241045
۰۵ آبان ۱۴۰۰

مقصر زنده به گور شدن 4 کودک در چابهار شناسایی شد

نماینده استاندار سیستان و بلوچستان که برای بررسی حادثه مرگ 4 کودک روستایی به همراه مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد امور حقوقی و بازرسی استانداری به روستای محل حادثه رفته بودند نخستین اقدامات تیم حقیقت یاب را تشریح کرد.

به گزارش کودک پرس ،صبح روز یکشنبه 2 آبان در حالی که 7 کودک در روستای بنو اسحاق از توابع بخش پیرسهراب شهرستان چابهار در یک گودال 4 متری که برای ساخت خانه حفر شده بود سرگرم بازی بودند ناگهان دیواره خاکی گودال ریزش کرد و بر اثر این حادثه 4 کودک جان باخته و سه کودک دیگر مجروح شدند.

پس از این حادثه بلافاصله وزیر کشور به حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان دستور داد تا تیمی برای بررسی این ماجرا راهی محل حادثه شود و گزارش کاملی از این واقعه تلخ تهیه و ارسال کنند. در ادامه علیرضا شهرکی مدیرکل ستاد بحران و غلامرضا گنجی مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد امور حقوقی و بازرسی استانداری به عنوان نمایندگان تام‌الاختیار استاندار برای بررسی ابعاد حادثه و تیم حقیقت‌یاب راهی شهرستان شدند.

روز گذشته علیرضا شهرکی گفت: پس از رسیدن به محل و بررسی صحنه حادثه و گفت‌و‌گو با مسئولان استانی مشخص شد که در وهله اول پیمانکار به دلیل خاکبرداری غیرمجاز و نکشیدن حفاظ مقصر اصلی حادثه بوده که با دستور دادستان چابهار مسببان احضار و به پلیس آگاهی استان تحویل داده شدند.

مدیرکل ستاد بحران در ادامه افزود: ما علاوه بر بحث حقیقت‌یابی با هدف پیشگیری از چنین حوادث تلخی پا به منطقه گذاشتیم و مقرر شد از این به بعد در صورت هرگونه گودبرداری حفاظ مناسب در محل نصب شود ضمن اینکه چند محل دیگر هم که گودبرداری شده بود را حفاظ کشی کردیم و چاه عمیق و خشکی را که سال‌ها در آنجا ایجاد خطر می‌کرد پر کردیم.

شهرکی درباره اینکه آیا این حادثه مسببان دیگری نیز دارد گفت: به طور قطع بخشداری و دهیاران منطقه هم باید در مقابل این حادثه پاسخگو باشند چراکه اگر آنها بموقع مسأله را گزارش می‌کردند این اتفاق ناگوار رخ نمی‌داد.

البته در این میان هلال احمر هم باید جوابگو باشد چون بر اساس تحقیقات ما بیش از 45 دقیقه از زمان حادثه گذشته بود که نیروهای هلال احمر به محل حادثه رسیدند که بالطبع اگر در دقایق اولیه در محل حاضر می‌شدند ممکن بود با عملیات احیا بچه‌ها زنده می‌ماندند. البته بحث مسببان و مقصران در مرحله‌ای است که مسئولان هر بخش باید به دستگاه قضایی پاسخ بدهند و در صورتی که نتوانند دلیل قانع کننده‌ای برای قاضی داشته باشند مجرم شناخته می‌شوند.

وی در جواب این پرسش که برای دلجویی از خانواده‌ها چه تدابیری اندیشیده‌اید عنوان کرد: بر‌اساس توافقی که با بنیاد مسکن صورت گرفته مقرر شد 5 خانه برای خانواده 4 قربانی و پدربزرگ یکی از آنها که قیم یکی از قربانیان بوده در اسرع وقت ساخته شود. ضمن اینکه به اتفاق برخی از مسئولان به خانه‌های قربانیان رفتیم و از مصدومان که هر 3 آنها حالشان خوب و ترخیص شده‌اند، عیادت کردیم.

نماینده تام‌الاختیار استاندار درباره این موضوع که آیا به لحاظ روانی برای 3 کودک مصدوم که شاهد قربانی شدن دوستانشان شده‌اند، اقدامی انجام خواهید داد گفت: با کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی استان هماهنگ کردیم تا از روز چهارشنبه به صورت روزانه و مستمر کلاس‌های مشاوره برای بچه‌هایی که در این حادثه آسیب دیده‌اند انجام شود. حدود 10 – 12 کودک در این حادثه بودند که 4 نفرشان فوت کردند و 3نفرشان مصدوم شدند و مابقی هم سلامت هستند اما به لحاظ روحی چون شاهد ماجرا بودند نیاز است که برای آنها مراقبت‌های مشاوره‌ای صورت گیرد. با نماینده آموزش و پرورش هم هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا هم مورد مراقبت بیشتری قرار گیرند و هم آموزش‌های لازم را در خصوص حوادث اینچنینی بیاموزند.

شهرکی در پاسخ به این سؤال که آیا در آن منطقه زمین بازی برای بچه‌ها وجود دارد یا نه گفت: متأسفانه تاکنون وجود نداشته اما مقرر شد ظرف یک هفته زمینی که در آن منطقه وجود داشت چمن کاری شود و برای بچه‌ها محل بازی درست شود. ما درخواست کردیم که بزودی پایگاهی هم برای امدادگران هلال احمر در نزدیکی روستا برقرار شود تا در صورت وقوع چنین حوادثی امکان رسیدن سریع به محل حادثه فراهم شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار