موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/استانها
241847
۲۱ آذر ۱۴۰۰

لزوم پیگیری اداره اتباع جهت ثبت نام کودکان اتباع در مدارس

شناسایی زودهنگام کودکان بازمانده از تحصیل و رفع مشکلات آن‌ها می‌تواند تاثیر فراوانی در کاهش معضل کودکان کار داشته باشد اما به گفته سخنگوی آموزش و پرورش خراسان رضوی شناسایی بازماندگان از تحصیل پیش از مهرماه امکان‌پذیر نیست.

به گزارش کودک پرس ،سخنگوی آموزش و پرورش خراسان در پاسخ به سوال پیرامون اینکه آیا آموزش‌وپرورش وظیفه خود را در خصوص پذیرش رایگان و بدون قید و شرط تمام کودکان کار بازمانده از تحصیل به صورت دائم در مدارس را انجام داده است یا خیر، گفت: تعدادی قابل توجهی از کودکان کار اتباع افغانستانی هستند که تحصیل آن ها منوط به داشتن کارت آمایش است لذا در این خصوص اداره اتباع باید پیگیر صدور کارت آمایش و ثبت نام آن ها در مدارس باشد که ما نیز همکاری خوبی با آن ها داشته ایم.

وی افزود: در خصوص کودکان کار ایرانی ما در بحث ثبت نام رایگان آن ها نیز مشکلی نداشته ایم و به تمام مدارس دولتی ابلاغ شده است تا هیچگونه وجهی از آن ها به جز پول کتاب و بیمه دریافت نکنن و علاوه بر آن در تمامی ادارات آموزش و پرورش خراسان رضوی واحد مددکاری وجود دارد که این واحد با خیرین در ارتباط است.

مجیدی فر خاطر نشان شد: در صورت مراجعه خانواده ها کم توان به این مراکز، سعی می شود تا اکثر هزینه های تحصیلی کودکان تامین و به آن ها در بخش های مختلف کمک شود تا کودک بتواند در فضایی فارغ از دغدغه به تحصیل خود بپردازد.

فعال شدن واحد مددکاری در ادارات آموزش و پرورش خراسان رضوی

سخنگوی آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص وظیفه این ارگان در بحث پیشگیری از ایجاد کودک کار و شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل پیش از شروع سال تحصیلی بیان کرد: این وظیفه ای است که قانون گذار بر عهده آموزش و پرورش قرار داده است اما در عمل، اجرایی نیست زیرا علی رغم اینکه مهلت ثبت نام در مدارس تا اول مهر ماه است، ما تا آبان و آذر ماه شاهد ثبت نام دانش آموزان انتقالی یا بازمانده از تحصیل هستیم.

وی با تاکید بر اینکه دادن آمار و شناسایی افراد بازمانده از تحصیل پیش از شروع سال تحصیلی امکان پذیر نیست، تصریح کرد: یکی از سیاست های اصلی آموزش و پرورش نیز کاهش آمار بازماندگان تحصیل مخصوصا در پایه های ششم به هفتم و نهم به دهم است و ما در آموزش و پرورش تاکید فراوانی داریم تا حتما روند ثبت نام و آموزش دانش آموزان در این دو دوره انجام شود.

مجیدی فر ادامه داد: یکی از دلایل بالا رفتن آمار بازماندگان از تحصیل، نبود سیستم های یکپارچه بین‌بخشی است بدین معنی که زمانی که دانش آموز ما از سیستم آموزش و پرورش خارج و به حوزه علمیه ورود می کند، در سیستم ما به عنوان بازمانده از تحصیل شناسایی می شود اما در واقع این فرد در حال تحصیل در حوزه های علمیه است.

سخنگوی آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: یکی دیگر از دلایل اینکه دادن آمار بازماندگان تحصیل پیش از شروع سال تحصیلی امکان پذیر نیست، جابه جایی خانواده ها بین استان ها و شهرستان ها است و زیرا جابه جایی دانش آموز در بین سیستم های شهرستانی و استانی کمی زمان بر است.

وی بیان کرد: علاوه بر آن امکان دارد دانش آموزی ازدواج کرده باشد و ازدواج او باعث عدم مراجعه او به مدرسه برای ثبت نام و شرکت در کلاس های درس باشد، از این رو بررسی دلایل و آمار دقیق بازماندگان از تحصیل فرایندی است زمان بر و در حال حاضر آماری که در خصوص بازماندگان تحصیل ارائه می شود به دلیل دلایلی که پیش از این ذکر کردم، آمار دقیقی نیست.

لازم به ذکر است قاسمعلی خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در سومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان که آبان ماه سال جاری برگزار شد، شمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل خراسان رضوی در سال گذشته و امسال را حدود ۶۰ هزار نفر عنوان کرد که به گفته معاون دادستان مشهد، بخش عمده ای از کودکان کار به دلیل بازماندن از تحصیل وارد بازار کار و راهی چهارراه ها جهت کسب درآمد می شود.

از این رو شناسایی زودهنگام کودکان بازمانده از تحصیل و رفع مشکلات آن ها می تواند تاثیر فراوانی در کاهش معضل کودکان کار داشته باشد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار