موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
241650
۱۳ آذر ۱۴۰۰

افزودن ۱.۵متر به میانگین فضای آموزشی دانش‌آموزان استثنایی

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: یک و نیم متر به میانگین فضای آموزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی افزوده شد و هزار و ۲۰۰ مدرسه کودکان استثنایی در ابعاد گوناگون مناسب سازی شدند.

به گزارش کودک پرس ،سیدجواد حسینی روز شنبه در گردهمایی به مناسبت روز جهانی معلولین که با حضور مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران برگزار شد، اظهار داشت: این روز جهانی  برای آگاهی یافتن جامعه از مشکلات معلولان و تلاش در جهت مناسب‌سازی جامعه و رفع تبعیض ها است.

وی افزود: از میان هفت میلیارد نفر جمعیت جهانی، بیش از یک میلیارد نفر را معلولین تشکیل می دهند که بیشتر از ۱۰۰ میلیون نفر از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند، همچنین هشت میلیون نفر معلول در ایران زندگی می کنند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یادآور شد: در روز جهانی معلولین باید این مفهوم  به یک نگرش صحیح تبدیل شود و حمایت از معلولان محقق شود.

حسینی خاطرنشان کرد: حق آموزش یکی از حقوقی است که همه انسان‌ها و معلولین باید برخوردار باشند، سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال ۱۳۷۰ برای ارایه خدمات به معلولان تاسیس شد و تا امروز پوشش تحصیلی دانش‌آموزان به ۱۸ برابر افزایش یافته است.

وی از توانمندسازی ۲۴ هزار معلم در بخش آموزش دانش آموزان استثنایی با رویکرد کرونا در ۲ سال گذشته خبر داد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: ۲ سند مهم برای معلولان وجود دارد که یکی سند بین المللی به کنوانسیون حمایت از کودک  و دیگری سند ملی  قانون جامع حمایت از معلولان که به تصویب مجلس رسیده  و آموزه‌های آن در تلاش برای گام برداشتن برای معلولان است.

حسینی خاطرنشان کرد: در کرونا بیش از ۱۰ هزار محتوای یاددهی و یادگیری با رویکرد عدالت آموزشی به دانش‌آموزان استثنایی عرضه شد، همچنین ۲.۵ متر فضای آموزشی برای دانش‌آموزان مناطق محروم افزایش یافت.

وی با بیان اینکه ۸۱۰ مرکز مشکل ویژه یادگیری خدمات حرفه ای به دانش آموزان ارایه می‌کنند، گفت: همچنین توسعه آموزش‌های مهارتی در دستور کار بوده و در این راستا هزار و ۱۰۳ مدرسه هنرستانی با حدود ۱۰ هزار هنرجو فعالیت می‌کند که ۷۵ درصد محتواها در قالب ۳۶ رشته و ۲۸۰ پودمان جنبه عملی دارد.

رییس آموزش و پرورش استثنایی افزود: در ۲ سال اخیر ۵۵ کد رشته هنرستانی تاسیس شد و ۶۲ رشته هنرستانی توسعه پیدا کرد.

حسینی با بیان اینکه اعتبار ارایه خدمات برون بخشی و برون مدرسه ارتقا یافته است، یادآور شد: همچنین ۶۰ مرکز مشاوره خانواده راه اندازی و ۱۹ طرح قلم خدمت با بیش از ۲۰ میلیارد اعتبار هدف گذاری شده است.

وی تصریح کرد: دانش آموزان استثنایی نیازمند مداخلات بهنگام هستند، رسالت بزرگ آموزش و پرورش استثنایی با یاری سایر دستگاه‌ها محقق می‌شود، بنابراین توسعه مشارکت‌ها درون و برون سازمانی مدنظر است و در این راستا ۹۳ درصد برنامه‌های این سازمان نوآورانه است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: خیرین ۱۰۵ مدرسه برای دانش‌آموزان استثنایی ساختند، همچنین ۳۰ هزار تبلت به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه برای تحصیل در دوران کرونا و آموزش مجازی اهدا شد.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر طرح ۱۰۰ مدرسه ۱۰۰ دبیرخانه نیز کلید خورده که در راستای  مشارکت خیرین توسعه یافته است.

وی افزود: همکاران در سازمان آموزش و پرورش استثنایی توسعه سازمانی را مدنظر قرار داده و برنامه‌های نوآورانه‌ای را ایجاد کرده اند که برای ماندگاری ثبت و ضبط شدند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه اولیای بیش از ۶ هزار دانش‌آموز استثنایی خدماتی را در این زمینه ارایه کرده اند، گفت: همچنین ۱۹۳ مدرسه در ساعات بعدازظهر به باشگاه پیشکسوتان تبدیل شد.

حسینی یادآور شد: قرار است ۵۴ طرح به صورت همزمان کلنگ زنی و به بهره برداری ‌برسد که ارزش آنها بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان است. ۴۳.۸ درصد این طرح ها با مشارکت خیرین محقق شده است که امروز  ۲ طرح به صورت نمادین افتتاح می‌شود.

برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش استثنایی برای پساکرونا صورت گیرد

همچنین عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران هم در این نشست گفت: برنامه‌ ریزی منسجمی برای دوران پسا کرونا در آموزش و پرورش استثنایی صورت گرفته، چراکه چالش‌های این برنامه‌ریزی پس از دوران کرونا خود را نمایش می‌دهد.

وی افزود: معلولانی که به عنوان نیروی انسانی آموزش داده می‌شوند، در عین حالی که از با استعدادترین افراد هستند، در راستای این کار بسیار مهم آموزش و پرورش نیز  کارهای بزرگی را انجام داده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران یادآور شد: در این زیست بوم جدید کرونا و پس از آن، نقش‌های اجتماعی همه ما تغییر کرده، بنابراین نقش‌های افراد در حوزه آموزش استثنایی هم متفاوت شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذر را  به عنوان روز جهانی معلولی نامگذاری کرده است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار