242825
۱۷ بهمن ۱۴۰۰

اصفهان | لزوم مشارکت کودکان و نوجوانان در فرایندهای شهری

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: مشارکت کودکان در برنامه‌ریزی شهر، یکی از بهترین روش‌ها برای دستیابی به محیط‌های دوستدار کودک است.

به گزارش کودک پرس ،وحید مهدویان در دومین نشست عمومی بین مدیران و ادارات شهرهای پایلوت دوستدار کودک از مجموعه نشست‌های «شهرداری‌های دوستدار کودک، درس‌ها و چالش‌ها» در ارتباط با چالش‌ها و تجربیات اجرایی شهرداری اصفهان در فرآیند شهر دوستدار کودک، اظهار کرد: نیل به شهر دوستدار کودک، بدون هم‌افزایی سازمان‌ها و نهادهای دولتی، خصوصی و جامعه محلی میسر نخواهد بود.

وی تصریح کرد: شناسایی ظرفیت‌های متعدد سازمان‌هایی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در شهر دوستدار کودک دخیل هستند و حمایت آنها برای تعریف اقدامات مشترک و مستمر، افزایش اثربخشی اقدامات در جامعه را به همراه خواهد داشت.

رئیس شورای اجرایی شهر دوستدار کودک خاطرنشان کرد: حدود ۲۵ درصد جمعیت شهر اصفهان را کودکان تشکیل می‌دهند؛ به همین دلیل برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم جهت احقاق حقوق آن‌ها از اولویت‌های دبیرخانه شهر دوستدار کودک است.

وی افزود: در ادامه اقدامات گذشته، ساختار دبیرخانه شهر دوستدار کودک در معاونت شهرسازی و معماری مستقر شد تا طبق اقدامات و سیاست‌های برنامه‌ریزی‌شده در شورای اسلامی شهر، فعالیت‌ها پیگیری، سنجش و ارزیابی شود و انجام اقدامات لازم طبق تفاهم‌نامه مشترک دوساله بین وزارت کشور، یونیسف و شهرداری صورت پذیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: یونیسف با ابتکار شهرهای دوستدار کودک درصدد است که از اقدامات شهرها و اجتماعات محلی برای تبدیل به مکان‌های دوستدار کودک حمایت کند و ذی‌نفعان حوزه کودک را ترغیب به توجه بیشتر به احقاق‌حقوق و برآوردن نیازهای کودکان و نوجوانان و مشارکت دادن آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها کند.

وی با بیان اینکه یکی از بهترین روش‌ها برای دستیابی به محیط‌های ایجاد شده دوستدار کودک، مشارکت کودکان و نوجوانان در ساخت و برنامه‌ریزی شهر دوستدار کودک و نیز در توسعه، طراحی پروژه‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها است، گفت: امیدواریم کشور ایران در پی این اقدامات در بُعد ملی به‌عنوان کشور دوستدار کودک معرفی شود.

مشارکت، حق اساسی کودکان است

اسماً نکویی، رئیس اداره شهر دوستدار کودک اصفهان نیز ضمن ارائه گزارش یک‌ساله عملکرد دبیرخانه شهر دوستدار کودک اصفهان، اظهار کرد: مشارکت، از حقوق اساسی همه کودکان است که در رأس آن ایجاد شهر دوستدار کودک قرار دارد.

وی افزود: مشارکت فعالانه کودکان، ازجمله افراد به حاشیه رانده شده و آسیب‌پذیر در حصول اطمینان از اینکه سیاست‌ها، خدمات، تسهیلات و امکاناتی که کودکان از آن‌ها استفاده می‌کنند یا بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد، بازتابی از دغدغه‌ها، نظرات و اولویت‌ها خواهد بود، بسیار ضروری است.

رئیس اداره شهر دوستدار کودک اصفهان تأکید کرد: بر این اساس یکی از ابعاد مهم در پایداری اجتماعی، به وجود آوردن فرصت مشارکت کودکان و نوجوانان است که تأثیر عمیقی بر رشد فردی و ذهنی آن‌ها می‌گذارد.

وی ادامه داد: این گروه سنی در میان سایر استفاده‌کنندگان از فضاهای شهری، اهمیت بیشتری دارند؛ زیرا در مرحله آسیب‌پذیرتر و حساس‌تری از زندگی هستند و تعامل با محیط، نقش بسزایی در آینده آن‌ها می‌گذارد.

نکویی تاکید کرد: برنامه‌ریزی شهری هنگامی به معنای واقعی به اهداف شهر مطلوب نائل می‌شود که خواسته‌ها و نیازهای تمام شهروندان با توجه به اقتضای سنی مورد توجه قرار گیرد.

پیشتازی شهرداری اصفهان در ایجاد شهر دوستدار کودک

زهرا کاظمی، مدیر خانه کودک شهرداری اصفهان گفت: خانه کودک در اصفهان پیشینه‌ی قدیمی دارد و از دهه ۷۰ سازمان فرهنگی- اجتماعی شهرداری اصفهان مکانی را مختص به کودکان تحت عنوان خانه کودک افتتاح و راه‌اندازی کرد که مرکز اختصاصی و برنامه‌ریزی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و رویدادهای ملی و بین‌المللی برای کودکان رده سنی دو تا ۱۲ سال بوده است.

وی افزود: در دو سال گذشته جشنواره ملی “کمانک” در سطح ملی برای کودکان برگزارشده که هدف از انجام آن، شناسایی و بروز استعداد کودکان در هنرهای تجسمی و مشارکت آن‌ها در ارائه ایده‌های شهری بود.

مدیر خانه کودک شهرداری اصفهان تصریح کرد: در ادامه فعالیت‌ها، امسال در سطح بین‌المللی برای کودکان چهار تا ۱۸ سال جشنواره نقاشی با موضوع «شهر من، شهر زندگی» برگزار خواهد شد که باعث می‌شود حوزه‌های سیاست‌گذار و اجرایی، برنامه‌های شهری را از ایده نقاشی کودکان و نوجوانان دریافت کنند.

لزوم مشارکت کودکان و نوجوانان در فرایندهای شهری

غزل قصری، نوجوان عضو شورای مشورتی کودکان و نوجوانان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در این نشست با تاکید بر لزوم مشارکت کودکان و نوجوانان در فرایندهای شهری اظهار کرد: متأسفانه گاهی اوقات دست‌اندرکاران حوزه شهری فراموش می‌کنند که کودکان و نوجوانان می‌توانند چه قدرتی داشته باشند و این قدرت نشئت گرفته از انرژی و استعدادها و مهارت‌هایی است که در سنین کودکی و نوجوانی فوران می‌کند.

وی استفاده از این استعدادها و مهارت‌ها را در یک فرایند درست برعهده خانواده‌ها، مدارس و سازمان‌های اجتماعی و فرهنگی شهری دانست و افزود: برای رسیدن به یک دنیای بهتر، تمام اقشار جامعه اعم از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان باید مشارکت فعالانه و همدلانه در مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه داشته باشند.

ایده‌های کودکان راه رسیدن به جامعه مصلحانه و زیبا

رضا کبیری، دیگر عضو شورای مشورتی کودکان و نوجوانان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: فعالیت و مشارکت کودکان و نوجوانان یک بازی برد برد برای طرفین (کودکان و مسئولان شهری) است؛ زیرا کودکان با حس مهربانی، همدردی و مودت، سرشار از ایده‌های نو، رنگی و زیبا هستند که با به‌کارگیری این مسائل در ایده‌های شهری و اجتماعی می‌توان به مجراهای بهتر برای رسیدن به جامعه مصلحانه دست یافت.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار