موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
241599
۰۳ آذر ۱۴۰۰

ایجاد اضطراب در کودکان در اثر تکرار مکرر توصیه‌های بهداشتی

عضو دبیرخانه کشوری گروه آموزشی مشاوران وزارت آموزش و پرورش معتقد است، تکرار مکرر توصیه‌های بهداشتی توسط والدین سبب بروز اضطراب درونی کودکان و ممانعت از یادگیری دانش‌آموزان شده و والدین در این رابطه باید به فرزندان و کادر مدرسه هم اعتماد کنند.
سلامت نیوز: تکرار تهدیدهای بهداشتی کرونا سبب اضطراب کودکان می‌شود

به گزارش کودک پرس ،زهرا مستدام افزود: امروز بازگشایی مدارس برای والدین با نگرانی‌های متعددی همراه بوده و بنابراین فرزندان را با کوله‌باری از نصایح و تهدیدهای بهداشتی روانه مدرسه می‌کنند.

وی افزود: تکرار مکرر برخی عبارات همچون «به دوستانت نزدیک نشوی، الکل را فراموش نکنی، در حیاط مدرسه از همکلاسی‌هایت فاصله بگیر، از سرویس بهداشتی مدرسه استفاده نکن و…» سبب ذخیره فراوانی از اضطراب‌ها و دلواپسی‌هایی خواهد شد، که امیدواری فرزندان را کاهش می‌دهد.
مستدام تصریح کرد: این کودک که با کوله‌باری از نصایح و تهدیدهای بهداشتی بدرقه محیط آموزشی می‌شود، در کلاس درس به طور مرتب به ضدعفونی ابزار و وسایل آموزشی، نشیمنگاه و استفاده از ماسک می اندیشد و این مساله تمرکز او را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این روان درمانگر ادامه داد: در حال حاضر کودکان و نوجوانان به دلیل شیوع کرونا، قرنطینه خانگی، تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی، ورزشی، هنری و دورهمی‌های خانوادگی از یک خلاء عاطفی و اجتماعی رنج می‌برند و تکرار مکرر سفارشات هم لایه‌های اضطراب زیرین، درونی و پنهان کودکان را آشکار خواهد کرد.

این روانشناس توضیح داد: دانش‌آموزان با دو گونه اضطراب وارد محیط‌های آموزشی می‌شوند، یک اضطراب که در سنین بالاتر هم دیده می‌شود، به دلیل جدا شدن از خانواده اتفاق می‌افتد که طی دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا، آموزش‌های آنلاین و حمایت‌های افراطی والدین افزایش نیز یافته و اضطراب نوع دوم به عنوان اضطراب فراگیر به جهت ترس از بیماری (کووید۱۹) بروز می‌کند.

مستدام تاکید کرد: امروز نزدیک به دو سال از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا می‌گذرد، بنابراین باید گفت، کودکان و نوجوانان نیز با این ویروس بی‌رحم آشنا شده و رویدادهای تلخ ناشی از این بیماری همچون مرگ عزیزان را لمس کرده‌ و چگونگی مقابله و محافظت در برابر آن را هم آموخته‌اند.
عضو دبیرخانه کشوری گروه آموزشی مشاوران وزارت آموزش و پرورش افزود: بر این اساس تکرار مکررات لازم نیست و نصایح بهداشتی والدین نباید رنگ افراط به خود گرفته و روحیه آرامش و امیدواری را از فرزندان سلب کند.

مستدام تاکید کرد: اکنون زمان تزریق روحیه نشاط و امیدواری است. خانواده‌ها باید از اضطراب درونی کودکان و نوجوانان آگاه شده و به فرزندان اعتماد کنند. در درون هر یک از کودکان نیز یک ندا به عنوان هشدار برای پیشگیری از کرونا و رعایت ضوابط بهداشتی زنگ می‌زند.
وی اضافه کرد: بنابراین خانواده‌ها بخشی از نصایح بهداشتی را نیز به کادر مدرسه واگذار و تلاش کنند، مدارس در صورت بازگشایی به یک محیط امن برای رشد و بالندگی فرزندان ایران باشد.

به گزارش ایرنا، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۸ آبان ماه از ابلاغ شیوه‌نامه‌های بهداشتی پیشگیری از کرونا به منظور بازگشایی مدارس به وزارت آموزش و پرورش خبر داد.

سلامت نیوز: تکرار تهدیدهای بهداشتی کرونا سبب اضطراب کودکان می‌شود

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار