موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
242971
۲۳ بهمن ۱۴۰۰

آموزش پیش از موعد به دانش آموزان آسیب هایی به همراه دارد

بعضی از مهد‌های کودک در کشور در ازای دریافت شهریه‌های گران، اقدام به تدریس حروف الفبای فارسی و زبان‌های دیگر به کودکان زیر ۷ سال می‌کنند.

به گزارش کودک پرس ،مقطع ابتدایی اگر مهمترین بخش تحصیل یک دانش آموز در دوران تحصیلی او نباشد؛ از مهمترین‌ها است. دورانی که یک کودک پس از آموزش بعضی نکات ابتدایی در دوران پیش دبستانی یا حتی مهد‌های کودک پا به این عرصه می‌گذارد.

اکنون شرایط مهد‌های کودک یا مراکز پیش دبستانی با سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ و یا ۸۰ تفاوت پیدا کرده است. مراکزی هستند که با دریافت ارقام نجومی از خانواده‌ها و با رضایت کامل والدین در کلاس‌ها حروف الفبا و نکاتی که خیلی از ما در مقطع اول ابتدایی آموزش دیده ایم را زودتر از موعد به کودکان یاد می‌دهند.

اتفاقی که شاید بعضی از والدین نیز در این سال‌ها به دنبال آن رفته اند و احساس می‌کنند اگر فرزندانشان زودتر از موعد حروف الفبا را بشناسند، می‌توانند در مقطع ابتدایی شرایط بهتری داشته باشند.

در طرف مقابل، افرادی نیز معتقد هستند این آموزش‌ها قبل از دوران ابتدایی موجب می‌شوند که با آغاز دوران مدرسه به دلیل جلو بودن کودک از سایر همکلاسی هایش، از درس و کلاس زده شود و به علت تکراری بودن مطالب آموزشی توجه‌ چندانی به آموزش در سال اول تحصیل خود نشان ندهد.

در این میان وزارت آموزش و پرورش نیز دیدگاه خود را اعلام کرده است؛ دیدگاهی که چندان اجرایی نمی‌شود و همچنان شاهد تدریس حروف الفبا به کودکان دبستانی در مقطع پیش دبستانی هستیم.

از ۲۵ شهریور ۹۶ بر اساس دستور وزراتی، آموزش اعداد و حروف الفبا در دوره پیش دبستانی ممنوع شد. در این دوران برنامه آموزشی باید بر یادگیری مهارت‌های زندگی مانند نظم، تاکید داشته باشد.

شروین مسیح، کارشناس تربیتی در این خصوص گفت: هزینه کردن در ارتباط با تحصیل کودکان، موضوع بی ارزشی نیست و باید به آن توجه بیشتری داشت. هزینه‌ای که چندان تفاوتی ندارد و آن را دولت متقبل می‌شود و یا خانواده‌ها پرداخت می‌کند. بحث این است که آیا این آموزش پیش از موعد به دانش آموزان فشار وارد می‌کند و یا ایرادی ندارد.

کودکان در یادگیری بسیار توانمند هستند. دانش آموزان در سنین کم در اوج آمادگی برای یادگیری قرار دارند؛ اما این که آیا به کودک فشار می‌آید بستگی به هوش و استعداد آن دانش آموز دارد. پیش از این آموزش‌ها ابتدا باید هوش دانش آموزان را بسنجیم.

بعضی دانش آموزان در کودکی به راحتی چند زبان را می‌آموزند و اگر این موضوع در سنین کودکی دانش آموز کشف شود، می‌توان آینده بسیار درخشانی را برای آن کودک ترسیم کرد.

مسیح گفت: باید بر اساس هوش دانش آموزانمان سیستمی که می‌خواهیم برای آن‌ها اجرایی کنیم را در نظر بگیریم. این آموزش به اصطلاح زودتر از موعد اگر به صورت سیستماتیک و هماهنگ برای تمام دانش آموزان باشد، خلاف شرایط کنونی می‌تواند مفید واقع شود؛ چرا که کودکان توانمند شناسایی می‌شوند و به تناسب توانایی و ضریب هوشی خود، مشخص می‌شود که چه استعداد و توانایی‌هایی دارند.

در بعضی از مهد‌های کودک بدون در نظر گرفتن این مسائل، کودکان را وادار به آموزش می‌کنند. اتفاقی که باعث می‌شود دوران کودکی این دانش آموزان از دست برود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار