241617
۰۳ آذر ۱۴۰۰

خوزستان | بیش از ۷۵ هزار کودک در طرح تنبلی چشم معاینه شدند

غلامرضا صدیق راد با اشاره به معاینه ۷۵ هزار و ۵۸۸ کودک در طرح تنبلی چشم گفت: این طرح تا پایان اسفندماه اجرا می‌شود.

به گزارش کودک پرس ،غلامرضا صدیق راد مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به اینکه از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون ۷۵ هزار و ۵۸۸ کودک خوزستانی معاینه و در سامانه آمبلیوپی ثبت شده اند، گفت: به منظور کاهش شیوع بروز اختلال نابینایی و کم بینایی، برنامه کشوری پیشگیری از آمبلیوپی برای سنجش کودکان ۳ تا ۶ ساله از ۱۵ از اردیبشهت ماه شروع شده و تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ در کلیه پایگاه‌های دائمی و غیردائمی بهزیستی اجرا می‌شود.

او این برنامه فرصتی طلایی برای تضمین سلامت بینایی کودکان و راهی موثر برای جلوگیری از بروز معلولیت و کاهش بینایی عنوان کرد و افزود: انجام این تست در کودکان از پیشرفت سایر بیماری‌های چشمی، عیوب انکساری، استرابیسم و آمبلیوپی جلوگیری می‌کند.

صدیق راد با اشاره به اجرای این برنامه در سه سطح مربی، اپتومتریست و چشم پزشک بیان کرد: تعداد ۵۳۰ مربی، ۴۱ اپتومتریست و ۱۵ چشم پزشک در ۳۰ پایگاه دائمی و ۲۹۰ پایگاه غیردائمی و ۱۸۶ مرکز مثبت زندگی در روند اجرای طرح با بهزیستی خوزستان همکاری می‌کنند.

مدیر کل بهزیستی خوزستان با بیان اینکه غربالگری تنبلی چشم در سه سطح انجام می‌شود، اظهار داشت: سنجش تنبلی چشم کودک ابتدا بوسیله غربالگر انجام می‌شود و در صورت شناسایی مشکل، کودک به اپتومتریست ارجاع شده و چنانچه کودکی نیاز به معاینه و درمان تخصصی تری داشته باشد به چشم پزشک معرفی می‌شود که یک هزار و ۵۷۰ کودک تاکنون به سطح ۲ و ۳ ارجاع داده شده اند.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: سنجش به دو صورت با دستگاه و یا چارت لامپی انجام می‌شود که ۱۱۳ پایگاه مجهز به چارت لامپی و ۱۲ دستگاه نیز در این زمینه فعال هستند.

صدیق راد با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مهد‌های کودک و مراکز پیش دبستانی مراجعه کودکان شهری به نسبت روستایی کمتر بوده است، گفت: والدین می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های مذکور با در دست داشتن شناسنامه فرزندانشان، تا پایان اسفند ماه برای انجام تست آمبلیوپی مراجعه کنند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان در پایان با تاکید بر اینکه کودکان بی بضاعتی که با مشکلات بینایی مواجه شوند مورد حمایت بهزیستی قرار خواهند گرفت، افزود: امیدواریم که امسال نیز همچون سنوات گذشته شاهد پوشش صد در صدی طرح و جلوگیری از مشکلات بینایی در فرزندان عزیزمان باشیم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار