موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
243314
۱۱ اسفند ۱۴۰۰

هرمزگان | شیوع مسمومیت با چنته در کودکان افزایش یافته است

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد کودکان از آمار نگران کننده چنته خوردگی در بین کودکان استان بخصوص در این موقع از سال و از عوارض بسیار خطرناک این مسمومیت خبر داد.

به گزارش کودک پرس ،دکتر بهناز دربان، با اشاره به گزارش ۱۲ مورد مراجعه به بیمارستان کودکان با تشخیص مسمومیت با چنته در دو هفته اخیر، افزود: افزایش آگاهی عمومی و بویژه اطلاعات والدین نقش زیادی در پیشگیری از این تهدید همگانی در بین کودکان دارد.

وی اظهار کرد: متاسفانه هر ساله ما شاهد آسیب های غیرقابل جبران به کودکان عزیزمان در سطح استان و کشور بخاطر خوردن مواد سوزاننده هستیم که استان ما یکی از استان هایی است که بالاترین آمار چنته خوردگی را دارد.

این فوق تخصص گوارش کودکان بیان کرد: عمده این مسمومیت ها بخاطر مصرف چنته (ماده قلیایی) است که برای شستشوی کولرها استفاده می‌شود و دلیل اصلی مصرف آن توسط کودکان، نگهداری و ریختن این ماده سوزاننده در ظروفی مانند بطری آب معدنی، سطل آب و پارچ آب است که کودک به اشتباه آن را به عنوان آب می‌خورند.

وی با بیان اینکه یک دلیل دیگر برای خوردن  این مواد سوزاننده توسط کودکان این است که این مواد در مکان های نگهداری می شود و به راحتی در دسترس کودک است، اضافه کرد: بلع مواد سوزاننده اسیدی و قلیایی منجر به آسیب شدید به مری می گردد. بنابراین بسیار اهمیت دارد که اینگونه مواد دور از دسترس کودکان باشد. نمونه هایی از این مواد اسیدی شامل تمیزکننده های سرویس بهداشتی هستند که محتوی سولفوریک و هیدروکلریک اسید هستند، لوله باز کن های اسیدی(البته لوله باز کن نوع قلیایی هم در بازار موجود است)، ترکیبات ضد زنگ، پاک کننده های استخرو مایعات باتری و.. نمونه هایی از مواد قلیایی سوزاننده شامل لوله باز کن، گاز پاک کن، نرم کننده مو، چنته و… نیز را می‌توان مثال زد.

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد کودکان بیان کرد: مواد قلیایی فاقد مزه و بو هستند و معمولا مقدار بیشتری نسبت به مواد اسیدی(دارای بو و مزه هستند) مصرف شده و باعث آسیب شدید به مری و در ادامه معده میشود. بنا بر این  باید بر این نکته بسیار مهم تاکید کرد که آسیب دستگاه گوارش به دنبال بلع این مواد سوزاننده غیر قابل جبران بوده و پس از آسیب شدید نه تنها کودک دیگر قادر به خوردن از راه دهان نبوده (برای اینکه کودک بتواند از راه دهان غذا و مایعات مصرف کند باید بطور منظم هر ۲ تا ۳هفنه یکبار تحت آندوسکوپی جهت اتساع مری با بالون قرار گیرد) بلکه در درازمدت شانس بدخیمی های مری به ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ برابر می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه این مواد سوزاننده به هیچ عنوان در مکان های قابل  دسترس کودکان قرار نگیرند و  در ظروف مناسب نگهداری شود و از ریختن آنها در ظروف آشپزخانه مانند بطری آب جدا خودداری شود، خاطرنشان کرد: جهت نگهداری از ظروفی استفاده شود که کودک قادر به باز کردن آن نیست و جهت نگهداری این مواد در منزل از درب های قفل کودک (child lock) در ظرف نگهداری استفاده شود که کودک قادر به باز کردن آن نباشد.

دربان با اشاره به اینکه اگر کودکی بطور سهوا یا عمدا دچار بلع این مواد سوزاننده شود، در اسرع وقت به بیمارستان مراجعه کنید، تصریح کرد: خانواده ها کودک را وادار به استفراغ نکنند، از مواد خنثی کننده ماده خورده شده استفاده نشود بعنوان مثال اگر کودک ماده اسیدی را خورده نباید یک ماده قلیایی به کودک بدهند و در برخی منابع ذکر می‌شود که والدین مجاز هستند تنها حجم کمی آب یا شیر به کودک بدهند اما در صورتیکه که این کار برای کودک حالت تهوع ایجاد کند و احتمال استفراغ وجود داشته باشد، توصیه به انجام این کار هم نمی‌شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار