241606
۰۳ آذر ۱۴۰۰

اعتقاد ما این است که باید به کودکان کار رسیدگی کنیم

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نسبت به ایجاد قرارگاه اجتماعی توسط شهرداری تهران و با همکاری بسیج و سپاه واکنش نشان داد.

به گزارش کودک پرس ،«حبیب‌الله مسعودی فرید» معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره ایجاد قرارگاه اجتماعی توسط شهرداری با همکاری بسیج و سپاه برای رفع آسیب‌های اجتماعی در تهران و جمع‌آوری کودکان کار، معتادان متجاهر و متکدیان گفت: بحثی که ما همواره با سایر دستگاه‌ها در قوه قضاییه، دادستانی، شهرداری و وزارت کشور داشته‌ایم این بوده است که باید قانون حکمرانی کند. ما در حال حاضر آیین نامه ساماندهی سال ۸۴، آیین‌نامه حمایتی مصوبه شورای اجتماعی کشور و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را داریم که در بحث شرایط مخاطره آمیز درباره کودکان کار و خیابان صحبت می‌کند. تکالیف دستگاه‌ها در آیین نامه ماده ۶ این قانون مشخص است. ما هم می‌گوییم هر دستگاهی باید طبق وظیفه خود براساس شرح وظایفی که دارد انجام وظیفه کند.

وی ادامه داد: در همه استان‌ها نیز ابلاغ کرده‌ایم که در جلسات خود براساس وظایف قانونی خود پیش بروند چراکه اگر هر دستگاهی براساس شرح وظایف خود مسئولیتش را انجام دهد، خیلی کمک کننده خواهد بود. البته به طور کلی ما موافق بودیم که هر چقدر شهرداری‌ها به میدان بیایند و بحث مدیریت یکپارچه شهری را که چندین سال است، از زمان دولت آقای احمدی نژاد مطرح بوده، انجام دهند، کار بسیار خوبی خواهد بود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: کلی منابع ما در شهرها و استان‌ها داریم که به صورت یکپارچه هزینه نمی‌شود، مثال‌های متعددی هم می‌توان در این زمینه مطرح کرد، اما اگر ما نه فقط در آسیب‌های اجتماعی بلکه در مدیریت شهری به دنبال سیاست مدیریت یکپارچه شهری باشیم، من فکر می‌کنم خیلی کمک کننده باشد، اما برای اینکه شهرداری‌ها این کار را انجام دهند باید شهرداری ها را در عرصه اجتماعی توانمند کنیم.

مسعودی‌فرید خاطرنشان کرد: شهرداری تهران در عرصه خدماتی و عمرانی توانمند است، اما باید شهرداری‌ها را در عرصه فرهنگی و اجتماعی نیز توانمند کنیم تا بتوانند مسئولیتی را که برعهده‌شان گذاشته می‌شود به خوبی انجام دهند این امر ممکن است یک فرایند چند ساله داشته باشد و اگر از همین الان شروع کنیم می‌توانیم بعد از ۴ الی ۵ سال یک شهرداری قوی در زمینه اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم و این موضوع با سیاست‌های اقتصاد مقاوتی که یکی از مبانی ارتقای بهره‌وری است، همخوانی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای طرح‌های ضربتی باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی نمی‌شود و طرح فعلی نیز به سرانجام طرح‌های اینچنینی گذشته دچار نمی‌شود، گفت: به نظرم در حال حاضر پاسخ اجمالی در این خصوص این است که هر دستگاهی براساس چارچوب قانونی که برای آن در نظر گرفته شده است اقدام کند. به طور مثال شهرداری باید مکان و تجهیزات را در اختیار قرار دهد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در حال حاضر طرح حمایتی که از سوی سازمان بهزیستی در حال انجام است در سه حیطه کودکان کار است که شامل کودکان حاضر در خیابان، کودکان شاغل در کارگاه‌ها و کودکان زباله‌گرد می‌شود.

فرید خاطرنشان کرد: ما باید در هر سه بخش ورود پیدا کنیم. اعتقاد ما این است که باید به همه این کودکان رسیدگی شود به ویژه کودکان زباله گرد که یکی از بدترین اشکال کار کودک است. سیاست کلی ما این است که کودک را شناسایی کنیم جذب کرده و گزارش مددکاری درباره او انجام دهیم و در چرخه وارد شود، اگر خانواده به سامان است و صرفا مشکلات فقر و معیشتی دارند و ایرانی هستند پیگیری کرده و در چرخه حمایت وارد می‌کنیم و اگر غیرایرانی است، اما اجازه اقامت در ایران را دارد و شهروند ما تلقی می‌شود، باید مورد حمایت ما قرار گیرند، اما اگر غیرمجاز است، باید اداره اتباع وضعیت این کودک مشخص شود و اداره اتباع باید فعالتر در این زمینه ورود کند.

وی با بیان اینکه ما در حوزه کار کودک ۴ پاشنه آشیل داریم، تصریح کرد: اول اینکه شهرداری‌ها باید در یک طرح طولانی مدت باید بحث تفکیک زباله از مبدا را عملیاتی کنند و در یک اقدام برنامه ریزی شده و زمانبندی شده این کار را انجام دهند. در بسیاری از کشورها این کارها انجام شده است و ما نیاز نیست که از اول چرخ را اختراع کنیم صرفا می توانیم با استفاده از تجربیات آنها و ایرانیزه کردن آن، این مشکل را حل کنیم با این کار کلی منابع به نفع شهرداری می شود و شهر ما نیز تمیز می شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: پاشنه آشیل دیگر کودکانی هستند که در کارگاه‌ها کار می‌کنند و اداره روابط کار وزارت کار باید خیلی جدی تر وارد همه کارگاه‌ها شود نه فقط کارگاه‌هایی که کد شناسایی دارند. در ماده ۶ آیین نامه قانون حمایت از کودکان و نوجوانان این موضوع ذکر شده است. سومین مورد اداره اتباع است بیش از ۸۲ درصد کودکان داخل تهران کودکان خیابانی غیرایرانی هستند در بین کودکان زباله گرد تقریبا صددرصد غیرایرانی هستند اداره اتباع باید به صورت جدی ورود کرده و این موضوع را ساماندهی کند و اجازه ندهد از بچه ها بهره کشی شود.

وی با اشاره به کودکان زباله‌گرد گفت: در کتاب یغمای کودکی که به همت انجمن حمایت از کودکان چاپ شده، آمده است که کمتر از ۵ درصد از درآمد گردش مالی در زباله گردی به کودکان داده می شود.

فرید با اشاره به چهارمین پاشنه آشیل در خصوص ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: تامین منابع لازم چهارمین پاشنه آشیل ما است یعنی ما الان کودک را شناسایی و جذب می کنیم و بعد از اقدامات مددکاری متوجه می شویم کودک نیازمند است در دستورالعمل ما آمده است اگر کودک مادرسرپرست است بلافاصله تحت پوشش قرار بگیرد یا اگر سرپرست خانواده دارای معلولیت باشد و تحت پوشش بهزیستی نباشند اولویت اول ما هستند، اما اگر خانواده از نظر اقتصادی خانواده فقیری باشد و بخواهیم در چرخه توانمندسازی برای او اشتغال ایجاد کنیم نیازمند منابع مالی است. به نظر من اگر این چهار حیطه اگر به درستی در کنار هم پیش برود می تواند یک انسجام و نتیجه بهتری پیدا کند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار