موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
241167
۰۹ آبان ۱۴۰۰

یزد | افزودن ۱۴ هزار نفر به آمار کودکان چاق بدلیل آموزش مجازی

متاسفانه آموزش و مجازی در استان یزد به شکلی بوده که طی یک سال گذشته قریب به ۱۴ هزار دانش‌آموز به چاقی مبتلا شده‌اند و در این میان مشخص نیست که طرح کوچ آموزش‌وپرورش چه هدفی را دنبال می‌کند.

به گزارش کودک پرس ،طبق آمار و اعلام مسئولین آموزش‌وپرورش استان یزد ۴۰ درصد دانش‌آموزان استان به دلیل کم‌تحرکی و فقر حرکتی با چاقی مواجه هستند.

این آمار مطلب تازه‌ای نیست که انتشار آن باعث تعجب مردم و رسانه‌ها شود چون از سالیان قبل از شیوع کرونا هم بارها و بارها آمارهای این‌چنینی منتشر می‌شد و هر بار هم هشدار می‌دادند که اگر فکری به حال آن نشود، این نسل در آینده با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهند شد.

به‌طور مثال در سال ۹۳، مسعود رحمانیان رئیس وقت مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان یزد اعلام کرده بود که در حال حاضر ۳۰ درصد دانش‌آموزان یزدی دچار چاقی و اضافه‌وزن هستند که این آمار زنگ خطری برای کاهش سن ابتلا به دیابت در استان یزد است.

وی به این مسئله نیز اذعان کرده بود که دانش‌آموزان یزدی به‌عنوان کم‌تحرک‌ترین دانش‌آموزان کشور شناخته‌شده‌اند و همین امر نیز چاقی و اضافه‌وزن، کبد چرب و دیابت را در دانش‌آموزان این استان روز افزون کرده است.

رحمانیان گفته بود، بر اساس تحقیقات انجام شده ۳۰ درصد دانش‌آموزان یزدی دچار اضافه‌وزن و چاقی و ۱۵ درصد مبتلا به کبد چرب هستند که این آمارها زنگ خطری برای کاهش سن ابتلا به دیابت است و لازم است فرهنگ‌سازی در زمینه ورزش، تغذیه و تغییر سبک‌های زندگی غلط صورت گیرد.

آموزش مجازی طی یک سال ۱۴ هزار نفر را به کودکان چاق یزد اضافه کرد

آمار ۳۰ درصد کودکان چاق در استان، سال ۹۹ با اعلام خلیلی معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد به ۳۵ درصد و الان پس از یک سال آموزش مجازی به ۴۰ درصد رسیده است.

افزایش ۵ درصدی دانش‌آموزان چاق در استان به یک یا چند نفر نمی‌رسد بلکه اگر تعداد دانش‌آموزان را قریب به ۲۷۰ هزار نفر در استان بدانیم، به این معناست که در یک سال گذشته چیزی حدود ۱۴ هزار دانش‌آموز یزدی به این آمار اضافه‌شده‌اند.

پس این مسئله نشان می‌دهد که از سالیان گذشته و در دولت یازدهم و دوازدهم بارها تذکرات این‌چنینی داده‌شده بود که نسل جوان امروز ازنظر سبک زندگی و تغذیه‌ای در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارند و باید برای تغییر آن فکر جدی کرد.

این وضعیت سال‌ها ادامه داشت تا اینکه اواسط سال گذشته بود که خلیلی معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش یزد از اجرای طرح کوچ بین ۷۳ هزار نفر از دانش‌آموز در استان خبر داد و گفت: کاهش سه‌درصدی تعداد دانش‌آموزان چاق و دارای اضافه‌وزن در اولویت اجرایی این معاونت قرارگرفته است.

اثرات و پیامدهای چاقی

چاقی در کودکان و نوجوانان دارای پیامدهای بهداشتی و روانی گسترده است که در این راستا می‌توان به عوارض پزشکی متعدد ازجمله خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت نوع ۲، برخی انواع سرطان، فشارخون بالا، افزایش چربی خون، سکته، بیماری‌های کبدی و کیسه صفرا، مشکلات تنفسی و مسائل پزشکی زنان از قبیل ناباروری اشاره کرد.

همچنین چاقی دارای عوارض روانی- اجتماعی از قبیل انزوا، کاهش اعتمادبه‌نفس و مورد تمسخر واقع‌شدن است که سلامت فرد را با خطر جدی مواجه می‌سازد و جامعه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آموزش و پرورش یزد در خصوص طرح کوچ شفاف سازی کند

با توجه به اینکه یزد یکی از استان‌ها با بالاترین میزان دیابت است و هرساله بر این آمار افزوده می‌شود، باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی صورت گیرد تا شاهد کاهش سن دیابت در استان نباشیم.

اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد نیز باید اعلام کند که بعد از گذشت یک سال از اجرای طرح کوچ در مدارس استان چه دستاورد مثبتی داشته و اگر در این طرح پیشرفتی حاصل‌شده، چرا آمار چاقی کودکان در حال افزایش است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار