242281
۱۳ دی ۱۴۰۰

قم | ۳۸۲ کودک کار در قم در ۹ ماهه گذشته ساماندهی شدند

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی قم گفت: از ابتدای امسال تاکنون،‌ ۳۸۲کودک کار و خیابان در مراکز ساماندهی کودکان کار و خیابان بهزیستی این استان پذیرش و از خدمات مرکز به‌صورت رایگان بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش کودک پرس ،دکتر علیرضا محمدی ضمن اعلام این مطلب و با اشاره به خدمات مراکز ساماندهی  افزود: خدمات این مرکز شامل اقامت موقت ، پیگیری‌های مددکاری، روانشناسی، آموزشی، حمایت‌های مالی، حمایت از ادامه تحصیل کودکان، برنامه‌های اوقات فراغت و اشتغال برای اعضای خانواده می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: ۶۴ درصد کودکان کار پذیرش‌شده در مراکز ساماندهی کودکان ، بین سنین ۶ تا ۱۲ سال و ۳۶درصد نیز بین ۱۳ تا ۱۸ سال بودند.

به گفته وی، کودکان کار بیشتر در خانواده‌هایی دیده می‌شوند که یا سرپرست خانواده معتاد بوده و یا خانواده سرپرست مناسب ندارد و یا خانواده در وضعیت اقتصادی نامناسبی به سر می‌برد.

دکتر محمدی بیان کرد: این کودکان بیشتر در زمینه کار با ترازو، دست‌فروشی، گل‌فروشی در خیابان و کار در کارگاه‌های کوچک ازجمله کوره‌های آجرپزی، تولیدی کفش و صندل ،مکانیکی فعالیت می‌کنند.

وی بابیان این‌که در سال جاری طرح اقدام و عمل حمایتهای اجتماعی از کودکان کار و خیابان و خانواده ایشان در استان در حال اجراست ،‌ اضافه کرد: تیمهای گشت بهزیستی با خودروی ون که با رویکرد دوستدار کودک طراحی شده است در سطح شهر و نیز در محلهای حضور کودکان کار حاضر شده ، بعد از شناسایی ،نسبت به معرفی خدمات مرکز اطلاع رسانی نموده و کودک را برای دریافت خدمات ویژه راهنمایی می کنند.

ایشان ادامه دادند تعدادی از کودکان نیز از سوی نهادهای انتظامی و قضایی و یا به‌صورت خودمعرف در مراکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده پذیرش‌شده و از طریق ارتباط با خانواده، بر اساس نوع و میزان مشکل از خدمات مرکز بهره‌مند می‌شوند.

دکتر محمدی  یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های بهزیستی و مددکاران مرکز را  توانمندسازی خانواده عنوان کرد  و بیان داشت  که در مراکز ساماندهی کودکان  اقدام‌های لازم برای ایجاد منبع درآمد سالم برای خانواده به شیوه‌های ممکن از طریق آموزش حرفه و پرداخت وام‌های اشتغال‌زایی، مشاغل خانگی و سرمایه کار صورت می‌پذیرد.

معاون بهزیستی قم خاطرنشان کرد: در این مراکز به‌منظور ارتقای سطح اطلاعات عمومی خانواده‌های این کودکان و خود آن‌ها، کارگاه‌های آموزشی در موضوع‌های مختلف ازجمله مهارت‌های زندگی، مهارت‌های ارتباطی و فرزندپروری، آشنایی با انواع آسیب‌های اجتماعی، آسیب‌های نوپدید و آسیب‌های حاصل از فضای مجازی برگزار می‌شود.

به گفته وی،‌ شهروندان در صورت مشاهده کودکان کار با شماره‌های ۱۳۷ شهرداری، ۱۱۰ ناجا و ۱۲۳ اورژانس اجتماعی و  تیمهای گشت و ۰۹۹۳۴۸۸۳۸۱۸ و ۰۹۱۹۲۵۲۹۴۰۹  تماس حاصل نمایند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار