بندپی با اشاره به کاشت حلزون برای کودکانی که به آن نیاز داشتند، بیان داشت: اکنون ۹۸ کارشناس در ۷۲ واحد گفتار درمانی در حال ارائه خدمات هستند و ۱۰۱ هزار و ۷۱۸ نفر نیز از این خدمات بهره مند شدند.
وی افزود: سه هزار و ۶۸۹ ناشنوا و کم شنوا تحت پوشش مستقیم بهزیستی قرار دارند.
به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور درقانون جامع حمایت از حقوق معلولان برای لحاظ نشدن سه درصد سهمیه اشتغال معلولان از سوی دستگاه های دولتی، مجازات قضایی درنظر گرفتیم.
محسنی بندپی با بیان اینکه ثبت رسمی زبان اشاره در این قانون لحاظ شده است.
وی یادآور شد: از بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول ثبت شده در سامانه سازمان بهزیستی کشور، ۲۱۵ هزار و ۲۲۳ نفر آنان دچار ناشنوایی هستند.
وی اظهارداشت: ناشنوایی یکی از معلولیت های پنهان و از شایع ترین معلولیت ها است.

** کمیته پژوهشی «زبان اشاره» تشکیل شد
معاون امورتوانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اعلام تشکیل کمیته پژوهشی زبان اشاره اظهار کرد: اولین جلسه این کمیته درهفته ناشنوایان از دوم تا هشتم مهرماه برگزار می شود.
حسین نحوی نژاد افزود: هدف از تشکیل این کمیته، استاندارد کردن زبان اشاره است تا در این زمینه گام های اساسی برداشته شود.
وی در ادامه به لایحه حمایت از حقوق معلولان اشاره کرد و گفت: امسال برای ما سال حساسی است چرا که این لایحه برای استضعاف زدایی وعدالت محوری، دو سال است که تمام مراحل بررسی آن به پایان رسیده و ایرادات آن برطرف و آماده است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، آن را تصویب کنند.
معاون سازمان بهزیستی افزود: با تصویب این لایحه توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مطالبات معلولان در زمینه های تحصیلی، بهداشت، مسکن و دیگر موارد محقق خواهد شد.
نحوی نژاد در ادامه سخنان خود با تاکید بر اهمیت زبان اشاره افزود: استفاده از زبان اشاره به عنوان خواسته بحق جامعه ناشنوایان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی گفت: زمینه گسترش ارتباطات ناشنوایان با جامعه شنوا، در دست اجرا است و تربیت رابطان ناشنوایان، زمینه گسترش این ارتباط را فراهم می آورد.

** فدراسیون جهانی ناشنوایان از کیفیت آموزش مدارس استثنایی در ایران ابرازنگرانی کرد
رئیس کانون ناشنوایان ایران گفت: مسئولان حقوق بشر فدراسیون جهانی ناشنوایان، نگرانی خود را درباره وضعیت ناشنوایان به ویژه کیفیت آموزش آنها در مدارس ایران اعلام کردند.
فریدون خلیلی اظهار کرد: مسئولان حقوق بشر فدراسیون جهان ناشنوایان از این کانون خواستند با همکاری سازمان های دولتی، این مساله را بطور جدی پیگیری کنند.
وی اظهارکرد: خوشبختانه سازمان بهزیستی قول همکاری در این زمینه داده است اما متاسفانه سازمان آموزش استثنایی که مهم ترین سازمان آموزش برای ناشنوایان است، تمایل زیادی برای همکاری با سازمان های غیردولتی مانند کانون و انجمن ناشنوایان را ندارد.
رئیس کانون ناشنوایان ایران گفت: سازمان آموزش استثنایی به قطعنامه ناشنوایان موسوم به قطعنامه تجمع درسال ۹۵ با موضوع «با زبان اشاره من برابرم» توجهی نکرده اند.
خلیلی افزود: در زمستان سال گذشته، مسئولان حقوق بشر فدراسیون جهانی ناشنوایان بعد از به نتیجه نرسیدن موارد قطعنامه تجمع، ازکانون ناشنوایان گزارشی خواست و ما گزارش خود را به ژنو فرستادیم و کنوانسیون ناشنوایان در فروردین ۹۶ در خصوص هشت ماده از ۶۸ ماده با دولت ایران مکاتبه و درخواست کرد که این هشت ماده تا سال ۲۰۲۲ در ایران اجرایی شود.
وی گفت: کانون ناشنوایان ایران آمادگی خود را برای حل و فصل این هشت ماده با سازمان های غیردولتی و دولتی اعلام می کند.