون کودک به کم شنوایی در جهان خبر داد.

به گزارش کودک پرس ،به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی؛ دکتر محمدرضا سهرابی با اشاره روز جهانی شنوایی (سوم مارس مصادف با ۱۲ اسفند) گفت: خدمات غربالگری شنوایی نوزادان تا ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ با همکاری سازمان بهزیستی استان تهران در مراکز تحت پوشش این دانشگاه رایگان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به شعار امسال این روز جهانی با عنوان «مراقب شنوایی خود باشید تا یک عمر لذت ببرید» افزود: کم شنوایی یک ناتوانی ارتباطی محسوب می‌شود که افزایش آن به طور کلی در جامعه و به صورت خاص در سالمندان نگران کننده است.

۴۶۶ میلیون نفر در جهان به کم شنوایی ناتوان کننده مبتلا هستند

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: بر اساس آمارها تا سال ۲۰۱۸، حدود ۴۶۶ میلیون نفر در سراسر جهان به کم شنوایی ناتوان کننده مبتلا هستند که ۳۴ میلیون نفر از این افراد را کودکان تشکیل می‌دهند.

دکتر سهرابی گفت: براساس مطالعات انجام شده ۵ و ۲ دهم درصد از کودکان در بدو ورود به مدرسه و ۱۱ تا ۱۵ درصد از کودکان مدرسه رو، نشانه‌هایی از آسیب شنوایی دارند و از هر هزار تولد زنده ۱ تا ۳ نوزاد با آسیب شنوایی متولد می‌شوند.

وی افزود: براساس پیش‌بینی‌ها بیش از ۹۰۰ میلیون نفر از مردم جهان تا سال ۲۰۵۰ به کم شنوایی ناتوان کننده دچار خواهند شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی توجه به ایمن‌سازی نوزادان و کودکان در برابر بیماری‌های عفونی، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان و تشخیص و درمان به موقع کم شنوایی را از راه‌های پیشگیری از کم شنوایی و ناشنوایی عنوان کرد و از والدین خواست با ارزیابی و غربالگری به موقع شنوایی در دوره نوزادی (۳ تا ۵ روزگی) و در سنین ۳ تا ۵ سالگی از شنوایی کودکان خود مراقبت کنند.

دکتر سهرابی تأکید کرد: اگر نوزادی در زمان ترخیص از بیمارستان از نظر کم شنوایی غربالگری نشده است، والدین باید برای ارزیابی وضعیت شنوایی به نزدیکترین پایگاه بهداشتی یا مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

وی با بیان این که کنترل مواجهه با صدا‌های بلند در محیط‌های شغلی و تفریحی می‌تواند از آسیب شنوایی پیشگیری کند، گفت: افزایش آگاهی درباره شیوه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی به ویژه در گروه سنی جوانان و نوجوانان از روش‌های کاهش اختلالات شنوایی محسوب می‌شوند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به عموم مردم به ویژه جوانان توصیه کرد از گوش کردن به موسیقی با صدای بلند و استفاده طولانی مدت از هدفون و هدست خودداری کنند.

دکتر سهرابی تأکید کرد: مردم باید عفونت مزمن گوش را جدی بگیرند و در صورت بروز هرگونه احساس ناراحتی در گوش و یا کم شنوایی از انجام هر نوع خوددرمانی پرهیز کرده و برای درمان به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند.

وی با اشاره به ارائه خدمات غربالگری شنوایی در مراکز بهداشتی دانشگاه گفت: هر ساله ۳۰ هزار نوزاد در مراکز تحت پوشش دانشگاه از نظر سلامت شنوایی بررسی و ارزیابی می‌شوند تا در صورت وجود مشکل با تشخیص و درمان به هنگام بتوان از بروز کم شنوایی‌های شدید و دائم در آن‌ها جلوگیری کرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی افزود: هم اکنون نیز با هدف بررسی وضعیت کم شنوایی در کشور، پیمایشی برای ارزیابی عوامل خطر در حال انجام است که مراکز بهداشت شمال، شرق و پاکدشت از حوزه‌های تحت پوشش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در اجرای آن همکاری می‌کنند.

برای اطلاع از فهرست مراکزی که این خدمات را ارائه می‌دهند، اینجا کلیک کنید.

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار