241209
۱۲ آبان ۱۴۰۰

در صورت بازگشایی مدارس از تجارب آموزش مجازی استفاده خواهیم کرد

والدین در مجموع بالای 85 درصد استقبال خواهند کرد؛ در مدرسه ما بجز یکی دو خانواده که بدلایلی ناچارند، باقی خانواده ها باوجود نگرانی که نسبت به شرایط موجود دارند؛ باز هم بدلیل کامل نبودن آموزش مجازی، موافق حضوری شدن مدارس هستند.

به گزارش کودک پرس به نقل از مدرسه پرس،این روزها یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها، موضوع تحصیل فرزندان‌شان است؛ موضوعی که با انتشار اخبار متفاوت، بلاتکلیفی را ایجاد کرده و سؤالات متفاوتی را در ذهن خانواده‌ها به وجود آورده است؟

قبل از شروع سال تحصیلی، وزارت آموزش و پرورش، الگوی بازگشایی مدارس را به همه مدرسه‌ها ابلاغ کرد و قرار شد بر اساس یک روند تدریجی مدارس دایر شوند.

در گام اول، مدارس کم جمعیت روستایی و عشایری، فعالیت حضوری را آغاز کردند و بعد از آن، مدارس پرجمعیت عشایری و روستایی به این بخش اضافه شدند. حالا قرار است مدارس دیگر هم کم‌کم از اواسط آبان و اوایل آذر بازگشایی شوند.

در ادامه مصاحبه های مدرسه پرس با مدیران و مسئولین مدارس کشور، با توجه به گفته مسئولین آموزش و پرورش و از سرگیری آموزش حضوری از نیمه آبان ماه و تجربه های ایجاد شده تحت تاثیر آموزش مجازی حاکم بر مدارس، امروز با آقای حمید عربیان، مدیر دبستان مجتمع تربیتی و تعلیمی شهید بهشتی کرج، به گفت و گو پرداختیم.

**گروه بندی دانش آموزان و گفت‌وگو دائم با خانواده ها

*‌با توجه به گفته مسئولین، در صورت واکسیناسیون، مدارس از اواسط آبان ماه به صورت حضوری بازگشایی خواهند شد، مدرسه شما چه تمهیداتی برای بازگشایی حضوری مدارس اندیشیده است؟

ما با توجه به اینکه یک مدرسه غیر دولتی هستیم و شرایطی خاصی را از اول با همکاران آموزشی و مربیان مدرسه به لحاظ همکاری پیش بینی کردیم. بچه ها بصورت گروه بندی شده در مدارس حاضر می شوند و معلم یک درس را گاهی سه بار در طول روز آموزش می دهد. این فرآیند برای معلم ها بسیار فرسایشی بوده و آن ها بشدت خسته و اذیت می شوند؛ ولی با توجه به روحیه ای که معلم ها دارند و با نگاه جهادی که به این فضا دارند، آموزش بخوبی در حال انجام است.

درصورت بازگشایی مدارس، بمانند گذشته با خانواده ها همواره گفت و گو خواهیم کرد؛ اینکه از رفت و آمد های پرخطر پرهیز کنند، به مسافرت نروند، حتما با کوچک ترین علائمی از فرزندشان، در منزل بمانند و در صورتی که فردی از اعضای خانه علائمی دارد در منزل با یکدیگر صحبت نکنند، سر ساعت تعیین شده بچه ها را به مدرسه بیاورند و از مدرسه ببرند که با گروه های دیگر تداخلی ایجاد نشود، سعی می کنیم در مدرسه فضای تمیز و پاکی را فراهم کنیم و دائما مدرسه را ضد عفونی کنیم. تا شرایظی را فراهم کنیم که بچه ها بتوانند از فضای مناسبی بهره مند بشوند. البته ممکن هست تمام این تمهیدات صد درصد محقق نشوند؛ واقعیتی که هست، فرآیند هایی که گاها اتفاق می افتد بر خلاف طراحی از پیش تعیین شده ماست. منتهی باید تلاش بکنیم که تا آنجایی که می شود برنامه ریزی های متنوعی داشته باشیم که در صورت هر نوع اتفاقی، برویم سراغ طرح بعدی که از پیش مشخص کردیم.

**فضای آموزشی متنوع و ارتباط حضوری مستمر با دانش آموزان

*‌از تجربیات خود، طی دو سال گذشته پیرامون آموزش مجازی، بفرمایید؟

در دو سال گذشته ما در چند حوزه کسب تجربه کردیم؛

  1. سعی کردیم فضای آموزشی متنوعی ایجاد کنیم. در کنار بستر های استانداردی که آموزش و پرورش توصیه کرد مثل شاد را استفاده کردیم و هم زیرساخت های آموزشی و تعاملی را از همان ابتدا و نرم فزار هایی که در این حوزه آموزش برخط و وبینار هایی که وجود دارد، استفاده کردیم . همچنین سعی کردیم معلمان محتوای تولید شده داشته باشند؛ یعنی معلم ما هم آموزش مجازی و هم آموزش حضوری و هم قایل تولید میکند و داخل کانال ها قرار می دهد. در ضورتی که آموزش حضوری میسر نشود، معلم در کنار آموزش مجازی، یک فایل تولیدی را در کانال ها قرار می دهد.
  2. ما در این دو سال همواره سعی کردیم ارتباط حضوری با دانش آموزان قطع نشود. بجز مواقعی که شرایظ خظرناک بود و ما دانش آموزی را به مدرسه راه ندادیم؛ در سایر زمان ها، بچه ها دو تا دو تا یا پنج تا پنج تا بسطه به شرایط به مدرسه می آمدند. بجز دانش آموزان خاص که زمینه بعضی بیماری ها مثل آسم یا بیماری های تنفسی داشتند و یا در مجارت آن ها افرادی بودند که مبتلا به بیماری زمینه ای بودند؛ تقریبا ۹۹ درصد دانش آموزان هر دو هفته یکبار و بعضی بیشتر به مدرسه می آمدند. مثلا ما دانش آموزی داشتیم به هیچ شکل به آموزش مجازی دسترسی نداشت و بجز مواقع خاص، تقریبا هرروز در مدرسه حاضر بود.
  3. در حوزه محتوا، سعی کردیم فضای مدرسه را پویا و جذاب کنیم. مثلا یک بسته مهارت زندگی داریم که باعث جذابیت مدرسه برای بچه ها شده است. با این بسته ها برای دانش آموزان کارت های مجازی که دارای QRCODE است. دانش آموزان با طی کردن مراحل مسابقات، برایشان کارتی ارسال می شود که با بارگزاری کد مربوطه به سایت مدرسه وارد می شوند که به آن ها نشان می دهد چه امتیازی دارند و کار مرحله بعدی چیست. ما گاهی این  فرآیند را با درس بچه ها تجمیع می کنیم که باعث می شود فضای درسی آن ها به شکل بازی و سرگرمی در بیاید. ما این کار را در موضوعات مذهبی و ملی هم انجام دادیم که در کل باعث رضایت بالای ۹۵ درصدی والدین از فضای مجازی مدرسه ما شده است.

**استفاده از تجربه سبک زندگی حتی در ضورت بازگشایی مدارس

*‌آیا این تجربه دو ساله خودتان را در آینده هم مورد استفاده قرار خواهید داد و اینکه آیا این تجربه را تجربه موفقی ارزیابی می کنید؟

بله حتما، این تجربیات به شدت خوب و جذاب بود. حتی در صورتی که آموزش تنها بصورت حضوری باشد ما تجربه هایی مثل تجربه در موضوع سبک زندگی را کنار نخواهیم گذاشت. با این تجربه ها حتی میتوان نیمی از آموزش را بضورت مجازی برگزار کرد. مثلا ما یک چالش آخر هفته ای پدر و فرزندی داشتیم که پدر ها به ما کمک می کردند و از این چالش استقبال می کردند.

حتی برای زمان هایی که مدارس به هر دلیلی در آینده تعطیل شود؛ میتوان با استتفاده از همین تجارب آموزش مجازی را پیش برد. ما در مدرسه مان آموزش مجازی را حتی از قبل کرونا و زمانی که در شهر کرج برف آمده بود و باعث تعطیلی مدارس شده بود آغاز کرده بودیم. و تجربه آن زمان باعث شد که با آغاز شیوع ویروس کرونا، تدریس را در همان زمان شروع کنیم.

**همراهی والدین در صورت برگزاری آموزش حضوری

*‌بنظر شما دانش آموزان و والدین از حضوری شدن مدارس استقبال خواهند کرد یا خیر؟

بنظرم والدین در مجموع بالای ۸۵ درصد استقبال خواهند کرد؛ در مدرسه ما بجز یکی دو خانواده که بدلایلی ناچارند، باقی خانواده ها باوجود نگرانی که نسبت به شرایط موجود دارند؛ باز هم بدلیل کامل نبودن آموزش مجازی، موافق حضوری شدن مدارس هستند.

**مناسب نبودنِ اجباری کردن آموزش حضوری

*‌بازگشایی حضوری مدارس را به صورت اجباری برای دانش آموزان مدرسه تان اعمال خواهید کرد یا اختیاری؟

اجباری کردن حضور بچه ها در مدارس اصلا مناسب و خوب نیست. ما در مدرسه مان چه در گذشته چه حال و چه در آینده هرگز اجباری نخواهیم کرد. بچه ای که اجبارا در مدرسه حاضر شود، خاطره ی خوبی از مدرسه به یاد نخواهد داشت. هدف ما همواره ایجاد فضای شاد و جذاب برای بچه ها بوده است. حتی در ایامی که شرایظ مناسب بود و دانش آموزان در مدرسه حاضر می شدند؛ ما دو زنگ دو ساعته آموزش و یک زنگ تفریح تحت عنوان زنگ نشاط داشتیم. معاونین ما در این زنگ های نشاط واقعا یک فضای پرنشاط را فراهم می کنند که بچه ها وقتی به منزل می روند یک حس خوبی داشته باشند. ما حتی قبل کرونا وقتی بچه ای را صبح می دیدیم که خسته است و خوابش میاید، اجازه می دادیم بخوابد و بعدا آموزش را یاد بگیرد.

**ضربه جبران ناپذیر آموزش مجازی بر نظام تعلیم و تربیت

*‌با توجه به تجربه دوسال آموزش مجازی، بنظر شما بهتر هست هر چه سریعتر مدارس بازگشایی حضوری شود یا آموزش به همین منوال و بصورت مجازی ادامه پیدا کند؟

ضربه ای که نظام آموزش و تعلیم و تربیت در دنیا خورد با توجه به نظام فکری و ایدئولوژی هایی که در کشور های مختلف حاکم است، بسیار جبران ناپذیر است. یک روزی مشخص خواهد شد که ما چقدر در این دوسال آسیب خوردیم. پس ما با حفظ پروتکل ها و سلامتی بچه ها و حفظ نسل آینده، یک ثانیه اگر زودتر میتوانیم مدارس را باز کنیم، باید اقدام به بازگشایی کنیم. باز بودن مدارس برای بحث آموزش بسیار اهمیت دارد. مشکلات تحصیلی و تربیتی که در این دوسال بر کشور ما وارد شد، شرایطی سختی را برای فعالان تعلیم و تربیت در آینده ایجاد می کند. مسئولین آموزش و پرورش البته با توجه به شرایط موجود و برنامه ریزی جهت بازگشایی، تصمیم بسیار سختی را باید بگیرند.

**برگزاری طرح شهید سلیمانی در حوزه آموزش

*‌در پایان چه پیشنهادی به مدیران وزارت آموزش و پرورش و ستاد ملی مبارزه با کرونا جهت بازگشایی مدارس دارید؟

ما اگر از روز اول یک عزم ملی جهت باز ماندن مدارس داشتیم، می توانستیم خیلی از مدارس را باز نگه داریم. اما گاهی این عزم همه گیر نبود. الان ما مدارسی داریم در بعضی نقاط و مناطق یا مدارس غیر دولتی و هیئت امنایی هایی داریم که جمعیت کمتری دارند. حداقل میتوانیم این مدارس را بازگشایی کنیم. در مدارس بزرگ و دولتی هم اگر از معلم توقع داشته باشیم که برای کلاس های ۴۰ یا ۵۰ نفره، یک مطلب را به چهار پنج گروه هشت نفره آموزش بدهد، برای معلم این کار بسیار سخت خواهد بود.

اگر بتوانیم ریتم درس را کند کنیم و در محتوای کتاب آموزشی تغییراتی ایجاد می کردیم و محتوا های بیش از حد و دردسر ساز را حذف میکردیم و با محتوا های کمتر کمک میکردیم که بچه ها امسال را با شرایط بهتر و حساسیت کمتر پیش ببرند و به معلم فرصت می دادیم و از طرفی برگزاری آموزش های تلوزیونی با روش های جذاب تر و غیر رسمی تر و بر خلاف آموزش گاها خشک و غیر قابل استفاده است. از طرفی میتوانیم در این فضاها مسابفات و استارتاپ های ایجاد کنیم و ایده ها را جمع آوری و حمایت مادی کنیم. با حمایت از ایده ها باعث ورود ظرفیت های مختلف به آموزش و پرورش و هم باعث جمع آوری پیشنهادات بسیار زیاد می شد؛ که باعث تقویت حوزه نیرو انسانی و محتوا می شد.

برای مدارس پر جمعیت، میتوانستیم از ظرفیت ها و نیرو های جهادی استفاده کنیم؛ باید به مانند برگزاری طرح شهید سلیمانی در بحث سلامت، طرح شهید سلیمانی در حوزه آموزش هم اجرا می کردیم؛ یعنی معلم هایی را با نیرو های جهادی وارد کار میکردیم و از ظرفیت جاهای مختلف مثل مساجد و ورزشگاه استفاده می کردیم. البته این فرآیند نیاز به قرارگاه مرکزی و قوه راهبری جدی و رسمی و نه بضورت سلیقه ای داشت.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار