موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
242866
۱۸ بهمن ۱۴۰۰

مراحل تاسیس مهدکودک چیست؟

برای کسب اطلاع درباره مراحل تاسیس مهد کودک تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

به گزارش کودک پرس ،برای راه‌اندازی هر کاری در کشور نیاز به اخذ مجوز از مراکز مربوطه است. راه اندازی و تاسیس مهدکودک نیز از این قاعده مستثنی نیست. تاسیس مهدکودک و خانه بازی علاوه بر کسب درآمد و فعالیت اقتصادی سود ده و درآمدزا فعالیتی جذاب و شیرین است. دلیل اصلی این امر را می‌توان به حضور بچه‌ها و سر کله زدن با آنها به طور روزانه نسبت داد. برای کسب اطلاع درباره مراحل تاسیس مهد کودک تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

مراحل راه اندازی مهدکودک

راه اندازی مهدکودک و خانه بازی دارای چندین مرحله و مستلزم فراهم کردن برخی مقدمات است. برای سودده بودن و داشتن بازده اقتصادی مناسب مهدکودک باید به دقت مراحل انجام و مقدمات فراهم شود.

۱. اخذ مجوز مهدکودک

هرچند قرار است روند طولانی اخذ مجوز در کشور کوتاه‌تر شود اما در حال حاضر خیلی روی اخذ مجوز مهدکودک در زمان کوتاه حساب نکنید و برای آن ۴ تا ۶ ماه وقت بگذارید. این مجوز یک سال اعتبار دارد. یعنی پس از صدور مجوز یک سال فرصت دارید تا مکان مورد نظر خود را انتخاب کنید.

۲. تایید مکان مهدکودک

برای گرفتن مکان مناسب باید تاییدیه بهزیستی را داشته باشید که بتوانید فعالیت اولیه و جانمایی مهدکودک را داشته باشید.

۳. اخذ تاییدیه ارگان‌ها

تاییدیه اماکن، تاییدیه بهداشت، تاییدیه معرفی و مدیر مسئول که در نهایت به مرحله ثبت کودکان برسد. از این زمان به بعد اهلیت مطرح است که نسبت به ثبت نام از کودکان و مربیان و تعیین مسئول فنی مهدکودک مطرح است. حتماً در آینده در خصوص جزئیات نحوه اخذ مجوز مهدکودک و افرادی که باید در آن استخدام کنید به طور مجزا مطلبی ارائه خواهیم کرد.

خرید تجهیزات و وسایل بازی

یکی از اصلی ترین موضوعات در راه اندازی و تجهیز مهد کودک خرید تجهیزات و اسباب‌بازی‌های مورد نیاز است. مهم‌ترین وسایل مورد نیاز در مهدکودک و تجهیز آن تاب و سرسره کودک و کفپوش و دیوارپوش مناسب است که برای ایمن سازی اطرف وسایل بازی و کف و دیواره‌ها به کار می‌رود.

اما اسباب بازی‌های یک مهدکودک یعنی امکانات آن، زیرا این وسایل بازی موجب ایجاد تحرک و شادی در کودکان شده و شاید با توجه به متراژ منازل دیگر در خانه‌های فعلی امکان آن نیست و عملاً مهدکودک باید فضای مناسبی برای تحرک، شور و نشاط کودکان ایجاد کند، که در ادامه به معرفی تعدادی از وسایلی که برای ایجاد شور و نشاط در کودکان موثر است؛ می‌پردازیم.

۱. مجموعه بازی بزرگ

مجموعه بازی بزرگ شامل تاب و سرسره پارکی و وسایل بازی مناسب بازی همزمان چنیدن کودک است. این وسایل بازی قدرت تحمل وزن بالایی دارند و قابل استفاده در فضای بازیا بسته می‌باشند.

۲. تاب و سرسره مهدکودک

تاب و سرسره در کنار هم یکی دیگر از وسایلی است که برای مهدکودک لازم و ضروری است. البته باید دقت داشت که از نوعی تاب و سرسره در کنار هم تولید شده استفاده شود که ایستایی لازم را داشته باشد.

این دسته از تاب و سرسره‌ها ۲۲ کیلوگرم وزن داشته و ظرفیت ۴۰ کیلوگرم را دارد، جنس اینگونه از تجهیزات از پلاستیک یا فایبرگلاس است که باید در خرید، به کیفیت آن‌ها توجه کرد. این دسته از وسایل نیز بین ۲ تا ۸ سال قابل استفاده است. قیمت این تجهیزات بین ۴۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان قیمت دارد

۳. تاب دو نفره مهدکودک

دقت کنید که تجهیزاتی که برای مهدکودک خریداری می‌نمایید باید طوری باشد که آنقدر کم باشد که بچه‌ها در صف و انتظار بوده یا آنقدر زیاد باشد که عملاً بدون استفاده بوده و هزینه اضافی به حساب بیاید. این تاب‌های دو نفره بین ۴۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان قیمت دارد.

۴. الاکلنگ کوچک و بزرگ مهدکودک

الاکلنگ یکی از وسایل تفریحی از مهدکودک‌هاست که جذابیت لازم را برای بچه‌ها دارد، هر مهدکودکی باید یکی از این الاکلنگ‌ها را داشته باشد تا بچه‌ها از استفاده از آن لذت ببرند. معمولاً این دست از وسایل از جنس پلی اتیلن هم می‌تواند باشد.

۵. پلی‌گراندها

شاید اسم این وسیله بازی برایتان جدید باشد اما قطعاً پیش از این آن‌ها دیده‌اید، پلی‌گراندها یا در اصطلاح فضای بازی ساخته شده از سازه‌های رنگارنگی هستند که چند بازی درون آن تعریف شده و به شکل ترکیبی مسیرهای متنوعی از بازی درون آن تعبیه می‌شود. معمولاً این فضاهای بازی درون خود استخر توپ، توامپولین، سطح شیبدار، موانع فومی و پل معلق دارند تا کودکان درون آن در محیطی امن بازی کنند و از حضور در مهد کودک لذت ببرند. پلی‌گراندها بر اساس متراژ تعبیه شده و دیوارهای آن از قاب‌های ۲در۱ ساخته می‌شود و قیمت آن بین ۱۶ تا ۷۰ میلیون تومان است که باید بر اساس بودجه تعیین شده برای تاسیس مهدکودک و البته فضایی که برای آن انتخاب شده است ساخته شده و در اختیار کودکان قرار گیرد.

از دیگر وسایلی که برای مهدکودک لازم است می‌توان به استخر توپ، میز و صندلی ۴ نفره برای آموزش و کارهای دستی مل نقاشی و خمیر بازی کودکان، عروسک در ابعاد و اندازه و جنسیت‌های مختلف و سرسره‌های بادی است.

سعی کنید در انتخاب اسباب‌بازی‌ها قبل از هرچیزی به کیفیت و ایمنی آن‌ها برای بچه‌ها فکر کنید. امروزه دیگر والدین مهدکودک را بر اساس تراکت و تبلیغات انتخاب نمی‌کنند بلکه بر اساس تجهیزات، سایت مناسب و اسباب‌بازی و فضای بزرگ و کافی و از همه مهم‌تر مربیان مهربان و صد البته ایمنی فرزندان خود انتخاب می‌کنند. پس انتخاب تجهیزات یک اصل مهم و اساسی در جذب کودکان به مهدکودک است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار