241566
۰۲ آذر ۱۴۰۰

برگزاری چهارمین همایش دادخواهی برای کودکان

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با همکاری جنبش کودکان برای کودکان، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، بنیاد شهید و ایثارگران، انجمن سفیران صلح و دوستی، مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و انجمن انسان از آلمان، چهارمین همایش دادخواهی برای کودکان را به مناسبت روز جهانی کودک و با حضور فعالان حقوق‌بشر و حقوق کودکان و خانواده‌های قربانیان تروریسم در دبستان شهید فهمیده برگزار نمود.

به گزارش کودک پرس ،در ابتدای مراسم منصوره کرمی، رئیس هیئت مدیره انجمن دفاع از قربانیان تروریسم، بیان داشت: ما در جهت حمایت واقعی از کودکان آسیب دیده از تروریسم جنبشی را با عنوان کودکان برای کودکان راه اندازی کردیم، چرا که هر روز در منطقه ما در افغانستان، یمن، عراق، سوریه، فلسطین و دیگر نقاط عالم کودکان زیادی کشته و یا بی خانمان می شوند.

او ادامه داد: این سوال را باید پاسخ دهیم که جرم این کودکان چیست؟ آیا واقعا ترس و وحشت بایستی همراه کودکان باشد؟ ما این جنبش را راه اندازی کردیم تا بچه‌ها به عنوان سفیران صلح زمینه های خشونت و افراط گری علیه کودکان را بخشکانند.

رئیس هیئت مدیره انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در انتهای سخنانش بیان داشت، حمایت از کودکان، حفاظت از آینده بشریت است.

در ادامه همایش، معصومه محمدی نصر آبادی در روایت شهادت پدرش علی محمدی نصرآبادی بیان داشت: پدرم در دهم شهریور 1361 در مغازه اش در نزدیکی همین مدرسه (مدرسه شهید فهمیده) با حمله ناجوانمردانه یاران شیطان به شهادت رسید. نصرآبادی ادامه داد، ما اصلا انتظار چنین حادثه ای برایمان متصور نبود، خیلی به ما سخت گذشت. هر روز این سوال در ذهن ما تداعی می شد که پدرمان چرا کشته شد، اما علیرغم گذشت سالیان سال پاسخی برای آن پیدا نکردیم.

نصرابادی در ادامه گفت: تروریست‌ها فقط یک نفر را نکشتند بلکه یک خانواده را مورد حمله قرار دادند، ما سالهاست با چشمی اشکبار و قلبی شکسته در حسرت دیدن پدرمان هستیم. کودکان در خط مقدم فجایع و مناقشات مسلحانه قرار دارند، آن هم با جنایاتی نابخشودنی که از شقی‌ترین انسان‌ها با شقاوت های بی نظیری آینده بشریت را با مخاطراتی مستمر همراه می نماید.

فرزند شهید علی محمدی نصرآبادی در انتهای سخنانش بیان داشت: ما پس از گذشت 39 سال از این جنایت از رسانه ها، مراجع قضایی، نهادهای بین المللی، سازمان ملل، شورای امنیت و مقامات کشور آلبانی و فرانسه می خواهیم، آمران، تجهیزکنندگان و پشتیبانان این جنایت منافقین کوردل را به عنوان یک نمونه از هزاران جنایت این گروه خبیث علیه کودکان معرفی و مورد بازخواست قرار دهند.

در ادامه همایش بیانیه نماینده یونیسف در افغانستان به مناسبت روز جهانی کودک 2021، قرائت شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: برای همبستگی با کودکان افغان که امسال دچار بحران‌های بشردوستانه شده‌اند، ما در نظر داریم که روز جهانی کودک را در این کشور جشن نگیریم. یونیسف افغانستان با توجه به وضعیت اسفبار کودکان افغانستان صفحات رسمی آنلاین‌اش را به رنگ سیاه درآورده است.

در بخش دیگری از بیانیه آمده است: بحران بشری در افغانستان، کودکان را به شدت متاثر کرده است و هم‌اکنون هزاران کودک در این کشور با تهدیدهای گوناگون رو به رو هستند.

دکتر شمس، روانشناس کودک، سخنران بعدی همایش بود. او در سخنانی عنوان داشت: تروریست‌ها می‌گویند آنچه من می‌گویم درست است و با توجه به نظر من این فرد حق حیات ندارد. به این دلیل اهل گفتگو نیستند که می‌دانند دلیلی برای پیروزی خودش وجود ندارد.

او در ادامه گفت: ما به دنبال دادخواهی هستیم و نیازی به صدور بیانیه های مفصل نداریم چرا که همگی کودکان خود بیانیه هایی واضح و روشن هستند. ما مخالف تروریسم هستیم چرا که افرادی شجاع هستیم و می توانیم علنا از عقاید خود دفاع کنیم.

در بخش دیگری از همایش، رنجنوش، عضو انجمن سفیران صلح و دوستی، بیان داشت: روزجهانی کودک، دادخواهی برای کودکان و حمایت از کودکان آسیبدیده برای دسترسی به عدالت را ضروری می سازد.

او ادامه داد: ما شاهد هستیم که مردم بیگناه و بویژه کودکان در کشورهای مختلف قربانی جنگ و ترور می شوند و سالها در کشورمان نیز این گونه جنایت های تروریستی را شاهد بودیم  و بسیاری از کودکان مورد حمله قرار گرفته اند.

خانم رنج نوش در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت، ما در زمانه‌ای قرار داریم که آگاهی لازمه زندگی است. یادگیری و آموزش یکی از بهترین روش هایی است که ما می توانیم با استفاده از آن به آرامش و تعادل در زندگی برسیم.

در بخش دیگری از نشست عبدالسلام الذاهبی، عضو انجمن انسان از آلمان، بیان داشت، هدف اصلی قوانین بشردوستانه و مناسبت های بین المللی این است که برای حفاظت از شهروندان اقدام کنند، بویژه کودکان، که در مخاصمات آسیب پذیر هستند. تجاوز بر ضد یمن با هدایت سعودی و حمایت آمریکا، بیشتر کشورهای اروپایی و رژیم اسرائیل باعث کشتار و معلولیت هزاران کودک از طریق هدف قرار دادن به طور مستقیم و اقدامات غیرمستقیم می شود.

الذاهبی در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: بر اساس اسناد سازمان ملل و سازمان های بین المللی در سال های 2015 تا 2020، بیش از ده هزار کودک در مناقشه مسلحانه در یمن کشته یا معلول شده اند. ده برابر این عدد به طور غیرمستقیم کشته شده اند که به دلیل محاصره و بسته شدن همه دریاها و بندرهای یمن بوده و این محاصره غیرقانونی تمایل کشورها را برای تهاجم جهت جلوگیری ازدسترسی کودکان به کمک های بشردوستانه را نشان می دهد در حالی که کمک ها برای نجات کودکان مهم است.

او در انتها بیان داشت: چه میزان جنایت و چه تعداد کودکان دیگر را ائتلاف سعودی به قتل خواهد رساند قبل از اینکه کشورهای تامین کننده سلاح و حامیان سیاسی ائتلاف این ترس و وحشت را درک کنند؟ چه تعداد دیگر مرد و زن و کودک باید بمیرند قبل از اینکه جامعه بین المللی این موارد نقض جدی حقوق بشر کودکان و قوانین بین المللی در یمن را به رسمیت بشناسد؟

در بخش دیگری از همایش بیانیه انجمن دفاع از قربانیان تروریسم به مناسبت روز جهانی کودک با عنوان “تجدید عهد با کودکان” قرائت شد.

در انتهای مراسم زینب محمد قاسم از عراق روایت آسیب دیدن خود از تروریسم را بیان داشته و همچنین سرودی با نام “ایران زیبا” توسط دانش آموزان مدرسه فهمیده اجرا شده و دانش آموزان از نمایشگاه “نوای کودکان”، که روایتگر کودکان آسیب دیده از تروریسم می باشد، بازدید کردند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار