موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
241170
۰۹ آبان ۱۴۰۰

مشکلات مغزی کودک منجر به انحراف چشم می شود

یک فلوشیپ انحراف چشم به تشریح علل و عوامل ایجاد انحراف چشم پرداخت.

به گزارش کودک پرس ،احمد عامری متخصص چشم پزشکی و فلوشیپ انحراف چشم با حضور در برنامه مادر، کودک شبکه سلامت اظهار کرد: انحراف چشم بیماری است که در آن چشم‌ها هماهنگ و موازی با یکدیگر نیستند لذا جهت یک چشم با چشم دیگر متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به استرابیسم در کنترل حرکت چشم مشکل دارند و نمی‌توانند تراز و قرینه بودن وضعیت چشم خود را حفظ کنند افزود: بیماری انحراف چشم یا استرابیسم به چند دسته تقسیم می‌شود، در انحراف به سمت داخل یک چشم مستقیم را می‌بیند و دیگری داخل به داخل زاویه دارد، در انحراف به سمت بیرونی یک چشم مستقیم را می‌بیند و دیگری به بیرون زاویه دارد.

این فلوشیپ انحراف چشم خاطرنشان کرد: در چرخش رو به بالا یک چشم مستقیم را می‌بیند و دیگری به بالا زاویه دارد و همچنین در چرخش رو به پایین چشم مستقیم را می‌بیند و دیگری به پایین زاویه دارد.

عامری با اشاره به علل و عوامل ایجاد انحراف چشم افزود: به دیواره خارجی هر چشم شش عضله چسبیده است که مسئولیت کنترل حرکات چشم را برعهده دارند، در هر چشم دو عضله چشم را به سمت راست یا چپ می‌برند و چهار عضله دیگر مسئولیت حرکت چشم به سمت بالا، پایین و یا کنترل حرکات مورب چشم را بر عهده دارند، برای تمرکز هر دو چشم بر روی یک نشانه مشخص لازم است تمامی عضلات چشم با یکدیگر و با عضلات همکار چشم مقابل هماهنگ باشند.

وی با اشاره به اینکه هر علتی که در این هماهنگی اختلال ایجاد کند می‌تواند منجر به استرابیسم شود گفت: نقش کنترل مغز بر عضلات چشم از اهمیت بسزایی برخوردار است، کودکان مبتلا به مشکلات مغزی از قبیل فلج مغزی، عقب افتادگی مغزی، هیدروسفالی و تومور‌های مغزی اغلب دچار استرابیسم می‌شوند.

این متخصص چشم پزشکی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین علت استرابیسم در واقع چشمی است که در جای خود قرار ندارد افزود: گاهی طفل در نور آفتاب یک چشم خود را می‌بندد و گاه با کج کردن سر خود به یک موقعیت به خصوص تلاش می‌کند که از هر دو چشم خود استفاده کند و همچنین گاه به صورت خستگی شدید چشم و سردرد در حین فعالیت چشمی و گاهی علائم فقدان یک دید عمیق مناسب نیز دیده می‌شود، بالغین که دچار استرابیسم می‌شوند اغلب از دو بینی شکایت می‌کنند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار