موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری/مقالات
2409
۳۱ مرداد ۱۳۹۵

هفته سی و یکم بارداری

مطالب آموزنده و مهم که مادر باید در هفته ی سی و یکم بارداری خود بداند.

کودک شما چگونه تغییر می کند

 

بچه ی شما این هفته ممکن است 1600 گرم وزن داشته باشد، طول قد وی 40 سانتی متر خواهد بود. شما ممکن است متوجه شوید وقتی با بچه ی خود حرف می زنید، وی بیشتر حرکت می‌کند. اکنون همین طور که بدن او به رشد ادامه می دهد احتمالاً الگوهای متفاوتی حس خواهید کرد. شکم از اینک گردو سخت است، زیرا کبد او سخت گرفتار تولید گلبولهای قرمز خون است. بعضی بچه ها در هفته ی سی و یکم سری پرمو و بعضی تاس و بی مو هستند. در این مرحله سکسکه کردن برای بچه ها رایج و متداول است.

کودک شما قادر به ادرار کردن بوده و در روز چندین بار ادرار میکند و به درون مایع آمنیوتیک میریزد.

هر پنج حواس او بخوبی کار میکن. اگرچه بویی هنوز در کار نیست.

در هفته های آخر طول زمان خوابیدن کودک نیز افزایش می یابد. بنابراین در لحظاتی ممکن است شما آرام بودن بیشتر او را احساس نمایید.

در حال حاضر هنوز ریه های کودک به اندازه سایر اندام ها بالغ نشده است.

او همچنین می تواند سرش را از یک طرف به طرف دیگر بچرخاند.

یک لایه چربی هم در زیر پوست او در حال جمع شدن است تا او برای زندگی در خارج رحم آماده شود، در نتیجه بازوها سرها و بدن او در حال بزرگتر شدن هستند.

استخوانها در حال سخت تر شدن هستند پس در رژیم غذایی خود به میزان زیاد کلسیم قرار دهید.

در این هفته کودک شما در حال پرورش دادن کرک‌های جنینی است و ابرو و مژه هایش نیز پر می شوند.

 

وضعیت بدن مادر در هفته سی و یکم

 

3185

 

از این هفته به بعد، احتمالاً کفش‌هایتان به سختی اندازه پاهایتان خواهند بود. فشاری که از طرف رحم به بدن وارد می شود باعث بیشتر شدن جریان خون و افزایش جریان مایعات به پاها شده، که این مسئله موجب ورم کردن پاها می گردد. در عین حال، رحم به شکم نیز فشار می آورد که در نتیجه شما سریعاً احساس سیری خواهید کرد. هر زمان که برایتان امکان دارد حتماً پاهایتان را روی صندلی یا چهارپایه و جای بلند قرار دهید و اگر هوا مناسب بود، سعی کنید از صندل استفاده کنید.

پوست شما مدام در حال کشیده شدن است و شکمتان روز بروز بزرگتر میشود چرا که کودک در حال وزن گیری است.

ممکن است بر اساس هورمون های بارداری دچار استرس شده باشید تا جایی که میتوانید با انجام کارهای مورد علاقه و ریلکس نموذن و یوگا خود را آرام نمایید ولی اگر در اینکار موفق نیستید بهتر است در مورد استرس تان با پزشک خود صحبت نمایید.در این مشکل ممکن است دچار سردرد شوید. پس از پزشک خود درباره داروهای ضد دردی که میتوانید در دوران بارداری استفاده نماییدو سوال کنید.

شما ممکن است در این دوران شاهد ترشح آغوز یا پیش شیر از پستانهایتان باشید. برخی از خانمهای حامله چنین مسئله ای را مشاهده می کنند و برخی هم آن را پیش از تولد نوزادشان تجربه نخواهند کرد. در هر حال این مسئله طبیعی است و نشانه آن است که بدن شما وظیفه خود را به درستی انجام می دهد. اگر میزان این ترشحات زیاد است می توانید یک دستمال مخصوص دوران شیردهی در سوتین خود بگذارید تا از کثیف شدن لباسهایتان جلوگیری کنید. همچنین اگر تصمیم دارید کودکتان را با شیر خود تغذیه کنید ممکن است بخواهید از سوتین شیردهی استفاده کنید. اگر سوتین فعلی شما دیگر برایتان راحت نیست می توانید از همین الان از سینه بند شیردهی استفاده کنید.

آیا گاهی اوقات ماهیچه های رحم شما منقبض می شوند؟ بعضی از خانمهای حامله این انقباضات ناگهانی را (که انقباض براکستون- هیکس نامیده می شوند) در نیمه دوم حاملگی و ماههای آخر بارداری خود تجربه می کنند. این انقباضات که بین 30 تا 60 ثانیه طول می کشند و نامنظم و بی قاعده هستند فعلا نباید مرتب بروز کنند و همچنین نباید دردناک باشند. هنگامی که چند هفته به زایمان شما باقی مانده باشد ممکن است این انقباضات بیشتر بروز کنند و شاید کمی دردناک شوند. به این انباضها اغلب “درد زایمان کاذب” می گویند، زیرا گاهی اوقات ممکن است تشخیص درد زایمان اصلی از این انقباضات ناگهانی بسیار سخت باشد. با این حال تا پیش از هفته سی و هفتم هنوز کودک شما نارس است. پس اگر این انقباضات به طور مرتب رخ می دهند حتی اگر درد ندارند ممکن است نشانه ای از زایمان زودرس باشند. در صورت مشاهده تغییر یا افزایش ترشحات واژن که آبکی، لزج، صورتی یا خونی باشند، همچنین در صورت مشاهده درد در ناحیه شکم، گرفتگی عضلانی مشابه با دوران قاعدگی، بیشتر از 4 بار انقباض عضلانی در ساعت، افزایش فشار در ناحیه لگن یا کمردرد (خصوصا اگر قبلا چنین دردی نداشته اید) بلافاصله با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید.

 

سلامت چشم مادر

 

1205

 

زمانی که باردار هستید، چشم‌های شما به نور حساسیت زیادی خواهد داشت، برای این مورد، حتماً از چشم پزشک خود بخواهید تا قطره های مناسب و لازم را به شما بدهد. اگر کار شما با کامپیوتر زیاد است، حتماً زمان بیشتری برای استراحت و رفع خستگی چشم‌ها صرف کنید. اگر از لنزهای طبی استفاده می کنید، سعی کنید ساعت کمتری در طول روز از آن‌ها استفاده کرده و بیشتر به چشم‌هایتان استراحت دهید.

 

ورزش

 

3182

 

می توانید در زمان تماشای تلویزیون و یا خواندن روزنامه و مجله، عضلات کگل ( Kegels) خود را تقویت کنید. این تمرینات باعث تقویت عضلات واژن و در نتیجه وضع حمل ساده تر خواهد شد و همین طور از بروز مشکلات زمان زایمان پیشگیری می شود. این تمرینات را یک الی دو بار در روز و هر بار چند دقیقه انجام دهید.

سعی کنید ورزش را کنار نگذارید ولی در صورتی که ضربان قلب شما تندتر زد و یا به نفس نفس زده افتادید ورزش را قطع نموده و استراحت نمایید.(بهترین ورزش پیاده روی است)

 

 

منبع:    مهدپرتال 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار