موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
240984
۰۳ آبان ۱۴۰۰

دو برابر شدن خطر ابتلا به کبد چرب در کودکان با شیوع کرونا

متخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی کبد چرب غیرالکلی را یکی از شایع ترین بیماری ها در بین کودکان کم تحرک و چاق دانست و گفت: متاسفانه با شیوع ویروس کرونا، آمار این بیماری در بین کودکان دوچندان شده است.

به گزارش کودک پرس ،شهرام آذرپور، روز دوشنبه اظهار داشت: بیماری کبد چرب گرید ۳ انواع مختلفی دارد که شایع ترین نوع آن کبد چرب غیرالکلی است و براساس گزارش های رسیده ویروس کرونا در تشدید این بیماری نقش به سزایی دارد.

وی ادامه داد: در حالت طبیعی مقدار کمی چربی در سلول‌های کبد وجود دارد اما اگر مقدار چربی جمع شده در کبد زیاد باشد، فرد به بیماری کبد چرب دچار می شود.

وی با بیان اینکه، کرونا برخی بیماران را، به خصوص کودکان و نوجوانانی که مبتلا به کبد چرب هستند را با مشکل روبرو ساخته، تاکید کرد: عامل ژنتیک و وراثت، بی تحرکی، چاقی، نداشتن رژیم غذایی مناسب، قهر با ورزش، دیابت، فشار خون و کلسترول بالا و همچنین برخی التهابات و عفونت ها باعث به وجود آمدن کبد چرب می شود و آن دسته از بیماران کبد چربی که به کرونا مبتلا شدند، پس از بهبود دچار اختلالات کبدی و هپاتیت گذرا نیز شده اند.

آذرپور با بیان اینکه بیماری کبد چرب، یک بیماری با علائم خاموش است، اظهار داشت: این نوع بیماری برخلاف سایر بیماری ها با علائم هشدار دهنده همراه نیست و چنانچه فرد دچار زردی، بی حوصلگی، خستگی و درد مفرط در ناحیه شکم باشد، از نظر کبدی دچار اختلال می شود.

به گفته وی، درد شکم در افراد مبتلا به کبد چرب در قسمت راست بالای شکم مشاهده می شود و به طور معمول نیز دردی ممتد و ادامه دار است.

این پزشک متخصص با بیان اینکه، آزمایشات عملکرد کبد و سونوگرافی تشخیص دهنده بیماری کبد چرب هستند، یادآور شد: آزمایش خون و ادار، تست تحمل گلوکز خوراکی که براساس آن میزان مقاومت بدن به انسولین و دیابت نوع ۲ در آن بررسی می شود و همچنین نمونه برداری کبد از دیگر راه های تشخیص این بیماری است.

آذرپور خاطرنشان کرد: این بیماری در صورت تشخیص زود هنگام و همچنین با آغاز درمان و رعایت دستورالعمل تغذیه ای، قابل بهبود خواهد بود.

وی، کبد را یکی از مهمترین اعضای حیاتی بدن دانست که سلامتی آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار بوده و تصریح کرد: کبد چرب در صورت عدم کنترل و درمان می تواند عارضه های جدی تری، به خصوص در کودکان به وجود آورد که مهمترین آن استئاتو هپاتیت غیرالکلی است.

آذرپور، تغییر سبک زندگی را از مهمترین راه های درمان بیماری کبد چرب دانست و اضافه کرد: نزدیک به ۴۰ درصد از جمعیت جامعه و همچنین کودکان با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند و متاسفانه بیشتر مرگ و میرهایی که به واسطه سکته های مغزی و قلبی صورت می گیرد ناشی از این بیماری بوده و از این رو پیشگیری، کنترل و درمان آن نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: داروی بیماران کبد چرب بسته به نوع و پیشرفت بیماری باید توسط پزشک تجویز شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار