موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
243337
۱۲ اسفند ۱۴۰۰

یکی از دغدغه های مهم دولت، دسترسی کودک و نوجوان به اینترنت ایمن است

مشاور فرهنگی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از آن‌جایی یکی از دغدغه‌های مهم دولت، خانواده و فضای مجازی است، وزارت ارتباطات با همراهی دیگر دستگاه‌های مربوطه، بستر مناسبی را برای دسترسی کودک و نوجوان به فضای مجازی ایجاد کند.

به گزارش کودک پرس ،امروزه به دلیل شیوع کرونا مقوله آموزش به سمت مجازی شدن رفته است. آماده کردن بستری برای دسترسی به آموزش مجازی، کار بزرگی بود که وزارت ارتباطات از ۲ سال قبل با همکاری وزارت آموزش و پرورش آغاز کرد.

فضای مجازی برای کودک و نوجوان لبه تیغ است. در کنار همه مزایا، ممکن است معایبی نیز داشته باشد. دسترسی به سایت‌ها و موزیک‌ویدیوهایی که مناسب سن آن‌ها نیست، باعث شده آن‌ها در معرض خطر قرار بگیرند. به همین واسطه وزارت ارتباطات از مدتها قبل سعی کرد، فضای ایمن برای دسترسی کودک و نوجوان به اینترنت ایجاد کنند.

مدتی قبل «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری خود به راه‌اندازی اپراتور کودک به‌منظور ایمن‌سازی فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد. وزیر ارتباطات از همه دستگاه‌ها خواست پای کار بیایند تا فضایی سالم، ایمن و مفید برای کودکان و نوجوانان فراهم شود. وی به این نکته اشاره کرد که بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، تا پایان سال اپراتور کودک و نوجوان راه‌اندازی خواهد شد.

«مهدی سالم» مشاور فرهنگی وزیر ارتباطات که به عنوان نماینده وزیر ارتباطات، این پروژه را پیگیری می‌کند، درباره آخرین اقدامات حوزه اپراتور کودک و نوجوان به خبرنگار حوزه ارتباطات ایرنا گفت: یکی از دغدغه‌های دولت بحث خانواده و فضای مجازی است. کاری که ما در قالب اپراتور کودک انجام می‌دهیم یک فعالیت بین بخشی است و وزارت ارتباطات به تنهایی مسئول آن نیست.

مدیر مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات تصریح‌کرد: برای دستیابی به این هدف به همکاری وزارت ارشاد، صدا و سیما و وزارت آموزش پرورش نیاز است. در همین راستا نیز جلساتی برگزار شده و برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

سالم در تشریح اقداماتی که در خصوص دسترسی کودک و نوجوان به اینترنت پاک انجام شده، گفت: اپراتورهای همراه اول و ایرانسل، زیرساخت‌های لازم برای این شکل از دسترسی را فراهم کرده‌اند و اپراتور رایتل نیز در حال آماده‌سازی بستر لازم برای اجرایی کردن این امکان است. در اینترنت ثابت نیز برنامه‌ریزی‌هایی را داشته‌ایم.

وی افزود: از آن‌جایی که اتصال به اینترنت ثابت از طریق مودم‌ انجام می‌شود، خانواده‌ها می‌توانند با تنظیماتی که روی مودم انجام می‌دهند، فضای ایمن و پاک را برای دسترس کودکان فراهم کنند. به این شکل که ما فهرست دسترسی کودک و نوجوان که در حال تکمیل آن هستیم را به خانواده‌ها اعلام می‌کنیم و والدین می‌توانند آن را روی تنظیم مودم خود اعمال کنند.

سالم تاکید کرد: اکنون با شماره‌گیری کد دستوری #۱۴*۱۰۰* در اپراتور همراه اول و #۵۴۳* در ایرانسل، می‌توان فضای امنی را برای کودک و نوجوان فراهم کرد تا جستجوها و دسترسی‌های او در بستر مناسبی شکل بگیرد.

مشاور فرهنگی وزیر ارتباطات افزود: برای ایجاد فضای امن برای کودک، وزارت ارشاد نیز باید دسترسی و رده‌بندی سنی محتوای سایت‌ها را در اختیار اپراتورها قرار بدهد تا بتوانیم به نتیجه بهتری دست پیدا کنیم. به‌طور مثال وبسایت آموزشی همه مدارس می‌تواند در این فهرست قرار بگیرد و حتی آورده فرهنگی و مالی را برای آن‌ها در پی داشته باشد.

وی خاطرنشان‌کرد: برای ایجاد ساز و کار دقیق و مناسب برای چگونگی دسترسی کودکان و نوجوانان به فضای مجازی، به همراهی همه دستگاه‌های مرتبط با حوزه کودک و نوجوان نیاز داریم. اکنون نیز این دستگاه‌ها در حال تهیه فهرست‌های مختلف هستند، تست‌های فنی نیز انجام شده تا زمانی که فضای مجازی بر اساس این لیست دسترسی در اختیار کودک و نوجوان ما قرار می‌گیرد، دارای مشکل نباشد.

سالم تاکید کرد: ما دوست داریم کودک و نوجوان ما از دسترسی این‌چنینی به فضای مجازی احساس خوبی را تجربه کند و احساس منفی در اون شکل نگیرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار