موقعیت فعلی شما : خانه/استانها/پزشکی و سلامت
241572
۰۲ آذر ۱۴۰۰

اصفهان | ابتلای ۱۵۰ کودک به بیماری سی اف

یک فوق تخصص ریه کودکان از ابتلای ۱۵۰ کودک به بیماری ژنتیکی سی اف در استان اصفهان، خبرداد.

به گزارش کودک پرس ،محسن رئیسی فوق تخصص ریه کودکان با اشاره به اینکه بیماری سی اف در بین سفید پوستان شایع است، گفت: سی اف نوعی بیماری ژنتیکی است که در استان اصفهان حدود ۱۵۰ نفر و در کشور حدود ۲ هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند که معمولاً از بین هر ۳ هزار تولد زنده یک نفر دچار بیماری سی اف می‌شود.

وی افزود: نقص آنزیم، مطفوع چرب، اختلال در وزن‌گیری، کم‌خونی شدید همراه با تورم دست‌ها و پاها، کمبود ویتامین‌ها در اثر سوء جذب چربی، نرمی استخوان، سرفه مزمن به همراه خس‌خس سینه که در ابتدا خشک و به تدریج خلط دار می‌شود از علائم تنفسی و گوارشی بیماری سی اف است که معمولاً از ابتدای تولد در شخص بروز پیدا می‌کند.

این فوق تخصص ریه کودکان با بیان اینکه نقص ژنتیکی نهفته در مادر و پدر سبب علامت‌دار شدن کودک می‌شود، اظهار کرد: ژن سی اف سبب اختلال در کانال کلر می‌گردد که نهایتاً ترشح نشدن نمک در ریه‌ها منجر به غلیظ‌شدن ترشحات و راه‌یافتن باکتری‌ها به مجاری هوا می‌گردد و با ایجاد عفونت‌های مزمن در ریه به تدریج راه‌های هوایی بیمار سرشار از کیست‌های هوایی می‌شود و کل ریه را درگیر می‌کند.

رئیسی با اشاره به اینکه بیمار سی اف با واردشدن به مرحله کیستیک، عملاً از نظر طبی قابل درمان نیست، ادامه داد: تشخیص زودهنگام بیماری سی اف بسیار اهمیت دارد؛ زیرا با درمان به موقع و به تأخیر انداختن ورود بیمار به مرحله کیستیک، طول عمر بیمار افزایش پیدا می‌کند، اما اگر بیمار به موقع درمان را شروع نکند منجر به پیوند و حتی مرگ زودرس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روند درمان بیماران سی اف مادام‌العمر است، اظهار کرد: هزینه درمان بیمار سی اف بدون حمایت‌های دولتی ماهانه حدوداً ۷ تا ۱۰ میلیون تومان است؛ زیرا علاوه بر گران قیمت‌بودن داروها، اکثر دارو‌های بیماران سی اف وارداتی هستند و در ایران تولید نمی‌شوند.

این فوق تخصص ریه کودکان با اشاره به اینکه خوشبختانه در چند سال اخیر بنیاد سی اف در ایران راه‌اندازی شده و بسیاری از خدمات برای بیماران سی اف در کل کشور و استان اصفهان رایگان است، بیان کرد: کلینیک سی اف، روز‌های پنج‌شنبه در بیمارستان امام حسین اصفهان بر قرار هست که فوق تخصص‌های ریه، گوارش، تغذیه و فیزیوتراپی بیماران را معاینه می‌کنند و دارو‌ها به صورت رایگان تجویز می‌شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حدود ۱۰ سال است که مراقبت‌های تنفسی برای بیماران سی اف شروع شده است، در کوتاه مدت انتظار افزایش طول عمر این بیماران را نداریم؛ اما در دراز مدت حدود ۱۰ تا ۲۰ سال آینده قطعاً طول عمر این افراد افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار