موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
242069
۰۱ دی ۱۴۰۰

غذاهای ممنوع برای کودکان زیر ۲ سال

نوع تغذیه کودکان تأثیر بسیاری در سلامتی آن‌ها در دوران بزرگسالی دارد. بنابراین بهتر است خوراکی‌های ناسالمی را که باعث بروز بسیاری از مشکلات در رفتار کودکانتان و در نهایت موجب بیماری آن‌ها می‌شود بشناسید و کودکانتان را از مصرف آنها منع کنید.

به گزارش کودک پرس ، والدین می‌توانند از پنج ماهگی به کودک خود غیر از شیر غذا نیز بدهند. اما بعضی از غذاها می‌تواند برای کودک شما مضر باشد و کودکتان  را دچار مشکلات گوارشی و نفخ کند. این مسئله می‌تواند باعث نگرانی شما و بی قراری کودکتان  شود از جمله رایج‌ترین غذاهایی که کودکان زیر دو سال و به‌خصوص یک ساله به آن حساسیت دارند عبارتند از:

۱. سفیده تخم مرغ

تخم  مرغ  به خصوص سفیده تخم  مرغ  منبع  غنی از پروتئین  است و مواد مغذی است. اما این ماده ی غذایی مفید می‌تواند برای کودکان  زیر دو سال خطرناک باشد باکتری‌هایی که  در سفیده تخم مرغ وجود دارند می‌توانند باعث ناراحتی معده و تحریک دستگاه  گوارشی کودکتان شود.


۲. کره بادام زمینی

کره بادام زمینی سرشار از پتاسیم، پروتئین و فیبر است. با این حال چسبندگی آن می‌تواند باعث مشکلات دهان و دندان برای کودک شود. هضم کره بادام زمینی نیز سنگین بوده و به‌دلیل چسبندگی زیاد می‌تواند کودک را دچار مشکلات گوارشی کند. همین مورد برای مواد غذایی حاوی کاکائو، شکلات و غیره نیز مشابه است. علاوه‌بر این مصرف بیش از حد شکلات و کربوهیدرات تصفیه شده و شیرین در کودکان زیر دو سال باعث بیش‌فعالی، بی‌خوابی و بسیاری موارد دیگر می‌شود. بنابراین مصرف شکلات و این دسته از مواد غذایی مصنوعی را تا حد ممکن در رژیم کودک کاهش دهید.


۳. سبزیجات خام

اگر چه سبزیجات  منبع  غنی از مواد مغذی هستند و مصرف آن‌ها همیشه  به افراد توصیه  می‌شود اما با این وجود سبزیجاتی مانند هویج  می‌توانند باعث خفگی کودک  شوند و باید از دادن  اینگونه از سبزیجات  به کودک  جدا خودداری شود.


۴. آجیل های کامل

آجیل‌ها سرشار از فیبر، ویتامین E، و ال-آرژنین هستند. با این حال اندازه آجیل‌ها می‌تواند باعث انسداد مری، و در نهایت خفگی کودک به‌خصوص در کودکان زیر یک سال شود. پس از دادن آجیل‌های کامل بدون مشورت پزشک به کودک خودداری کنید.


۵.غذاهای کنسرو شده

خوردن غذاهای کنسرو شده و آماده حتی برای بزرگسالان نیز توصیه نمی شود. بنابراین بدیهی است که نباید به کودک خود در هر سنی غذای کنسرو شده بدهید. استفاده از غذاهای کنسرو شده می‌تواند باعث عفونت بوتولیسم در کودکان یا سایر باکتری‌های مرگبار شود.

۶. ماهی

ماهی برای پوست، قلب، و موی یک فرد بالغ مفید است. با این حال، ماهی می‌تواند باعث تحریک آلرژی و آثار منفی روی کودکان ۱ تا ۲ شود. غذاهای دریای که مقدار بالایی جیوه دارند نیز برای سلامت کودک بسیار خطرناک هستند.


۷. آبمیوه

آبمیوه‌های صنعتی به‌دلیل داشتن مواد نگهدارنده می‌توانند بر سیستم گوارشی کودکان یک ساله و دو ساله تاثیر بگذارند. بنابراین در رده غذاهای ممنوع برای آن‌ها قرار دارند. استفاده از آبمیوه‌های طبیعی جایگزین بهتری است.


۸. شیر کامل

شیر گاو یا شیر کامل می‌تواند باعث بروز مشکلا هاضمه در کودکان به‌خصوص کودکان ۱۲ ماهه و شیرخوار شود. هرچند این شیر حاوی پروتئین بالایی است اما استفاده از آن برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌شود.


۹. میوه‌های خانواده مرکبات

میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو و دیگر مرکبات سالم بوده و حاوی مواد مغذی مانند ویتامین C، کلسیم، و پتاسیم و بسیاری دیگر از ویتامین‌های موردنیاز بدن هستند. با این وجود این میوه‌ها بسیار اسیدی بوده و از غذاهای ممنوع برای کودکان محسوب می‌شوند. بهتر است پیش از یک سالگی از دادن مرکبات به کودک خودداری کنید. به خاطر بسپارید اصول غذا دادن به کودک را رعایت کنید. ابتدا با غذاهای پوره شده شروع کنید و کم کم دیگر انواع غذا را به برنامه غذایی او بیاوری


۱۰. مصرف بیش از حد جگر برای کودکان 

جگر یکی از مفیدترین و مغذی‌ترین غذاهایی است که می‌توانید به‌مقدار بسیار کم و محدود آن را به رژیم غذایی کودک دو ساله‌ خود اضافه کنید. مصرف بیش از حد جگر مشکلات گوارشی و سختی هضم و یبوست را به‌دنبال دارد که باعث گریه‌های بی‌امان کودک می‌شود. بهتر است جگر را کامل پخته و پوره شده هفته‌ای یک مرتبه به کودک بین ۱ تا ۲ سال خود بدهید. هرگونه اضافه کردن غذای جدیدی به رژیم کودک را با مشورت پزشک انجام دهید.


۱۱. مصرف میگو 

هرچند که میگو باعث تقویت هوش و حافظه می‌شود اما از جمله غذاهای ممنوع برای کودکان زیر ۱ سال است. پیش از این نیز اشاره کردیم که غذاهای دریایی از غذاهای ممنوع کودکان هستند. مصرف میگو در کودکان نیز می‌تواند باعث لغزندگی، اسهال و تهوع در کودک شود. شما می‌توانید با مشورت پزشک پس از یک سالگی مصرف میگو را به صورت بسیار کم به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید.

دقت داشته باشید، سدیم موجود در غذاهای دریایی نیز می‌تواند برای کودکان زیر ۲ سال دردسرساز باشد.


۱۲. مصرف گوشت 

گوشت قرمز و سفید غذایی سنگین برای کودک است که باید با مشورت پزشک به رژیم کودک اضافه شود. استفاده نادرست از گوشت می‌تواند باعث مشکلات هاضمه در کودکان و حساسیت‌های دیگر شود. دقت کنید گوشت پخته شده برای کودک باید کاملا له، میکس و پوره شده باشد، در غیر این صورت با احتمال ایجاد خفگی یکی از غذاهای ممنوع برای کودک شما خواهد بود.


۱۳. سیب زمینی 

سیب‌ زمینی سرخ‌شده غذای مورد علاقه کودکان است. اما مصرف این غذای سرخ شده می‌تواند باعث آسیب‌های گوارشی به کودکان زیر ۲ سال شود. بهتر است سیب‌ زمینی را به‌صورت پوره شده و با مشورت فوق تخصص اطفال بعد از شش ماهگی به رژیم کودک خود اضافه کنید.


۱۴. کافئین

این مورد را می‌توان بدترین ماده غذایی در لیست غذاهای ممنوع کودکان عنوان کرد. حتی مصرف کافئین برای بزرگسالان نیز توصیه نمی‌شود. در نوجوانان نیز باعث بلوغ زودرس می‌شود؛ بنابراین بدیهی است که چه تاثیر مخربی بر نوزادان و کودکان زیر ۲ سال دارد. هرگز از محصولات حاوی کافئین برای کودک خود استفاده نکنید.

۱۵. میوه‌های مضر برای کودکان 

علاوه‌بر مرکبات و غذاهای ممنوع برای کودکان زیر ۲ سال، این خردسالان به میوه‌های مختلفی آلرژی دارند. کودکان به‌دلیل داشتن دندان‌های ضعیف، لثه‌های حساس و معده ضعیف نمی‌توانند برخی از میوه‌ها را هضم کنند.

استفاده از میوه‌هایی مانند گیلاس، آلبالو، گوجه سبز و غیره می‌تواند باعث اسهال و ملین شدن روده کودک شود. اما در عوض می‌توانید از موز و سیب پوره شده برای کودک زیر ۲ سال خود استفاده کنید.


۱۶. خربزه برای کودکان زیر ۲ سال 

خربزه به‌دلیل طعم خوشایند و ویتامین‌های زیادی که دارد معمولا یکی از غذاهای محبوب برای کودکانی است که به تازگی دندان‌ در آورده‌اند. خوردن خربزه در کودکان زیر دو سال می‌تواند با حساسیت‌هایی مانند خارش و سوزش گلو شود.

همچنین اگر کودک بیش از حد خربزه یا هندوانه بخورد دچار مشکلات گوارشی مانند اسهال و دل درد شدید می‌شود. دقت داشته باشید هنگام دادن خربزه به کودک آن را به‌صورت پوره شده استفاده کنید.


۱۷. مویز برای کودکان زیر ۲ سال 

مویز یکی از بهترین مواد غذایی به‌خصوص برای کودکانی است که به تازگی دندان درآورده‌اند. دقت کنید دانه‌هایی مانند مویز یا کشمش می‌توانند باعث خفگی کودک شوند، بنابراین از در دسترس قرار دادن آن در مقابل کودکان زیر ۲ سال جدا خودداری کنید. مصرف زیاد مویز نیز به دلیل کربوهیدرات و قند می‌تواند بی‌خوابی و اسهال نوزاد را نیز به‌دنبال داشته باشد.


۱۸. نمک برای کودکان 

نیازی به اضافه کردن نمک به غذای کودکتان نیست، زیرا برای سلامتی او خوب نیست و همینطور برای شما هم خوب نیست و Nhs توصیه می کند، که کمتر از 1 گرم نمک در روز مصرف کنید . کمتر از ۴/. گرم سدیم و اطلاعات تغذی‌ ای، روی بسته بندی مواد غذایی را بررسی کنید.

اگر بخواهید عطر و طعمی را به غذای او اضافه کنید، سعی کنید بعضی گیاهان یا کره بی نمک را، به غذا بزنید حتی اگر نمک را به رژیم های کوچولوی خود اضافه نکنید، مهم است که میزان نمک سایر غذاهایی که به او می دهید را بررسی کنید به عنوان مثال، نان، چهار تا پنج دهم گرم نمک در هر برش، بیسکویت دایجستیو دو دهم میلی‌گرم نمک دارد.

۱۹. خوردن عسل در کودکان زیر یک سال

هرگز به کودکان زیر یک سال عسل ندهید. دادن عسل به کودک زیر یک‌ سال باعث بروز مسمومیت ”بوتولیسم“ می‌شود. بوتولیسم در اثر اسپورهای باکتری بوتولینم به‌وجود می‌آید. اسپورهای این باکتری به مقدار زیادی در خاک، گرد و غبار و عسل وجود دارد. اگر این اسپورها توسط افراد بزرگسال بلعیده شوند، تأثیر بدی بر آنها ندارند. ولی اگر وارد بدن نوزاد شوند، در مجرای گوارشی او تکثیر می‌یابند و سم بوتولینم تولید می‌کنند. حتی اگر برای شیرین‌شدن سر پستانک نوزاد، عسل به آن بمالید، این سم را در بدن نوزاد ایجاد خواهد کرد. سم بوتولینم به‌عنوان کشنده‌ترین سم برای انسان شناخته شده است. مقدار کشنده آن یک ده‌میلیونیم میلی‌گرم به‌ازاء هر کیلوگرم وزن بدن است که این مقدار با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود. اگر این مقدار بسیار جزئی وارد جریان خون شود، در کمتر از چند دقیقه با فلج‌کردن عضلات تنفسی، باعث مرگ فرد می‌شود.


۲۰. ویتامین‌های آلرژی‌زا برای کودکان زیر دو سال

اگر فرزند شما زودتر از زمان عادی شروع به  غذا خوردن کند ممکن است دچار حساسیت  و آلرژی شود. چرا که در سنین پایین هنوز مخاط روده  کودک به ‌طور کامل تشکیل نشده است و توانایی هضم  بعضی از مواد غذایی را ندارد.

بر اساس آمار حدود ۱۰ درصد از کودکان به حساسیت غذایی دچار هستند و این حساسیت غذایی حتی ممکن است از دوران جنینی نیز وجود داشته باشد. در واقع اولین نوع آلرژی که نوزاد به آن دچار می‌شود، آلرژی غذایی است. کودک شیرخوار با تغذیه از شیر مادر مستقیم ویتامین‌ها و غذاهایی که او می‌خورد را دریافت می‌کند. بنابراین برخی مادران به‌تصور شیر داشتن بیشتر اقدام به خوردن برخی غذاها می‌کنند که باعث بروز آلرژی به برخی ویتامین‌ها از جمله ویتامین C و اسهال و نفخ در کودکان می‌شود.

علائم آلرژی کودک به غذا

با شناختن الگوهای رفتاری و غذایی فرزند خود به  راحتی می‌توانید متوجه  حساسیت فرزندتان به مواد غذایی مصرفی شوید.

برای مثال اگر فرزندتان بعد از هر بار خوردن تخم  مرغ یا شیر و غلات برای صبحانه  احساس تهوع کند باید برای رفع این مشکل به فوق تخصص اطفال مراجعه کنید.

حساسیت غذایی برای اولین  بار به  صورت  ناراحتی معده  خود را نشان می‌دهد. البته  باید به  این موضوع نیز توجه کرد که اغلب  اولین واکنش به غذا خفیف است. در نتیجه  با دقت بیشتری به  الگوهای غذایی کودک خود  توجه کنید . در صورت  بروز مشکلاتی مانند زیر بلافاصله  به فوق تخصص اطفال  مراجعه کنید:

۱. اسهال و درد شکم

۲. حالت تهوع و  خودداری کودک  از خوردن  دوباره  ی  ان غذا

۳. التهاب و قرمز شدن  پوست در بعضی موارد

۴. احساس سوزش و خارش گلو

۵. مشکلات تنفسی در کودک

۶. گریه بی امان و تغییر رنگ انگشت دست‌ها و پاها

دلایل بروز آلرژی به غذا در کودکان

یکی از دلایل بروز آلرژی در افراد حساسیت  ارثی به بعضی مواد غذایی است که افراد با شناخت الگو های غذایی خود و اعضای خانواده می‌توانند تا حد امکان از بروز آن جلوگیری کنند

در مواردی که  بدن فرد به  بعضی از مواد مغذی  و ویتامین ‌های موجود در مواد خوراکی حساسیت نشان  می‌دهد باید از مصرف این ماده  غذایی اجتناب کرد. در صورت  بروز علائم شدید با پزشک  مربوطه  مشورت کنید.

 چطور متوجه حساسیت غذایی کودک شویم؟

فهمیدن اینکه کودکان از حساسیت غذایی رنج می ‌برند یا آلرژی برای مادران کار سختی است ، یکی از روش‌های قطعی برای شناخت تفاوت، از طریق آزمایش خون یا پوست است. این آزمایش‌ها پاسخ ایمنی بدن کودک را به غذاهای مورد نظر اندازه‌گیری می‌کند. آزمایش خون می‌تواند سطح IgE را اندازه گیری کند ؛ آنتی بادی که بدن در هنگام واکنش آلرژیک تجربه می کند، را افزایش می دهد IgE می‌نامند. اگر کودک نسبت به یک آلرژن خاص حساسیت داشته باشد در این آزمایش مشخص خواهد شد.


در صورت بروز آلرژی چه باید کرد؟

مصرف مواد غذایی که  فرد به  آن آلرژی دارد ممکن برای اولین بار واکنش شدیدی در بدن ایجاد نکند. این مشکل در کودکان خود را با سوزش و ورم معده نشان می‌دهد. اگر این مشکل برای دفعات متوالی با مصرف یک ماده غذایی ایجاد شد، باید به دکتر اطفال مراجعه کنید.

بهترین پزشک برای تشخیص

فوق تخصص اطفال و متخصص تغذیه بهترین پزشکان برای تشخیص و درمان حساسیت‌های غذایی و آلرژی کودکان هستند. با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش آلرژی می‌توانید غذاهای ممنوع برای کودکان خود را بشناسید.

عدسی؛ یک غذای بدون دردسر برای کودکان زیر دو سال 

حال که با غذاهای ممنوع برای کودکان زیر ۲ سال آشنا شدید، وقت آن رسیده یک دستور میان وعده بدون آلرژی و بسیار مقوی را به شما بگوییم. «عدسی» یکی از بهترین میان وعده‌ها برای کودکان است. شما می‌توانید عدس پخته شده را با هر میوه یا ماده غذایی دیگر میکس کرده و تمام ویتامین‌های موردنیاز کودک را به او بدهید. بهتر است حتی پیش از اضافه کردن این مورد به رژیم غذایی با پزشک کودک خود مشورت کنید.

شما می‌توانید عدس را با برنج و گوشت پخته و سپس کامل میکس کرده و به‌عنوان یک غذای مقوی به کودک بالای ۱ سال خود بدهید. دقت داشته باشید عدس باید کاملا له شده و پخته شده و بدون نمک باشد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار