موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
241349
۱۹ آبان ۱۴۰۰

ثبت‌نام کودکان اتباع خارجی در مدارس ایران، 30 درصد رشد کرد

سرپرست امور بین‌الملل وزارت کشور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره اینکه باید زمینه‌های تحصیل رایگان برای کودکان مجاز و غیرمجاز فراهم شود؛ گفت: در این خصوص امسال شاهد افزایش ۳۰ درصدی ثبت نام کودکان اتباع خارجی در مدارس ایران هستیم.

به گزارش کودک پرس ،مسعود گودرزی در نشست مشترک با تدچایبان مدیر منطقه‌ای یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: ایران علی رغم مشکلات مختلف در حوزه‌های اقتصادی، اما بر اساس آموزه‌های دینی و تعالیم اسلامی کودکان بی‌سرپرست و آواره را میزبانی و از آن‌ها حمایت‌های مختلف مادی و معنوی به عمل آورده است.

وی تصریح کرد: به نوبه خود از حضور تدچایبان مدیر منطقه‌ای سازمان بین‌المللی یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا تشکر می‌کنم و امید دارم این حضور زمینه همکاری‌های گسترده و اثربخش در حوزه کودکان در ایران باشد.

گودرزی با تاکید بر اینکه باید زمینه همکاری‌ها با یونیسف آنقدر تقویت و اثرگذار شود که این همکاری به صورت الگویی برای سایر سازمان‌های بین‌المللی در ایران شود؛ تصریح کرد: تحقق این امر قطعا با اقدامات و تلاش‌های مشترک و مستمر میان ایران و یونیسف میسر خواهد بود.

سرپرست امور بین‌الملل وزارت کشور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه سازمان یونیسف همکاری‌های نسبتا خوبی با ایران در حوزه مبارزه با کووید ۱۹ داشتند، گفت: تحریم‌های ظالمانه و غیر انسانی نظام سلطه مانع از دستیابی کشورمان به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مطلوب در زمینه مبارزه با کووید ۱۹ شد و این تحریم‌ها بر فعالیت دفاتر سازمان‌های بین المللی در همکاری‌های دو جانبه نیز اثر داشت.

گودرزی تصریح کرد: روسای سازمان‌های دولتی و غیر دولتی بین‌المللی در تهران و به صورت مشخص‌تر دفتر یونیسف در شهر تهران به صورت عینی مشکلات ناشی از تحریم‌ها را در حوزه حمایت‌های بشردوستانه شاهد هستند و این موضوع را درک کردند که جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم شرایط تحریمی از هیچ کمکی در حمایت از کودکان اتباع مجاز و غیر مجاز خارجی دریغ نکرده است.وی با بیان اینکه اولویت مسائل اجتماعی در سطح کلان تصمیم‌گیری کشور از دیگر محور‌های مورد اشاره سرپرست مرکز اطلاع رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور بود گفت: برای راهبری دقیق و مسئولانه مسائل اجتماعی شورای اجتماعی کشور به ریاست رئیس جمهوری و با قائم مقامی وزیر کشور تشکیل شده است و این شورا به دنبال سامان بخشی به موضوعات و چالش‌های اجتماعی از جمله کودکان کار است.

وی در این خصوص گفت: ساماندهی کودکان کار خیابانی از اهم اولویت‌ها در حوزه مسائل کلان اجتماعی کشور است.

گودرزی با بیان اینکه طبق آمار‌ها حدود ۱۶ هزار کودک خیابانی داریم؛ تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد این کودکان کار در خیابان‌ها اتباع خارجی هستند که در این باره اقدامات و تلاش‌های جدی از سوی سازمان‌های متولی در این حوزه نظیر سازمان بهزیستی و دیگر نهاد‌های دخیل در این عرصه برای اسکان این عزیزان به کار گرفته شده است.وی در ادامه گفت: ایران مطابق آموزه‌های دینی و اسلامی تفاوتی میان کودکان خیابانی ایران و خارجی قائل نیست و تلاش دارد به یکسان و برابر برای همه این کودکان امکانات مادی و معنوی اعطا کند.

گودرزی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درخصوص اینکه باید زمینه‌های تحصیل رایگان برای کودکان مجاز و غیرمجاز فراهم شود؛ گفت: در این خصوص امسال شاهد افزایش ۳۰ درصدی ثبت نام از سوی کودکان اتباع خارجی هستیم.سرپرست امور بین‌الملل وزارت کشور با تاکید بر این موضوع که با توجه به تحریم‌های ظالمانه دشمن، محدودیت امکانات در حوزه رسیدگی به نیاز‌های آموزشی، تحصیلی و سایر نیاز‌های کودکان اتباع خارجی داریم؛ خاطر نشان کرد: طبق آخرین گزارش‌های ارائه شده هر کدام از کودکان ۵ الی ۶ میلیون هزینه ماهانه دارند که تامین این هزینه نیازمند حمایت‌های مؤثر نهاد‌های بین‌المللی نظیر سازمان یونیسف است.

گودرزی تصریح کرد: در صحنه بین‌المللی به کرات این موضوع را از زبان روسای سازمان‌های بین‌المللی غیر دولتی در زمینه کمک‌های بشردوستانه می‌شنویم که ایران میزبان نزدیک به ۴ میلیون اتباع خارجی است و حمایت‌های خوبی هم به اتباع خارجی ارائه می‌دهد، اما در عمل جزء تشکر اقدام عملی دیگری را شاهد نیستیم.

وی در این خصوص گفت: امروز برای اینکه کودکان اتباع خارجی آینده شغلی و زندگی مناسبی داشته باشند و دچار مشکلات و بزهکاری‌های اجتماعی نشوند؛ انتظار حمایت‌های درخور شان و مناسب بین‌المللی را داریم.

سرپرست امور بین‌المللی وزارت کشور خواسته‌هایی نظیر احداث مراکز نگهداری کودکان در استان‌های مرزی کشور، کمک به تجهیز امکانات مراکز نگهداری و در نهایت حمایت‌ها و خدمات بهداشتی، آموزشی و معیشتی و هر آنچه نیاز یک کودک است؛ را مهم‌ترین اولویت در شرایط کنونی در حمایت از کودکان اتباع خارجی خواند و گفت: در این سه عرصه نیازمند حمایت‌های بین‌المللی به خصوص سازمان یونیسف که مستقیم در حوزه کودکان مسئولیت دارد؛ هستیم.

گودرزی در پایان گفت: امید داریم با همکاری‌های رو به جلو سازنده اقدمات مؤثر در حمایت از کودکان اتباع خارجی در داخل کشور داشته باشیم و این همکاری‌ها منجر به اقدامات اثربخش در حوزه تحصیل و آموزش این دسته از عزیزان گردد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار