240879
۲۸ مهر ۱۴۰۰

صعودی بودن روند برگزاری جشنواره در سال‌های گذشته

داور مرحله منطقه‌ای بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روند برگزاری این جشنواره را در ۲۳ سال گذشته منطقی و صعودی دانست.

به گزارش کودک پرس ،کبری بابایی شاعر، منتقد و کارشناس مسوول ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان این مطلب، به لزوم قصه‌گویی برای کودکان اشاره کرد و افزود: شنیدن قصه و ارتباط با دنیای قصه‌ها یکی از نیازهای مهم کودکان است و کانون به عنوان نهادی که متولی ارتباط با این گروه سنی است این وظیفه را به عهده داشت که قصه و قصه‌گویی را به جمع کودکان ببرد و خروجی این کار، برگزاری جشنواره‌ای با قدمت ۲۳ ساله است.
وی تصریح کرد: کارکردهای قصه بسیار گسترده است و تنها مختص کودکان نیست و در حال حاضر در بسیاری از کشورها به عنوان یک تخصص به قصه‌گویی توجه می‌شود.
بابایی با بیان اینکه جشنواره قصه‌گویی در کانون مراحل مختلفی را طی کرده، افزود: زمانی که قصه و قصه‌گویی هنوز در جامعه جایگاه خود را پیدا نکرده بود، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یک نهاد پیشرو قصه‌گویی را جز رکن‌های اصلی خود قرار داد.
داور مرحله منطقه‌ای بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی تصریح کرد: شروع این جشنواره کار بسیار خوبی بود و تداوم چنین کارهایی به‌ویژه در حوزه فرهنگ کار بسیار مشکلی است که کانون توانست در این حوزه بسیار ثابت قدم عمل کند.
وی افزود: بی‌تردید در دوره‌های ابتدایی جشنواره کاستی‌ها و کم‌تجربگی‌هایی وجود داشته که به مرور زمان برطرف شده و در حال حاضر توانسته با کمترین اشتباه به کار خود ادامه دهد.
بابایی در ادامه اضافه کرد: اگر این سال‌ها را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که جشنواره روندی منطقی و صعودی را تجربه کرده است.
این شاعر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از اهداف جشنواره قصه‌گویی آشنایی و ترویج فرهنگ قصه‌گویی در جامعه است، گفت: تلاشی که در این زمینه انجام شده بسیار قابل تامل است، به طور مثال قصه‌گویان ما در مراکز مختلف کانون قصه‌گویی می‌کنند و کودکان و نوجوانان از این فرهنگ استفاده کرده و باعث زنده نگاه داشتن آن می‌شوند.
بابایی تاکید کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، ترویج فرهنگ قصه‌گویی از طریق فرزندان به خانواده‌ها است.
وی ادامه داد: ترویج این فرهنگ طی سالیانی که جشنواره برگزار شده به خوبی اتفاق افتاده و جامعه به خوبی این اتفاق را پیگیری و اخبار آن را رصد می‌کند.
داور بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی افزود: با همه این توفیقها ما همچنان با مشکلات و کمبودهایی به‌ویژه در مراکز استان‌ها مواجه هستیم، اما باید از این روند صعودی خرسند بود.
بابایی در رابطه با تفاوت معیارهای داوری این دوره با گذشته گفت: خوشبختانه از نظر علمی و سطح داوری در این دوره نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته و فرم‌هایی که در اختیار داوران قرار گرفت، جامع‌تر و کاملتر نسبت به گذشته بوده است.
وی تصریح کرد: کیفیت قصه‌گویی در این دوره روند خوبی را طی کرده، به‌ویژه در بعضی از استان‌ها تلاش برای هر چه بهتر شدن به راحتی در آثار قابل لمس بود.
این شاعر کودکان و نوجوانان در رابطه با برگزاری آنلاین جشنواره منطقه‌ای گفت: با توجه به اینکه همچنان جهان درگیر بیماری کرونا است، بهترین روش برای برگزاری این جشنواره لحاظ شده است، البته باید به این نکته توجه داشت که با وجود اینکه در بخش اجرایی، برگزاری آنلاین شرایط بهتری را داراست اما در بخش ارائه حس و انرژی که در اجرای حضوری به مخاطب منتقل می‌شود در برگزاری آنلاین وجود ندارد.
داور بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی کانون در پایان تصریح کرد: در جشنواره قصه‌گویی باید از تجربه‌های نسل‌های مختلفی که در کانون فعالیت داشتند، استفاده کرد و این تجربیات را با اطلاعات و دانش روز دنیا پیوند زد، همچنین با توجه به اینکه مخاطب اصلی ما در کانون و جشنواره کودکان هستند، باید جسارت استفاده از آنها در بخش‌های مختلفی همچون بررسی آثار را داشته باشیم.
مرحله‌ منطقه‌ای بیست‌وسومین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دبیری محمد گودرزی‌دهریزی روز ۲۷ مهر ۱۴۰۰ پایان یافت و مرحله پایانی آن نیز همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار