241772
۱۷ آذر ۱۴۰۰

عدم نیاز سند ملی حقوق کودک و نوجوان به تصویب مجلس

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سند ملی حقوق کودک و نوجوان نیازی به تصویب مجلس ندارد مگر اینکه مجلس بخواهد در تکمیل آن بند‌هایی به سند اضافه کند.

به گزارش کودک پرس ،نشست خبری حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز چهارشنبه ۱۷ آذرماه به مناسبت سی و هفتمین سالگرد تشکیل این شورا برگزار شد.

عاملی در ابتدای این نشست ضمن تبریک روز میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار و همین طور ساگرد تأسیس این نهاد اظهار کرد: بعد از گذشت ۳۷ سال از تأسیس انقلاب اسلامی، سؤالاتی در مورد دستاورد‌های آن پرسیده می‌شود که باید گفت رسالت اصلی این شورا همان طور که مقام معظم رهبری نیز تأکید کردند، فعالیت‌های فرا قوه‌ای با مشارکت اعضای حقیقی و حقوقی و ایجاد ظرفیت برای تصمیم‌سازی و رصد علم و فرهنگ کشور با مأموریت در حوزه دانش است.

وی با بیان اینکه ستاد‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی مثل ستاد بایو و نانو و ۱۰ ستاد دیگر به لحاظ ساختاری برای رشد و بالندگی کشور ظرفیت ایجاد کرده است، گفت: اساسنامه نزدیک به ۸۰ سازمان مهم از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال درباره لزوم تهیه و تنظیم سند ملی حقوق کودک و نوجوان گفت: تصویب سند در دوره من نبوده است و جزو اسنادی بود که قبلاً در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب اما ابلاغ نشده بود ولی رئیس جمهور این سند را طی شهریورماه ابلاغ کردند.

عاملی افزود: پذیرش کنواسیون‌های حقوق بشر و حقوق کودک لزوما برای ما الزام‌آور نیست و بسیار جای تعجب دارد که ما پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک را به قانون تبدیل کردیم. کشور ما نظام حقوقی اسلامی و خاص خود را دارد و در مواردی بین مصوبات و رویه‌های بین‌المللی و نظام حقوقی ملی تعارض داریم و از این بابت است که سند ملی حقوق کودک اهمیت دارد.

وی در ادامه گفت: البته بسیاری از ابعاد سند حقوقی بین‌المللی کودک در  سند ملی حقوق کودک و نوجوان نیز مورد توجه قرار گرفته است و این طور نیست که این سند کاملاً مستقل از اسناد بین‌المللی موجود نگارش شده باشد. سازمان‌های بین‌المللی ضمن اینکه محترم هستند و باید در تعاملات بین‌المللی مورد توجه قرار گیرند اما نهادسازی‌هایی است که با محوریت اروپا و آمریکا صورت می‌گیرد. در دهه نود میلادی آمریکایی‌ها بعد از پایان جنگ سرد با اروپایی‌ها، این مسئله را طرح کردند که دوران تک قدرتی در نظام قدرت تمام شده است و دنبال مدیریتی چند نهادی در جهان هستیم یعنی همین نهاد‌های بین‌المللی که امروز دنیا را اداره می‌کنند.

وی افزود: بسیاری از مصوبات سازمان ملل و یونسکو را قبول نداریم؛ چرا سند ۲۰۳۰ را قبول نکردیم، چون با فرهنگ لائیک غرب تنظیم شده است. ۳۰ درصد خانواده‌های آمریکایی تک سرپرست هستند. امروز با هم‌بودگی که به اشتباه، ازدواج سفید خوانده می‌شود در جهان افزایش پیدا کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سند‌هایی که ظرفیت برای توسعه فرهنگ لیبرال غرب ایجاد می‌کند را نمی‌توانیم تحمل کنیم؛ بدین جهت سند ملی حقوق کودک، بسیار مهم است و اگر تعارضاتی با مصوبات مجلس دارد باید رفع شود. سند ملی حقوق کودک و نوجوان نیازی به تصویب مجلس ندارد مگر اینکه مجلس بخواهد در تکمیل آن بند‌هایی به سند اضافه کند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار