موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش/تربیت
240860
۲۷ مهر ۱۴۰۰

بهترین بازی های ورزشی

در گذشته بازی های هیجان انگیز و پرتحرک زیادی بین کودکان و حتی با مشارکت بزرگترها رواج داشت.

به گزارش کودک پرس ،پدران و مادران امروز خاطرات خوش بازی های کودکی را حتما بخاطر دارند. شاید علت اصلی تنوع بازی های حرکتی گذشته که دست کمی از ورزش نداشت عدم وجود تکنولوژی بازی به پیشرفتگی امروز و نبود بازی های رایانه ای بود. بازی هایی ساده با تاثیر فراوان بر رشد ذهنی و حرکتی کودکان دیروز که نتیجه اش تقویت هوش هیجانی کودک با کمترین امکانات و کمترین هزینه بود. در قدیم انجام بازی ها بصورت گروهی بیشتر رواج داشت. مثل گرگم به هوا، وسطی، هفت سنگ و قایم موشک که لذتی وصف ناپذیر برای بچه ها به همراه داشت.
اما امروزه به دلیل زندگی در آپارتمان ها و کمبود فضای باز برای بازی و تحرک داشتن کودکان بهتر است راه جایگزینی برای تخلیه هیجان کودک و تحرک جسمی لازم برای او اندیشیده شود. بهترین راه، تشویق بچه ها به ورزش علی الخصوص ورزش های گروهی در محیط هایی ست که به همین منظور در نظر گرفته شده است.
در گذشته تاثیر بازی بر خلاقیت کودکان را گفتیم. اینکه چه ورزشی برای چه گروه سنی مناسب تر است و هر رشته ورزشی چه تاثیراتی بر مراحل رشد کودک خواهد گذاشت، موضوعی ست که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

نکات مهم در انتخاب ورزش مناسب برای کودکان
موضوع اساسی در مورد ورزش کردن کودک این است که هر ورزشی برای هر کودکی مناسب نیست و به عوامل مهمی از جمله سن کودک، نیاز کودک، میزان توانایی کودک، استعداد و علاقه او بستگی دارد. اما در همه شرایط و با هر میزان توانایی باید این مساله را مدنظر داشت که ورزش باید باعث شادی و تفریح کودک نیز بشود و برایش کسالت آور نباشد. یک فضای شاد و مناسب با روحیات کودک در کنار جمع همسالان با شرایط یادگیری یکسان برای همه، می تواند میزان رضایت کودک از یک فعالیت ورزشی را افزایش دهد.
بازی های ورزشی گروه سنی ۲ تا ۵ سال
در این سن بازی بیشتر از ورزش اهمیت دارد. چون کودک درک درستی از ورزش کردن ندارد و صرفا بخاطر سرگرمی و هیجان به بازی روی می آورد. مثل دویدن، پیاده روی، بازی با توپ و شوت کردن آن؛ و آب بازی که در همه آن ها والدین در کنار کودک حضور دارند و هنوز زمان آن نرسیده تا برای آموزش جدی تر دور از خانواده باشد.
بازی های ورزشی گروه سنی ۶ تا ۸ سالگی
دایره ورزش هایی که کودک در این رده سنی می تواند انجام دهد گسترش می یابد. بازی های استقامتی که توان بدنی بیشتری لازم دارد مثل: شنا، ژیمناستیک، فوتبال و دوچرخه سواری. در این بازه سنی تمایل برای انجام ورزش های گروهی و رقابت با همسالان رفته رفته در کودک شکل می گیرد، مثل شمشیربازی.
در طی این دو سال میزان دقت و تمرکز در کودک افزایش پیدا می کند و توانایی او برای یادگیری بیشتر می شود و کودک می تواند با کمک مربی در مسیر مور علاقه خود حرکت کند.
بازی های ورزشی گروه سنی ۸ تا ۹ سالگی
در این رده سنی بهتر است روی تکنیک ورزشی تمرکز شود. تاکید برای رقابت با همسالان باعث می شود تا کودک از آموزش و یادگیری تکنیک های لازم باز بماند. ورزش هایی مثل تنیس یا پینگ پنگ که نیازمند هماهنگی دست و چشم است می تواند از این بازه سنی شروع شود.
بازی های ورزشی گروه سنی ۱۰ تا ۱۲ سال
کودکان در این رده سنی مهارت انجام چند فعالیت را بصورت همزمان دارند. ورزش هایی مانند فوتبال، والیبال و بسکتبال که نیازمند حفظ تعادل، هماهنگی حرکات چشم و دست ها، دریافت توپ و حفظ آن و ضربه هدفمند به توپ هستند برای این رده سنی مناسب است.
در زیر به چند ورزش و رده سنی مناسب آن و همین طور تاثیرات انجام آن اشاره خواهیم کرد:

لیست بازی های ورزشی کودکان
پیاده‌روی
شاید از نظر شما پیاده وری ورزش نباشد اما جالب است بدانید تاثیرات مثبتی که پیاده روی بر بدن می گذارد دست کمی از ورزش های دیگر ندارد. کودک از زمانی که راه رفتن را آموخت می تواند با مدت زمان کمتر در کنار خانواده پیاده روی کند. برخی از کودکان در برابر ورزش کردن از خود تمایلی نشان نمی دهند ک از طریق پیاده روی های دسته جمعی می توان به مرور این میل و انگیزه به ورزش را در کودک بوجود آورد. از جمله فواید پیاده روی جلوگیری از ابتلا به دیابت در اثر کم تحرکی در کودک است. زیرا این ورزش به کنترل و تناسب اندام کمک بسیاری می کند. همچنین کودک از طریق پیاده روی قادر به حفظ تعادل و هماهنگی حرکات بدن خواهد بود.
شنا
یک ورزش مفرح و آرامش بخش برای همه گروه های سنی ورزش شنا است. سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که بهترین سن برای شروع این ورزش از چند سالگی ست؟ کودک از شش ماهگی قادر است سر خود را متعادل نگه دارد. از این سن ماهیچه های کودک رفته رفته قوی تر می شود و شاید بتوان این سن را مناسب شروع شنا برای کودک دانست. شنا یک ورزش قدرتی ست و بخاطر حرکات قدرتی ماهیچه ها باعث استحکام بیشتر استخوان ها نیز می شود. نکته مهم این است که باید استخر مناسبی برای شنا کردن کودک انتخاب شود تا از خطر آلودگی ها محفوظ بماند. استخری که انتخاب می کنید باید بصورت مرتب آب آن تعویض شود و در آن از مواد ضدعفونی کننده مثل کلر استفاده نشود. آموزش اصولی شنا به کودک را می توان بعد از ۳ سالگی آغاز کرد تا کودک درک بهتری از آموزش های مربی داشته باشد.
والیبال، فوتبال، بسکتبال
این دسته از ورزش ها که به نام ورزش های توپی شناخته می شوند معمولا جزو ورزش های محبوب بچه ها محسوب می شوند. کودکان معمولا به توپ و بازی با آن علاقمند هستند و گرایش به این ورزش ها در میان آن ها بخصوص پسران بیشتر است. ورزش های توپی علاوه بر ایجاد هماهنگی حرکتی بین اعضای بدن باعث حفظ تعادل می شود و همین طور استخوان های بدن کودک را نیز تقویت می کند. این ورزش ها به دلیل تحرک بالای بدن از چاقی کودک در سنین پایین جلوگیری می کند. کودک در طی آن کار گروهی را یاد می گیرد و برای رسیدن به هدف رقابت و تلاش می کند. از حدود ۸ سالگی بصورت بازی و ورزش و در حدود ۱۰ تا ۱۲ سالگی بصورت جدی تر و حرفه ای تر می توان به این ورزش ها پرداخت.
تنیس
یکی از رشته های ورزشی مهیج که سرعت و مهارت در آن حرف اول را می زند تنیس است. این ورزش ماهیچه های بدن کودک را درگیر کرده و باعث قوی تر شدن آن ها می گردد. این ورزش نیز وزن کودک را در حالت متعادل نگه می دارد. بهترین سن برای شروع این ورزش ۷ سالگی ست، زیرا کودک باید بتواند بین حرکت دست و پا و چشم هماهنگی ایجاد کند.
ورزش های رزمی
از جمله ورزش های رزمی می توان به کاراته یا تکواندو اشاره کرد. در این ورزش ها کودکان صبور بودن و کنترل خود را یاد می گیرند و در طی تمرین ها مبارزه با خشم را نیز می آموزند. کودک با پیروی از آموزش های مربی به تقویت تمرکز و در نتیجه تقویت حافظه می پردازد. اگر حرکات و تمرین ها بصورت صحیح و زیر نظر مربی باشد آسیبی به بدن کودک وارد نمی شود.
اسکیت
یکی از ورزش های هوازی و مفرح که محبوب بچه هاست اسکیت است. این ورزش باعث تناسب اندام و جلوگیری از چاقی کودک می شود، همچنین عضلات بدن کودک تقویت می شود و در حفظ تعادل اعضای بدن مهارت می یابد. از دیگر فواید این ورزش می توان تقویت تمرکز و تقویت اعتماد به نفس را نام برد. بهتر است از حدود ۵ سالگی به بعد کودک این ورزش را آموزش ببیند.
دوچرخه سواری
مثل بازی با توپ، دوچرخه سواری نیز از همان سنین کودکی جزو بازی های محبوب بچه ها بشمار می رود. دوچرخه سواری باعث تقویت عضلات پا، تقویت استخوان ها، حفظ تعادل وزن کودک و افزایش قد او می شود.
کودک قادر خواهد بود بدون کمک و همراهی والدین این ورزش ها انجام دهد و در نتیجه باعث استقلال و تقویت اعتماد به نفسش می شود. کودک از حدود سه سالگی می تواند دوچرخه سواری را یاد بگیرد اما ممکن است در معرض آسیب قرار بگیرد، پس اگر سن بیشتری را برای این ورزش در نظر بگیریم کودک می تواند مراقبت بیشتری از خود داشته باشد.
ژیمناستیک
این ورزش باعث انعطاف بیشتر بدن کودک می شود و توانایی هایی بیشتر از کودکان دیگر برای کودک ایجاد می شود. مثل جهش، پریدن و چرخیدن به گونه ای متفاوت از کودکان عادی. ورزش ژیمناستیک بعنوان ورزش پایه برای شروع بسیاری از ورزش های دیگر است. اگر کودکان ورزش کردن را با ژیمناستیک شروع کنند بدن آن ها آمادگی بیشتری برای یادگیری ورزش های دیگر خواهد داشت.
فعالیت های های فیزیکی کودک چه در قالب بازی و چه در قالب ورزش بر عملکرد صحیح ذهن کودک اثرگذار است. ورزش باعث تقویت هوش کودکان و ساختن آینده ای سالم تر و موفق تر خواهد شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار