242195
۰۹ دی ۱۴۰۰

رییس‌کل دادگستری خراسان‌جنوبی برای ساماندهی سگهای ولگرد ضرب الاجل داد

وقوع حادثه دلخراش فوت کودک ۴.۵ ساله در امیرآباد بیرجند ضرب‌الاجل رییس کل دادگستری خراسان جنوبی را طی یک‌ ماه آینده به شهرداری و دهیاری‌های مرکز استان و حومه نسبت به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در پی داشت.

به گزارش کودک پرس ،حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در جلسه فوق العاده‌ای که در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد خراسان جنوبی برگزار شد افزود: حادثه بد و دلخراشی است که نباید اینطور اتفاقات در شهر اتفاق بیفتد و امنیت خانواده‌ها دچار آسیب شود به همین اگر بعد از گذشت یک ماه آینده شاهد تردد سگ‌های ولگرد باشیم با متولیان برخورد قضایی خواهد شد.

وی ادامه داد: ما به عنوان دستگاه قضایی تکلیف داریم‌ که موارد را بررسی و تصمیمات اتخاذ شود و از باب حقوق عامه وظیفه دستگاه قضا است که مردم انتظار دارند این موضوع با جدیت پیگیری شود.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: مهمترین مساله بررسی عملکرد دستگاه‌های متولی در مورد ساماندهی سگ‌های ولگرد است که دادستان، معاونت پیشگیری از وقوع جرم و اداره کل بازرسی این مهم را به جد پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد اگر به خوبی انجام شود شاهد اینگونه مشکلاتی نخواهیم بود و در این دستورالعمل کارگروه‌های استانی، شهرستانی و ‌شهر مشخص شده اما متاسفانه برخی از متولیان حتی اطلاعی از این دستورالعمل ندارند.

حجت الاسلام حمیدی گفت: همین ترک فعل‌ها باعث اینگونه اتفاقات می‌شود که در سال جاری تاکنون ۱۶ مورد سگ‌گزیدگی اتفاق افتاده که منجر به جراحت و ‌فوت شده است.

وی افزود: این اتفاق قابل تامل و توجه است سگ‌های ولگرد تهدیدی برای جامعه به حساب می‌آیند و امنیت مردم را به خطر می‌اندازند و احساس امنیت را از خانواده‌ها می‌گیرند.

وی یادآور شد: از جهت سلامتی هم سگ‌های ولگرد ناقل بیماری هستند و حتی اگر مشکل امنیتی نداشته باشد نفس تردد آنها سلامت جامعه را با مشکل مواجه می‌کند.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: حتما باید در دادسرا پرونده‌ای در این مورد تشکیل شود تا موضوع به‌طور ویژه پیگیری و با نظارت مستقیم دادستان با بازپرس ویژه پیگیری شود.

وی تاکید کرد: قصور و تقصیر و ترک فعل‌ها که منتهی به این حادثه شده باید پیگیری شود و افراد پاسخگو باشند، حق خانواده طفل محفوظ است که در صورت مطالبه و هرگونه قصور و تقصیر باید پاسخگو باشند که حق اولیا دم پیگیری شود.

حجت الاسلام حمیدی تصریح کرد: تهدید بودن سگ‌ها حتی برای سگ‌های خانگی هم در ارتباط با بهداشت و سلامت صدق می‌کند که تهدید بهداشتی است و باید توصیه‌های دینی فرهنگ‌سازی شود زیرا نگهداری سگ پسندیده نیست.

وی بیان کرد: اگر کسی بخواهد سگ‌های خانگی را در سطح شهر تردد بدهد مورد برخورد قرار خواهد گرفت زیرا ممکن است سگ خانگی گازگرفتگی نداشته باشد اما تهدیدی بهداشتی است.

حجت الاسلام حمیدی یادآور شد: تشکیل جلسات کنترل سگ‌های ولگرد باید مورد بررسی قرار گیرد که چرا تاکنون برگزار نشده است نباید بعد از اتفاق مسایل مورد بررسی قرار گیرد بلکه قبل از وقوع باید پیگیری شود.

وی ادامه داد: اگر ما مسوولیت‌مان را به خوبی انجام دهیم سگ ولگرد گرسنه‌ای پیدا نمی‌شود که کسی بخواهد به آن غذا دهد اما فرهنگ‌سازی لازم در این خصوص باید به‌خوبی انجام شود.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: دستورالعمل ساماندهی سگ‌های ولگرد سال‌ها است که ابلاغ شده اما تاکنون به عنوان عضو هیچگونه دعوتی از دستگاه قضا نشده که بیانگر برگزار نشدن آن است هرچند ممکن است به صورت مقطعی در برخی جلسات مطرح شده باشد.

رییس کل دادگستری به همراه معاونان و دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی از محل وقوع حادثه مرگ کودک ۴.۵ ساله بر اثر حمله سگ‌های ولگرد در امیرآباد بیرجند بازدید و مسایل را مورد بررسی قرار دادند.

خانواده کودک فوت شده از دستگاه قضا خواستار پیگیری قانونی این موضوع شدند.

کودک ۴.۵ ساله از منطقه امیرآباد بیرجند به دلیل حمله سگ‎های ولگرد با اورژانس به بیمارستان امام رضا(ع) منتقل شد و به دلیل شدت جراحات فوت کرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار