موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
242535
۰۶ بهمن ۱۴۰۰

نمایشگاه مجازی کتاب منجر به ارتقاى ارتباط كودك و نوجوان شد

یک فعال حوزه کودک و نوجوان می‌گوید با استفاده از همه ظرفیت های نمایشگاه مجازی کتاب باید بهره‌مندی و ارتباط کودکان و نوجوانان را با حوزه کتاب و مطالعه ارتقا داد.

به گزارش کودک پرس ،فرهاد فلاح فعال حوزه کودک و نوجوان درباره برپایی نمایشگاه مجازی کتاب گفت: استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و ورود به عرصه نمایشگاه مجازی کتاب گام مهمی در رسیدن به عدالت فرهنگی است و میزان استقبال مردم، صحت، سلامت و کارایی این رویداد نوین را به نمایش گذاشته است.

وی ضمن درخواست آسیب شناسی این پدیده نسبت به مواجهه با مخاطب کودک و نوجوان افزود: با استفاده از همه ظرفیت‌های نمایشگاه مجازی باید بهره مندی و ارتباط کودکان و نوجوانان با حوزه کتاب و مطالعه را ارتقا داد اما یکسان دیدن ساختار دسترسی مجازی به کتاب‌ها بین بزرگسال و کودک و نوجوان در یک نمایشگاه مجازی چنانچه مدیریت نشود در گذر زمان می‌تواند آسیب زا باشد.
این فعال بین المللی حوزه کودک و نوجوان خواستار توجه بیشتر مسؤولان به دستیابی کودکان و نوجوانان به آثار مناسب در بستر نمایشگاه مجازی شد و گفت: عمده کودکان و نوجوانان به واسطه پدران و مادران خود و با واسطه به نمایشگاه مجازی کتاب دسترسی پیدا می‌کنند و ساختار ارائه محصولات این قشر نیز تفاوتی با ساختار ارائه کتاب‌های بزرگسالان ندارد و همین مسأله نیاز به یک بازبینی و فراهم سازی شرایط ویژه است.
فلاح در ادامه گفت: راه اندازی نمایشگاه مجازی کودک و نوجوان ضمن استمرار حرکت در مسیر عدالت فرهنگی می‌تواند توجه ویژه ای به نیازهای این قشر طلایی از جامعه باشد و حتی بخشی از آسیب‌های نمایشگاه‌های عمومی و مجازی کتاب را بکاهد.
وی خواستار ارتقای سطح ارتباط نویسندگان و تصویرگران کودک و نوجوان با مخاطبان شد و گفت: میزان ارتباط نویسندگان و تصویرگران با کودک و نوجوان در کشورهای قاره آمریکا را بیش از میزان آن در داخل کشور ارزیابی می‌کنم و باید شرایطی فراهم شود که امکان ارتقای سطح و عمق نفوذ نویسندگان و تصویرگران با کودک افزایش یابد. که یکی از وظایف مسؤولان تسهیل سازی این هدف است.
این‌مترجم ادبیات کودک و نوجوان، مواجهه غیرهوشمندانه و غیردقیق کودکان و نوجوانان را آسیب زا ارزیابی کرد و گفت: این مواجهه نسنجیده می‌تواند خاطرات تلخی را برای کودکان و نوجوانان رقم بزند و اثر آن دوری این قشر طلایی جامعه با مطالعه و کتاب خواهد بود. ترجمه یک خوراک ارزان قیمت و اقتصادی برای کودک و نوجوان است. رشد فزاینده و غیرهوشمند ترجمه کتاب‌های کودک و نوجوان و همین طور نگاه تجاری به کتاب‌های این قشر و عدم نظارت تربیتی در این بخش اجحاف بزرگی نسبت به کودکان و نوجوانان است و باید مسئولانه نسبت به این موضوع ورود داشت.
فلاح در پایان گفت: ارائه مشاوره‌های هوشمند معلمان مدارس در ایام نمایشگاه، معرفی کتاب‌های سازنده و هدفمند از سوی خبرگزاری‌ها و توجه به جایگاه نویسندگان را از جمله روش‌های رسیدن کودکان و نوجوانان به کتاب‌های سازنده در ایام نمایشگاه مجازی کتاب دانست و بر حمایت رسانه ملی جهت معرفی کتاب‌های مفید به کودکان و نوجوانان تأکید کرد.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار