موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
243145
۰۲ اسفند ۱۴۰۰

طب سنتی و درمان امیکرون در گروه سنی کودکان

آیا برای درمان امیکرون در کودکان می‌توان به طب سنتی و راهکارهایش امیدوار بود؟

به گزارش کودک پرس ،برخلاف پیک‌های قبلی کرونا، امیکرون؛ سویه جدید کرونا دست روی کودکان هم می‌گذارد و در روزهای گذشته خبرهای نگران‌کننده‌ای از افزایش روند ابتلای کودکان به امیکرون می‌شنویم. گاهی این خبرها غافلگیرکننده‌تر هم می‌شود و روسای برخی بیمارستان‌ها از تکمیل شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کودکان مبتلا به کرونا می‌گویند.

اما آیا برای درمان امیکرون در کودکان می‌توان به طب سنتی و راهکارهایش امیدوار بود؟ یک پله به عقب برگردیم. با این قدرت سرایت و تب تند ابتلای کودکان به امیکرون، طب سنتی راهکاری برای پیشگیری از ابتلا به این سویه جدید در کودکان دارد؟

به گفته پزشکان علائم امیکرون در کودکان آب‌ریزش بینی، گلودرد، سردرد، گرفتگی صدا، سرفه، تب، بی‌حالی، لرز، گاهی علائم گوارشی مثل اسهال و استفراغ است و گاهی ممکن است درگیری ریه اتفاق بیفتد و در موارد شدید ممکن است تنگی نفس و کبودی لب‌ها وجود داشته باشد.

* در این شرایط معطلی جایز نیست و کودک را به بیمارستان ببرید

قبل از هر نکته‌ای باید کارشناسان طب سنتی معتقدند در موارد شدید بیماری و وقتی کودک با تنگی نفس و درد قفسه سینه و کبودی لب‌ها مواجه است معطلی جایز نیست و هر چه زودتر باید کودک را به مراکز درمانی منتقل کرد. اگر هم قراراست از تجویز کارشناسان طب سنتی استفاده کنیم بهتر است این اتفاق در بیمارستان بیفتد.

* کودکان چطور  از امیکرون در امان می‌مانند؟

اما بشنوید از مهم‌ترین راهکار پیشگیری طب سنتی از ابتلا به امیکرون در کودکان؛ دکتر «محمدابراهیم ابراهیمی»؛ پزشک عمومی و کارشناس طب سنتی بعد از توصیه به استفاده از ماسک و رعایت فاصله گزاری به دلیل قدرت سرایت بالای امیکرون می‌گوید: «استفاده از داروی امام کاظم (ع) بهترین نسخه در پیشگیری از ابتلا به کرونا در کودکان و همه گروه‌های سنی است. نام این دارو را از ابتدای شیوع کرونا در ایران بارها شنیده‌اید. این دارو چیز پیچیده‌ای نیست. ترکیبی است از سه گیاه به نام های شکر سرخ، هلیله سیاه و مصطکی که تأثیر فوق‌العاده‌ای در تقویت سیستم تنفسی و پیشگیری از ابتلا به کرونا دارد و این تأثیر را من در عمر دو ساله کرونا شاهد بودم. بارها بیمارانی به من مراجعه کردند که کرونا داشتند و بعد از مراجعه به من پیام دادند که دکتر تست ما مثبت شده و مراقب خودتان باشید. اما سیستم ایمنی بدن من به دلیل استفاده از این دارو تقویت شده است.»

 

*نه شربت نه قرص فقط پودر داروی امام کاظم (ع)

داروی امام کاظم (ع) را به روشی که پزشکان طب سنتی پیشنهاد می‌کنند به کودکانتان بدهید. دکتر ابراهیمی می‌گوید: «یکی از نکات بسیار مهم، طریقه مصرف داروی امام کاظم (ع) است. اگر این دارو را به روش درست آن استفاده نکنید، بدون شک تاثیرات کاملی از آن دریافت نمی‌کنید. چون بعد از گرم شدن بازار این دارو برخی شربت داروی امام کاظم را درست کردند و بعضی در بازار قرصش را می فروشند. اما این‌ها فایده‌ای ندارد. پودر امام کاظم(ع) را با مقدار مساوی از هلیله سیاه، شکر سرخ و مصطکی آماده کنید و هرروز یک‌دوم قاشق چای‌خوری از این پودر را در گلوی کودک بریزید. این پودر ممکن است کمی تلخ باشد اما باید جرمش در گلو بماند و با بزاق دهان پایین برود تا سیستم تنفسی را تقویت کند. این دارو آن‌قدر در پیشگیری از ابتلا به کرونا خاصیت دارد که ارزش سروکله زدن والدین با بدقلقی برخی کودکان در استفاده از دارو را دارد.» پیشنهاد دیگر پزشک طب سنتی در تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان جای دادن عسل در ترکیب مواد غذایی روزانه است.

*از این روغن غافل نشوید

حالا اگر کودکمان مبتلا به امیکرون شد چطور با استفاده از راهکارهای طب سنتی او را درمان کنیم؟ پزشکان طب سنتی معتقدند اولین و مهم‌ترین نکته در درمان، استراحت مطلق است. ویروس امیکرون از خانواده ویروس‌های سرماخوردگی است و مهم‌ترین سم برای آن قرار گرفتن در معرض باد است. پس اگر کودکتان مبتلا شد مراقب باشید او را در معرض باد سرد قرار ندهید.

دکتر ابراهیمی به معجزه روغن سیاه‌دانه در کاهش التهاب گلو اشاره می‌کند و می‌گوید: «ازآنجاکه امیکرون سیستم فوقانی تنفسی کودک را درگیر می‌کند و گلو و سینوس‌ها ملتهب می‌شود، با روغن سیاه‌دانه گلوی کودک را ماساژ دهید و بعد از ماساژ دادن با یک دستمال گلوی کودک را بپوشانید.»

*قرقره کن عزیزکم!

استفاده از روش قرقره کردن تأثیر مهمی در کاهش التهابات گلو دارد. دکتر ابراهیمی می‌گوید: «مقداری سرکه، عسل، آب جوشیده و نمک دریا را با هم مخلوط کنید. به کودکان بدهید تا قرقره کنند. این ترکیب التهابات گلو را کمتر و گلو را نرم می‌کند. صبور باشید. برخی می گویند کودک ما در خوردن دارو بدقلق است. من بهشان می گویم با کودکتان سر و کله بزنید. ارزشش را دارد.»

*از جوشانده و پودر سرفه تا روغن بادام شیرین

التهاب گلوی ناشی از امیکرون التهاب خشک است، پس تجویز بعدی و مهم طب سنتی در درمان امیکرون استفاده از جوشانده‌ها است. دکتر ابراهیمی می‌گوید: «چهارتخمه، گل ختمی، گل پنیرک، اسطو خودوس. چای کوهی و پونه کوهی را با هم مخلوط کرده و بجوشانید و روزی دوبار بازی بازی از این جوشانده به کودک بدهید. از لعاب پودر سرفه هم غافل نشوید. برای تهیه پودر سرفه گل ختمی، گل پنیرک، به دانه، سه پستان، قدومه و شکر تیغال را آسیاب کنید و یک قاشق مرباخوری ا زآن را در یک استکان آب جوش بریزید. روی آن ظرفی بگذارید تا لعاب بیندازد. بعد از لعاب انداختن هر سه ساعت یک بار مقداری از آن را به کودک بدهید. هر ۶ ساعت یک قاشق مرباخوری از روغن بادام شیرین به کودک بدهید تا گلویش نرم شود.»

*حنا؛ نسخه طب سنتی در کاهش تب کودکان

اگر کودک تب کرد چه کنیم؟ این سؤال بسیاری از والدینی است که کودک مبتلا به امیکرون دارند. دکتر ابراهیمی می‌گوید: «حنا را به کف پای بچه بمالید و بعد از یک ربع آن را کامل پاک کنید. در کاهش تب تأثیر فوق العاده دارد. عرق بید و عرق کاسنی هم تب را پایین می‌آورد.»

*بگذارید کودک عرق کند

تعریق بهترین راهکار برای پایین آمدن تب است. علاوه بر کاهش تب، تعریق باعث می‌شود که درد بدن هم تسکین پیدا کند.  این را حکمای طب سنتی می گویند. حالا چه کنیم کودک ما عرق کند؟ دکتر ابراهیمی می‌گوید: «آش درست کنید و به کودک بدهید. در آشتان به جز ترکیب‌های معمول جو و حبوبات و سبزی آش، سبزی مرزه، شلغم، پیاز فراوان و هوریج زردک بریزید. بعد از آماده شدن کمی آب لیمو، روغن زیتون و کمی هم پودر زنجبیل به آن بزنید و با هر ترفندی که شده آن را به کودک بدهید. این آش تعریق کودک را افزایش می دهد و حالش را خوب می کند. آب سیب، آب هویج و آب لیموشیرین را هم فراموش نکنید. شما می‌توانید بسته به شدت بیماری در کودک از نسخه‌های تجویز شده طب سنتی استفاده کنید.»

*این داروها را به خورد کودک مبتلا به امیکرون ندهید

در روزهای اوج شیوع کرونا لطفاً تجویز خودسرانه نکنید. این توصیه پزشک طب سنتی است. دکتر ابراهیمی می‌گوید: «متأسفانه این روزها شاهد تجویز برخی داروها مانند سیتریزین و آنتی‌بیوتیک‌ها برای کودکانی که مبتلا به کرونا می‌شوند، هستیم در حالی که تجویز این داروها جایی در پروتکل درمانی جایی کرونا ندارد. این حرف پزشکان طب سنتی نیست. روسای بیمارسنان های کودکان از این تجویزهای خودسرانه ابراز نگرانی کرده‌اند.»

*دور هله هوله را خط بکشید

و اما بشنوید از آخرین توصیه کارشناسان طب سنتی به پدر و مادرها آن هم در روزهایی که موج ششم کرونا به اوج رسیده است. کارشناس طب سنتی می‌گوید: «حواستان بیشتر از قبل به تغذیه کودکانتان باشد. دور هله هوله را خط بکشید. موادغذایی مقوی به بچه‌ها بدهید. فست فود و سوسیس و کالباس را از سبد غذایی‌تان حذف کنید تا کودکتان بدن سالم‌تری داشته باشد و در برابر کرونا مقاوم تر شود.»

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار