موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
241194
۱۱ آبان ۱۴۰۰

رویکرد مدارس به سمت مهارت آموزی تغییر جهت داده است/ لزوم استفاده مدیران از تجربه های عینی

در سال های قبل فعالین حوزه تعلیم و تربیت به قشر قدیمی آموزش و پرورش درباره دروس کم فایده یا تغییر دروس به سمت مهارت آموزی توصیه می کردند و آنها نمی پذیرفتند اکنون با تجربه عینی آنها نیز به این باور رسیده اند.

به گزارش کودک پرس به نقل از مدرسه پرس،پس از گذشت یک و نیم سال از برگزاری آموزش بصورت مجازی در مدارس کشور، سال تحصیلی جاری از شنبه سوم مهرماه آغاز شد و فرایند آموزش به صورت حضوری در برخی مدارس و همچنان به شکل مجازی از طریق شبکه «شاد» و آموزش‌های تلویزیونی در اکثر مدارس شروع شد.

قبل از شروع سال تحصیلی، وزارت آموزش و پرورش، الگوی بازگشایی مدارس را به همه مدرسه‌ها ابلاغ کرد و قرار شد بر اساس یک روند تدریجی مدارس دایر شوند.

در گام اول، مدارس کم جمعیت روستایی و عشایری، فعالیت حضوری را آغاز کردند و بعد از آن، مدارس پرجمعیت عشایری و روستایی به این بخش اضافه شدند. حالا قرار است مدارس دیگر هم کم‌کم اضافه شوند.

در این رابطه، با توجه به گفته مسئولین آموزش و پرورش و از سرگیری آموزش حضوری از نیمه آبان ماه و تجربه های ایجاد شده تحت تاثیر آموزش مجازی حاکم بر مدارس، با خانم اسماء السادات ضیغمیان، مسئول پژوهش دبیرستان طوبی، به گفت و گو پرداختیم.

**برگزاری آموزش حضوری و مجازی بصورت ترکیبی

*‌با توجه به گفته مسئولین، در صورت واکسیناسیون، مدارس از اواسط آبان ماه به صورت حضوری بازگشایی خواهند شد، مدرسه شما چه تمهیداتی برای بازگشایی حضوری مدارس اندیشیده است؟

ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی،بدین صورت که از طرفی با توجه به شرایط غیر قابل پیش بینی و از طرف دیگر لزوم تدریس حضوری برای برخی از دروس تمامی پایه ها به صورت گردشی روزهایی را در مدرسه آموزش حضوری و بقیه هفته را آموزش مجازی دریافت می کنند.

**تغییر دروس به سمت مهارت آموزی

*‌از تجربیات خود، طی دو سال گذشته پیرامون آموزش مجازی، بفرمایید؟

نکاتی که به نظر می رسد، موارد از این دست است که هرچه در سال های قبل فعالین حوزه تعلیم و تربیت به قشر قدیمی آموزش و پرورش درباره دروس کم فایده یا تغییر دروس به سمت مهارت آموزی توصیه می کردند و آنها نمی پذیرفتند اکنون با تجربه عینی آنها نیز به این باور رسیده اند که :

۱.خیلی از دروس نیاز فقط وقت دانش آموز را تلف می کند.
۲.مهارت آموزی اولویت مهمی برای دانش آموز است.
۳.باید سبک تدریس را به سمت آموزش های خلاقانه که سبک تفکر و قوه تعقل دانش آموز را رشد می دهد برده شود،روش هایی مانند آموزش معکوس و امثال این…
۴.با توجه به دسترسی سراسری اینترنت چرا باید تمام آموزش ها حضوری باشد!

**تجربه برگزاری درس بدون تدریس دبیر

*‌آیا این تجربه دو ساله خودتان را در آینده هم مورد استفاده قرار خواهید داد و اینکه آیا این تجربه را تجربه موفقی ارزیابی می کنید؟

بله، طبیعی است که هر انسان عاقلی پس از تجربه ای از آن استفاده کند و نخواهد مسیر رفته را عقب گرد نماید.به عنوان مثال یکی از کوچکترین تجربه های این دوسال (یا ۱۳ ماه تحصیلی)آموزش مجازی به تمامی دبیران و دانش آموزان نشان داد که برخی از دروس را بدون تدریس دبیر برگزار کنند.

**همراهی والدین در صورت برگزاری آموزش حضوری

*‌بنظر شما دانش آموزان و والدین از حضوری شدن مدارس استقبال خواهند کرد یا خیر؟

اگر ما به عنوان متولیان آموزش نخواهیم به عقب برگردیم و رویکرد رو به آینده داشته باشیم ،به نظر خانواده ها و دانش آموزان با ما همراهی خواهند کرد.

**حضور دانش آموزان در مدارس بضورت اختیاری

*‌بازگشایی حضوری مدارس را به صورت اجباری برای دانش آموزان مدرسه تان اعمال خواهید کرد یا اختیاری؟

با توجه به ناشناخته بودن این ویروس منحوس و اهمیت آرامش روحی و فکری خانواده ها و دانش آموزان قطعا اختیاری خواهد بود.

**تمرکز بر کمترین میزان حضور دانش آموزان

*‌با توجه به تجربه دوسال آموزش مجازی، بنظر شما بهتر هست هر چه سریعتر مدارس بازگشایی حضوری شود یا آموزش به همین منوال و بصورت مجازی ادامه پیدا کند؟

به نظر ترکیبی از حضوری و مجازی و با رعایت پروتکل های بهداشتی و البته تمرکز بر کمترین میزان حضور دانش آموزان با توجه به شرایط غیرقابل پیش بینی موجود.

**استفاده مدیران از تجربه های عینی

*‌در پایان چه پیشنهادی به مدیران وزارت آموزش و پرورش و ستاد ملی مبارزه با کرونا جهت بازگشایی مدارس دارید؟

به نظر می رسد فعالین حوزه تعلیم و تربیت طی این دو سال مباحث و ایده های نویی را تجربه کرده اند؛ که بهتر است مدیران وزارت خانه با برگزاری نشست هایی یا حداقل با فراخوان هایی از نظرات عینی و قابل استفاده را فراهم کنند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار