موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
242431
۲۰ دی ۱۴۰۰

انتشار کتاب «ماهی سیاه کوچولو» با نقاشی کودکان کار

هزینه چاپ اول کتاب ماهی سیاه کوچولو با نقاشی کودکان کار و حاشیه‌نشین از طریق پیش‌فروش کتاب به صورت مجازی تامین شد و کتاب با تیراژ 1500 نسخه از سوی انتشارات جلوه نوین منتشر‌ شد.

به گزارش کودک پرس ،«ماهی سیاه کوچولو» که نسخه اصلی آن را صمد بهرنگی نوشته و فرشید مثقالی آن را تصویرگری کرده است، این بار با تصاویر و نقاشی‌های کودکان کار و حاشیه‌نشین با مشارکت خیرخواهانه و داوطلبانه گروهی با نام «هوای تازه امروز» منتشر شد.

رضایی درباره انتشار کتاب «ماهی‌ سیاه کوچولو» با نقاشی کودکان کار، به ایبنا توضیح داد: چاپ اول کتاب «ماهی سیاه کوچولو» با نقاشی کودکان کار و حاشیه‌نشین از سوی انتشارات جلوه نوین با تیراژ 1500 نسخه منتشر شد. هزینه‌های انتشار این کتاب از طریق پیش فروش مجازی تامین شد. نسخه دوم این کتاب قراراست همراه با نسخه صوتی و از سوی یک ناشر دیگر منتشر شود.

«هوای تازه امروز» عنوانی است که نیروان رضایی، عکاس، روزنامه‌نگار و مترجم برای اقدامات حمایتی خود و همراهان خود انتخاب کرده است. فعالیت‌های این گروه که در فضای مجازی نیز به نمایش گذاشته می‌شود، به حمایت از کودکان کار اختصاص دارد؛ حمایتی از جنس فرهنگ و هنر.

این روزنامه‌نگار در تشریح فعالیت‌های اخیر این گروه به خبرنگار ایبنا گفت: «هوای تازه امروز» با حضور در کوره‌پزخانه‌ها و مناطق حاشیه‌نشین که محل زندگی کودکان کار است، برای آن‌ها لوازم‌التحریر، مقوا، وسایل نقاشی و امکاناتی از این دست فراهم می‌کند.

وی افزود: کودکان با این وسایل نقاشی می‌کنند و «هوای تازه امروز» این نقاشی‌ها را در قالب نمایشگاه‌های حضوری و مجازی در معرض دید قرار می‌دهد.

رضایی افزود: از سال 96 تاکنون هشت نمایشگاه نقاشی از آثار کودکان کار و حاشیه‌نشین در گالری‌های مختلف شهر به صورت حضوری برگزار کردیم و شش نمایشگاه هم در این مدت به صورت مجازی دایر شده است.

وی با ابراز گلایه از وعده چند ناشر که کار انتشار این کتاب را از سال 98 به تعویق انداخته بود، گفت: کتاب «ماهی سیاه کوچولو» در نهایت با سه ورژن و طرح جلد متفاوت از نقاشی‌های کودکان کار و حاشیه‌نشین که کار تصویرگری آن‌ها را سه تصویرگر حرفه‌ای انجام دادند، در قالب هر ورژن 500 نسخه منتشر شد.

رضایی درباره تامین هزینه چاپ و انتشار کتاب ماهی سیاه کوچولو با نقاشی کودکان کار و حاشیه‌نشین عنوان کرد: در فراخوان پیش فروش مبلغ کتاب را 50 هزار تومان اعلام کردیم و گفتیم اگر هزار نسخه کتاب به فروش برسد؛ کتاب را با تیراژ هزار نسخه منتشر می‌کنیم.

این عکاس و مترجم در ادامه گفت: با تقبل هزینه چاپ 500 نسخه دیگر از طرف شخصی به شرط بازگشت در صورت فروش؛چاپ اول کتاب با تیراژ 1500 نسخه از سوی انتشارات جلوه نوین منتشرشد.

چاپ دوم کتاب با ناشر جدید و نسخه صوتی
رضایی عنوان کرد: اکنون از چاپ اول کتاب 240 نسخه مانده است . امیدواریم تا قبل از عید فروش نسخه‌های باقیمانده از چاپ اول به اتمام برسد. تلاش می‌کنیم چاپ دوم کتاب همراه با نسخه صوتی ارائه کنیم.

وی افزود: چاپ دوم کتاب را یک ناشر دیگر منتشر خواهد کرد. در بخش تهیه نسخه صوتی کتاب هم قرار است از کودکان کار و حاشیه‌نشین در اجراهای زنده رادیویی و تبدیل کتاب به نسخه صوتی استفاده کنیم.

سرپرست «هوای تازه امروز» درباره دستمزد افرادی که با این پروژه همکاری کردند، گفت:تمامی افراد از تصویرگران و افرادی که در این پروژه دخیل بودند تا مدیر پروژه و صفحه‌بند پولی را دریافت نکردند و سود چاپ کتاب‌ها که حدودا برای هر کتاب 10 هزار تومان بود، صرف تهیه و خرید وسایل کمک آموزشی  و تعلیم  این کودکان می‌شود و مابقی هم  گاهی به صورت نقدی برای این کودکان واریز شود.

وی درباره انتخاب گرافیست و طراح جلد کتاب ماهی سیاه کوچولو با نقاشی کودکان کار و حاشیه نشین گفت: با فراخوانی که از طریق صفحه مجازی برای جذب تصویرگر و گرافیست ارائه دادم، 12 نفر تصویرگر کتاب اعلام آمادگی کردند و در نهایت سه نفر تصویرگر حرفه‌ای با انتخاب آثارشان به عنوان گرافیست کتاب انتخاب شدند.

رضایی عنوان کرد: ماهی سیاه کوچولوبا نقاشی های کودکان کار و حاشیه نشین جایگزین تصویرگری فرشید مثقالی در کتاب اصلی شد و بهرنگ عبدی خرسند، لادن علیپور و ماهور مبارکه در نهایت سه ورژن از چاپ نخست کتاب را تصویرگری کردند و هر کدام تصویرگری تعدادی از نسخه های چاپ اول را تدوین و بازسازی کردند.

سرپرست گروه هوای تازه امروز عنوان کرد: با تامین هزینه چاپ کتاب بعد از پیش فروش؛ کتاب‌ها با بهترین متریال و چاپ، صفحه‌آرایی و دیزاین برای مخاطبان ارسال شد زیرا در چاپ کتاب تلاش کردیم محصول ارایه شده قابلیت رقابت با کتاب‌های منتشر شده در بازار را داشته باشد و افراد از روی ترحم کتاب ها را نخرند.


«هوای تازه امروز» و شروع ماجرا
مدیر پروژه «کارگاه خلاقیت کودکان کار و حاشیه‌نشین» درباره پیشینه فعالیت‌های «هوای تازه امروز» و شکل‌گیری ایده انتشار کتاب «ماهی سیاه کوچولو» با نقاشی کودکان گفت: از زمستان سال 97 برگزاری «کارگاه خلاقیت برای کودکان کار و حاشیه‌نشین» را در موسسه کوشا که در زمینه توان‌یابی کودکان کار و حاشیه‌نشین فعالیت دارد، آغاز کردیم و در طول سه ماه، 12 جلسه با حضور جمعی از کودکان برگزار شد.

رضایی افزود: در هر جلسه، یک قسمت از داستان «ماهی سیاه کوچولو» را برای این کودکان روایت می‌کردم و سپس درباره آن قسمت با آن‌ها به بحث و گفت‌وگو می‌پرداختم و در پایان هر جلسه نیز با دادن مقوا و مداد رنگی، از آن‌ها می‌خواستم ظرف یک هفته درباره بخشی که راجع‌به آن صحبت کردیم، نقاشی بکشند و به من تحویل دهند.

وی افزود: کودکان حاضر در این کارگاه حدود 40 نفر بودند که کودکان مهاجر افغانستانی را نیز شامل می‌شدند. همچنین کودکان بی‌سرپرست و بد‌سرپرست نیز در این دوره‌ها شرکت داشتند.

این روزنامه‌نگار و فعال فرهنگی عنوان کرد: خروجی کارگاه خلاقیت کودکان کار و حاشیه‌نشین بعد از سه ماه؛ 120 نقاشی بود که 60 نقاشی‌ برای چاپ در کتاب‌ها انتخاب شدند. نقاشی‌های این کودکان در دو گروه سنی 5 تا 7 سال و 7 تا 12 تقسیم‌بندی شد.

رضایی با بیان این که ایده اولیه برگزاری کارگاه خلاقیت برای این کودکان چاپ کتاب «ماهی سیاه کوچولو »با تصویرگری کودکان کارو حاشینه نشین بود، اظهار کرد: سه‌تصویرگر معروف کار تدوین و بازسازی نقاشی‌های خام این کودکان را بر عهده گرفتند و در قالب سه ورژن؛ هر کدام تعدادی از نسخه‌های مختلف کتاب را تصویرگری کردند.

وی با بیان این که کار تدوین نقاشی‌های کتاب کودکان کار و حاشیه نشین از سال 98 آغاز شد و در پاییز سال 99 این نقاشی‌ها برای انتشار در کتاب انتخاب شد، اظهار کرد: برای چاپ کتاب با این نقاشی‌ها یا باید اسپانسر می‌گرفتیم یا کتاب را پیش‌فروش می‌کردیم .در نهایت اسفند‌ماه سال گذشته پیش‌فروش کتاب «ماهی سیاه کوچولو »را در فضای مجازی آغاز کردیم.

رضایی افزود: خوشبختانه استقبال از پیش‌فروش کتاب بسیار خوب پیش‌‌رفت و تا خرداد ماه امسال 1000 نسخه از کتاب پیش فروش شد و هزینه چاپ هزار نسخه تامین شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار