242091
۰۱ دی ۱۴۰۰

بهترین ابزار برای آموزش کودکان قصه و قصه‌گویی است

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه بیست و سومین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، این جشنواره را، جشنواره‌ای منحصر به فرد دانست که با توجه به امکانات و ظرفیت‌های آن، می‌تواند ابزار خوبی برای پر کردن شکاف بین نسلی به شمار آید.

به گزارش کودک پرس ،علیرضا کاظمی با حضور در مراسم اختتامیه بیست‌و‌سومین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد: جشنواره قصه‌گویی جشنواره منحصر به فردی است که با اتکا به ادبیات توانسته است جایگاه خوبی را برای انتقال بهترین پیام‌ها به جامعه به دست آورد.

وی تاکید کرد: هنر قصه‌گویی یکی از با ارزش‌ترین و بالاترین هنرها برای انتقال بهترین پیام‌ها در جامعه بوده است. یک قصه‌گو علاوه بر مهارت‌های قصه‌گویی باید به هنرهای نمایشی، گفت‌وگو و ادبیات مجهز باشد و این توانایی‌ها سبب شده که بیشترین اثر را، در جامعه مخاطب داشته باشد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بخش عمده‌ای از قرآن کریم را، قصصی در بر می‌گیرد که به زیباترین شکل آموزه‌های تربیتی و ارزش‌ها و الگوها را، به جامعه منتقل کرده است. از همین رو باید به کسانی که این هنر را، در جامعه توسعه داده‌اند؛ دست مریزاد گفت. امروز قصه و قصه‌گویی یکی از نیازهای اساسی جامعه است و باعث می‌شود شکاف ارتباطی که بنیاد خانواده‌ها را سست کرده، به مدد همین هنر ترمیم شود.

علیرضا کاظمی افزود: این جشنواره دستاوردهای بسیار زیادی را برای جامعه دارد و باید افراد مستعد آن شناسایی و با ایجاد کار گروهی متشکل از افراد علاقه‌مند و پژوهش‌های علمی توانمند، به شکل منسجم‌تری درآید. ما زمانی می‌توانیم موفق باشیم که با مدد شناسایی چهره‌های مختلف آثار درخوری را به جامعه مخاطب عرضه کنیم؛ جامعه‌ای که به شدت نیازمند ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی نهفته در قصه‌هاست و از این رو اختتامیه جشنواره قصه‌گویی  را باید آغاز دیگر دانست.

مهدی علی اکبرزاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این مراسم تاکید کرد: قصه‌گویی یک فرهنگ است که از دیرباز با ما بوده است و نباید آن را، از بین ‌ببریم. قصه گفتن را، همه دوست دارند؛ اما تقویت آن نیازمند مشارکت و همکاری بخش‌های مختلف فرهنگی برای توسعه این فرهنگ غنی است. چون قصه‌گویی جزئی از مهارت‌های زندگی است. کسی که می‌تواند قصه بگوید والد و مربی خوبی خواهد بود. وظیفه ماست که مهارت قصه‌گویی را در کودکان و والدین تقویت کنیم. شنیدن و گفتن قصه بنیان‌های خانواده را تحلیل می‌کند و ارتباط عاطفی بین پدر و مادر و فرزندان را مستحکم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: قصه به عنوان ابزاری در خدمت آموزش هم است. اگر می‌خواهیم مفهومی را بین بچه‌ها مطرح کنیم و به آنان یاد دهیم، بهترین ابزار برای آموزش آنها، همین قصه و قصه‌گویی است. فراموش نکنیم  شخصیت بچه‌ها به مدد قصه‌های خوب ساخته می‌شود. از قصه‌های خوب برای ساختن بچه‌های خوب غافل نشویم. همین طور، قصه گفتن و قصه شنیدن ما را، به کتاب و کتابخوانی سوق می‌دهد. جامعه را، باید به سمت تحقق مفاهیم متعالی و انسانی سوق داد و قصه گفتن از اسطوره‌های دینی و ملی در این زمینه راه گشاست. در عرصه قصه‌گویی باید قهرمانان ملی و دینی را به کودکان بشناسانیم.

وی در پایان قصه‌گویی را عاملی برای افزایش خلاقیت کودکان دانست  و گفت: بچه‌ها زمانی که قصه‌ای را می‌شنوند، تک تک لحظات آن را، در ذهن خود مجسم می‌کنیم و این آغاز خلاقیت است.

در ادامه محمد گودرزی‌دهریزی دبیر این جشنواره نیزبا بیان اینکه «به نظر من، جشنواره قصه‌گویی جریانی دلچسب و لذت‌بخش است که در دل خانواده‌ها جا دارد»، به ارایه توضیحاتی پیرامون چگونگی داوری در بخش‌های مختلف این جشنواره پرداخت.

بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان با معرفی برترین‌های خود عصر دیروز پایان یافت.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار