241562
۰۲ آذر ۱۴۰۰

خراسان رضوی | فرهنگ‌سازی حقوق کودکان اجرایی می‌شود

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی از ۲ هزار تماس مرتبط با کودک‌آزاری در شش ماه اول امسال توسط شهروندان خراسان رضوی با اورژانس اجتماعی خبر داد.

به گزارش کودک پرس ،دکتر مسعود فیروزی، در روز جهانی منع خشونت علیه کودکان و در پایان مانور شهری تیم‌های عملیاتی و خودروهای فوریت‌های اجتماعی مشهد و در جمع کارشناسان تخصصی حوزه‌ امور اجتماعی این نهاد و مددکاران و روان‌شناسان اورژانس اجتماعی سخن می‌گفت.
وی با بیان اینکه ۱۶۰۰ مورد از تماس‌های مرتبط با کودک‌آزاری در استان، دارای موضوع مسامحه و غفلت بوده است گفت: تعداد بسیار کمی از تماس‌ها مربوط به آزارهای جسمی، روانی و سایر خشونت‌ها علیه کودکان می‌باشد.
بخش عمده‌ی کودک‌آزاری‌ها نتیجه پایین بودن اطلاعات خانواده‌ها است
وی همچنین اضافه کرد: این اطلاعات که در بانک داده‌های اورژانس اجتماعی استان ثبت شده، منبع اطلاعاتی و تحقیقاتی بسیار مهمی برای بررسی علمی موضوع کودک‌آزاری و پیشگیری، مبارزه و کاهش آسیب‌های حوزه کودکان می‌باشد.
فیروزی تصریح کرد: بخش عمده‌ی آنچه به عنوان کودک‌آزاری در تماس‌های اورژانس اجتماعی ثبت شده، نتیجه‌ی پایین بودن سطح اطلاعات علمی و قانونی خانواده و جامعه در رابطه با حقوق کودکان است.
وی ادامه داد: بسیاری از مادران و پدران که در نگاه و فرهنگ خودشان، مشغول تربیت و تعلیم کودکان‌شان هستند به خاطر پایین بودن سطح دانش و اطلاعات در مورد حقوق کودکان، ممکن است از منظر قانونی مرتکب جرم شوند زیرا همه‌ی انواع کودک‌آزاری‌ها در قوانین، جرم تلقی شده و برای آن مجازات تعیین گردیده است.

نهضت فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی حقوق کودکان در خراسان رضوی
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: به بخش‌های ستادی امور اجتماعی و پیشگیری در ستاد بهزیستی استان و مشهد تأکید می‌کنم که از همین امروز با کمک دستگاه‌های فرهنگی و با مدیریت بهزیستی، باید یک نهضت جامع در خصوص فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در باره حقوق کودکان و وظایف والدین، معلم‌ها، مربیان مهدها و مراکز آموزشی و سایر اعضای جامعه در این زمینه راه‌اندازی شود و تمام دستگاه‌های اجرایی استان در این زمینه با بهزیستی همکاری کنند تا بتوانیم از آسیب‌های حوزه‌ی کودکان پیشگیری و حقوق آنان را محافظت و مراقبت نماییم.
فیروزی، فعالیت کارشناسان اورژانس اجتماعی را سخت و طاقت‌فرسا و در عین حال ضروری و حیاتی برای جامعه برشمرد و گفت: ده‌ها کارشناسان اورژانس اجتماعی در سراسر استان به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند که در خط مقدم مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و بحران‌های فردی و خانوادگی، به موقع مداخله نموده و اسباب و لوازم کاهش و کنترل این آسیب‌ها بخصوص در حوزه کودکان را فراهم نمایند.
بهزیستی، تنها متولی حقوق کودکان است
این متخصص مدیریت استراتژیک، با اشاره به نظریه‌ی تفکر سیستمی گفت: در تفکر سیستمی، مجموعه‌ها و دستگاه‌های مختلف در یک جامعه باید با یک هارمونی و هماهنگی با مدیریت واحد در یک نگاه کل نگر فعالیت همسو و هماهنگ داشته باشند تا تأثیر مثبت این حرکت هماهنگ در کل جامعه مشهود باشد.
وی ادامه داد: اگر بخش‌های مختلف به صورت مستقل و خودمحور در جهات گاها متناقض یا متضاد حرکت کنند، نتیجه ی این حرکت‌ها برونداد مورد نظر سیستم در جهت پیشرفت و کارآمدی نظام اجتماعی را نخواهد داشت.
وی خاطر نشان کرد: در مورد حقوق کودکان نیز این موضوع صادق است و از آنجا که سازمان بهزیستی، تنها متولی حفظ و ارتقای حقوق کودکان است باید یک خرد جمعی پیرامون موضوع و با محوریت بهزیستی، در دستگاه‌ها شکل بگیرد و بخصوص در حوزه‌ی فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، این حرکت هماهنگ باید با مدیریت تخصصی بهزیستی، صورت بگیرد تا نتیجه‌ی مطلوب در این زمینه گرفته شود.

با همه مظاهر کودک‌آزاری مقابله می‌کنیم
معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این مراسم با یادآوری امضای کنوانسیون حقوق کودک توسط کشورمان گفت: بهزیستی به عنوان متولی سلامت اجتماعی، حافظ حقوق کودکان است و نقش بسزایی در کاهش و کنترل آسیب‌های حوزه کودکان دارا می‌باشد.
شهره شاهرودی با قدردانی از کارشناسان و مدیریت اورژانس اجتماعی در مشهد و استان افزود: خوشبختانه، اورژانس اجتماعی با توجه به امکانات و مقدورات موجود، وظیفه ی خود را به نحو احسن انجام می‌دهد و کارشناسان این نهاد، تمام تلاش خود را برای حفظ جایگاه و حقوق کودکان عزیز بکار می‌گیرند.
وی اورژانس اجتماعی را کلیدی‌ترین فعالیت بهزیستی در زمینه آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: این نهاد، گام اول و مقدماتی مداخله در بحران‌های فردی و خانوادگی است.
وی اضافه کرد: امروز در این مانور شهری، تلاش کردیم به مردم بگوییم ما در کنار کودکان جامعه هستیم و تا جایی که بتوانیم از حقوق آنها دفاع می‌کنیم زیرا آنها مظلوم‌ترین قشر جامعه هستند و به تنهایی قادر به دفاع از حقوق خودشان نمی‌باشند.
وی خاطر نشان کرد: با تمام مظاهر خشونت علیه کودکان مقابله می‌کنیم و همه‌ی کودکان استان زیر چتر حمایتی اورژانس اجتماعی و بهزیستی قرار دارند.
اجرای برنامه‌های نهضت اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی حقوق کودکان از امروز آغاز می‌شود
مدیر بهزیستی شهرستان مشهد نیز با خداقوت و خسته نباشید به کارکنان و کارشناسان اورژانس اجتماعی گفت: در جهت راه‌اندازی نهضت اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای حقوق کودکان، برنامه‌هایی در دست تهیه داریم که از همین امروز، این برنامه‌ها را شروع می‌کنیم.
مهدی نخعی گفت: پایه‌ی اطلاعاتی این نهضت، بانک اطلاعاتی فوریت‌های اجتماعی است که توسط همکاران ما در سراسر استان جمع‌آوری و تدوین شده است.
وی ادامه داد: نکته‌ای که باید مورد توجه همه‌ی جامعه قرار گیرد این است که پیشگیری از آسیب‌ها قبل از مداخله قرار دارد و بیشتر از سایر بخش‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.
نخعی خواستار توجه بیشتر مدیران اجرایی، دستگاه‌های فرهنگی، نهادهای اجتماعی و متولیان فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی استان به موضوع حقوق کودکان شد و گفت: همه بخش‌ها از جمله همکاران ما در بخش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، نیز باید حقوق کودکان را در اولویت گذاشته و تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار