موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
240892
۲۸ مهر ۱۴۰۰

ایجا کند ذهنی در اثر تماشای انیمیشن در کودکان زیر دوسال

قنبری در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: نتایج پژوهش‌ها در اروپا نشان می‌دهد انیمیشن‌ها به دلیل حرکات و آهنگ‌های سریع، ذهن کودکان را کند می‌کنند.

به گزارش کودک پرس ،مهندس مجید قنبری، مدرس دانشگاه، کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی و سواد رسانه‌ای و دکتر حمیرا آزادمنش، مدرس دانشگاه، متخصص روانشناسی تربیتی و کارشناس فضای مجازی با حضور در برنامه « هشتگ گفتگو » درباره فضای مجازی و چالش زمان گفتگو کردند.

*** هشتگ گفتگو: خانواده چگونه می‌تواند صرف زمان در گروه‌های سنی مختلف را مدیریت کند؟

آزادمنش: باید « هم نظم دهی » ایجاد کنیم به این معنا که یک فرآیند همیاری بین والدین و فرزندان، معلم و شاگرد و… برقرار شود. در این الگو خود دانش آموز با همیاری معلم فالیت‌های آموزشی خود را دنبال می‌کند، با معلم نظارت و ارزیابی می‌کنند. پس از مدتی این دانش آموز که معلمش الگوی او بوده است، خود نظم ده می‌شود یعنی خود او می‌تواند فرآیند آموزشی را تنظیم کند. والدین هم باید این فرآیند را اجرا کنند یعنی در یک فضای دموکراتیک با فرزند خود گفتگو کنند و بر سر قواعد به توافق برسند و آن را اجرا کند.

*** هشتگ گفتگو: مضرات استفاده زودهنگام و زیاد از فضای مجازی چیست؟

قنبری: بر اساس پروتکل سازمان بهداشت جهانی، هیچ پدر و مادری حق ندارند تا پایان 24ماهگی، فرزند خود در معرض هر نوع رسانه و فضای مجازی قرار دهند. نتایج پژوهش‌ها در اروپا نشان می‌دهد انیمیشن‌ها به دلیل حرکات و آهنگ‌های سریع، ذهن کودکان را کند می‌کنند.

متاسفانه امروزه مصرف گرایی در فضای مجازی افزایش یافته است. یکی از موارد مضر که افزایش آن نگران کننده است گسترش نرم افزارهای دانلود فیلم می‌باشد که جدای از درآمدهای هنگفت برای صاحبان آنها، موجب انزوا طلبی در مردم شده است. به والدین توصیه می‌کنم کتاب « اینترنت با مغز ما چه می‌کند » را مطالعه کنند تا ببینند فرزندانشان از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند ذهن و مغز آنها دچار چه چالش‌هایی می‌شود.

*** هشتگ گفتگو: چگونه می‌توان زندگی را برای فرزندان هدفمند تعریف کرد تا زمان خود در فضای مجازی را بیهوده تلف نکنند؟

آزادمنش: ابتدا باید هدف‌ها را تعریف و سپس آنها اولویت بندی بندی کنند. هدف‌های مهم را در رده نخست قرار دهند و به همین ترتیب به اولویت‌های پایین طبقه بندی کنند.

*** هشتگ گفتگو: برای کاهش وابستگی فرزندان به فضای مجازی چه باید کرد؟

قنبری: این روزها به دلیل تعطیلی مدارس، اوقات فراغت معنای گذشته را ندارد. برای مدیریت بهتر فرزندان در فضای مجازی بهتر است این اوقات فراغت را جدا کنیم و زمانی برای آن اختصاص دهیم. برنامه‌هایی که جذابیت بیشتر از فضای مجازی دارند برای بچه‌ها ایجاد کنیم. لازم به سمت بازی‌های فکری، بازی‌ها و مطالعه گروهی برویم و از طبیعت بیشتر. بهره برد و آن را جایگزین فضای مجازی کرد.

از سوی دیگر رفتار پدر و مادر در برابر فضای مجازی در وابستگی کودکان به این فضا بسیار تاثیر گذار است. باید به یاد داشته باشیم فرزندان ما آن چیزی که ما می‌خواهیم نمی‌شوند بلکه به آن چیزی که هستیم تبدیل می‌شود پس برای کنترل فرزندان باید خودمان مدیریت زمان را بیاموزیم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار