242361
۱۸ دی ۱۴۰۰

لزوم توانمند سازی والدین و مربیان در امر تعلیم و تربیت کودکان

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به امر توانمند سازی والدین در امر تعلیم و تربیت بر لزوم آموزش و آشنایی مربیان با مهارت‌های اجتماعی و آموزش حقوق کودک به آن‌ها خبر داد.

به گزارش کودک پرس ،مجتبی همتی فر در مورد حساسیت رشدی و تربیتی و اثر پذیری بالای کودکان در سنین پیش از دبستان و لزوم افزایش مهارت افزایی در این حوزه به والدین و مربیان گفت: توانمند سازی والدین ایده اصلی که در اساسنامه نیز گنجانده شده است و  بیشتر مورد تاکید ما است چرا که با آموزه‌های اسلامی نیز همخوان است.

وی ادامه داد: از این رو  آنچه مورد تاکید است اینکه مهد کودک‌ها باید معین خانواده‌ها باشد و در اصل برای کودک زیر ۷ سال وظیفه و مسئولیت تربیت را باید به دوش خانواده بگذاریم از این جنبه موضوع توانمند سازی والدین باید در محوریت قرار گیرد.

مجتبی همتی فر در مورد نقش سیستم آموزشی به ویژه مربیان این حوزه نیز گفت:اگرچه بر تاثیرات توانمند سازی والدین اشاره شده است، اما مربیان این حوزه نیز نقشی پر رنگ در آموزش و پرورش این کودکان خواهند داشت، از این رو نیاز است که ما دقت بیشتری را در انتخاب محیط و مربی به خرج دهیم.

وی ادامه داد: انتخاب و گزینش افرادی به اشکال آکادمیک و یا حتی آموزش‌های مجازی و دوره‌های توان و دانش افزایی در این حوزه به ما کمک می‌کند که افراد مستعد برای این کار را آموزش دهیم، از این رو در راستای تحقق اهداف سند تحول نیاز داریم که در دو حوزه توانمند سازی والدین و مربیان هم زمان قدم برداریم.

وی درپاسخ به این سوال که در حال حاضر بسیاری از مربیان این حوزه ،تخصصی در امر تعلیم و تربیت کودک ندارند، گفت:یکی از نکات مهم زمانی  که به تربیت دوره کودکی نگاه می‌کنیم، منظر حقوق کودک است که چقدر مربیان ما با این آشنا هستند یا نه ؟گاهی مربیان ما به دلیل عدم شناخت و بی اطلاعی یا عدم آمادگی و توانمندی حقوق کودک را زیر پا می‌کذارند.

وی ادامه داد:چه بسا عدم آشنایی مربیان به حقوق کودک منجر آسیب‌های جسمی و روانی غیر قابل جبرانی در این خصوص می‌شود که در دراز مدت بر روی رشد کودکان اثر گذار است، از این رو توصیه  می‌شود مربیان به لحاظ دانشی با مفاهیمی، چون حقوق کودک در کنار مهارت‌های تربیتی و مراقبتی آشنا باشند.

وی در پایان گفت:آشنایی با این حوزه و مسلح بودن به توانمندی‌های این چنین و اخذ صلاحیت‌ها لازم و ضروری به نظر می‌رسد چرا که نقشی که مربی در این زمینه دارد اثر گذار است پس ما باید این زمینه را برای رشدمربیان نیز فراهم کنیم و سایر افرادی که غیر متخصص هستند و یا فاقد صلاحیت هستند برای ساماندهی آن‌ها تصمیم گیری کنیم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار