موقعیت فعلی شما : خانه/بین الملل
242785
۱۶ بهمن ۱۴۰۰

شهادت 52 کودک عراقی بدلیل انفجار بمب در سال گذشته میلادی

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) از شهید شدن 52 و معلول شدن 73 کودک عراقی در نتیجه انفجار بقایای مواد منفجره جنگی در سال ۲۰۲۱ خبر داد.

به گزارش کودک پرس ،عراق سالیان درازی است که چندان روز خوشی ندیده است، چه در سال‌های دیکتاتوریِ حزب بعث و صدام و چه در سال‌های اشغال پس از سقوط دیکتاتور و سال‌های درگیری با داعش و اشغالگران. بی‌دفاع‌ترین انسان‌ها در این سالیان هرج و مرج، به ویژه در سال‌های مبارزه با گروهک تروریستی داعش، کودکان بود‌ه‌اند که بی‌تأثیرترین انسان‌ها در شعله‌ور شدن جنگ نیز بوده‌اند.

یونیسف در گزارش اخیر خود اعلام کرده که هفته گذشته 4 کودک در نتیجه انفجار مواد منفجره در دو نقطه عراق کشته و 2 نفر دیگر نیز معلول شدند؛ این در حالی است که در سال ۲۰۲۱ نیز ۵۲ کودک عراقی در نتیجه انفجار بقایای مواد منفجره و مهمات کشته و ۷۳ کودک نیز معلول شدند. یونیسف در گزارش خود همچنین بر ضرورت تشدید تلاش‌ها برای مقابله با اثرات این مواد منفجره تأکید کرد.

مین‌ها و بمب‌های عمل نکرده یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که مقامات عراقی برای بازگرداندن آوارگان به مناطق آزاد شده به ویژه در دو استان نینوا و کرکوک با آن مواجه هستند.

گفتنی است، سال پیش سازمان ملل متحد عراق را آلوده‌ترین کشور جهان به مین‌های جنگی اعلام کرد. «پی‌یر لود‌هامر»، مدیر برنامه سازمان ملل برای مین‌زداییِ عراق در گفت‌وگوی اختصاصی با «الجزیره» گفت که 2.69 میلیارد متر مربع از خاک عراق مین‌گذاری شده است. وی گفت که مناطق آزادشده از چنگ داعش هم پر از مین‌ها و بمب‌های دست‌ساز است که از کار ‌انداختن آنها کار پیچیده‌ای است.

همچنین «علی البیاتی»، عضو کمیساریای حقوق بشر عراق، تأکید می‌کند که تا سال 2014 به ازای هر شهروند عراقی یک مین در این کشور وجود داشت و بعد از آن در جنگ با داعش هزاران مین دیگر نیز به این آمار افزوده شد. روشن است که در این اوضاع اسفبار آسیب‌پذیرترین انسان‌ها کودکان هستند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار