موقعیت فعلی شما : خانه/Education/بین الملل
240845
۲۷ مهر ۱۴۰۰

لگو جنسیت‌گرایی در اسباب‌بازی‌ها را پایان می دهد

تحقیقات نشان از وارد شدن ضربه‌های جبران‌ناپذیر روحی به کودکان دختر و پسر و حتی والدین آن‌ها در زمینه تبعیض جنسیتی دارد؛ در این راستا، مدیرعامل کمپانی سازنده اسباب‌بازی‌های لگو در نظر دارد این تبعیض را در ساخت اسباب‌بازی‌های شرکت پایان دهد.

به گزارش کودک پرس ،تحقیقاتی که اخیراً توسط گروهی از پژوهشگران انجام شده است نشان از آن دارد که کودکان دختر بسیار بیشتر از پسرها از انجام فعالیت‌های سرگرمی با اسباب‌بازی‌های خود لذت می‌برند؛ چنان‌که گویی لگو، کمپانی دانمارکی سازنده اسباب‌بازی، وسایل سرگرمی را متناسب با نیاز این جنس طراحی کرده است. در این راستا، مدیرعامل لگو اعلام کرده است که کلیشه‌های جنسیتی را که در مورد وسایل سرگرمی کودکان وجود دارد از میان بر خواهد داشت. نتیجه این تحقیقات حاکی است که هفتاد و یک درصد پسرها از اینکه به خاطر بازی با اسباب‌بازی‌های دخترانه مورد تمسخر دیگران قرار گیرند، هراس دارند و به همین دلیل، کمتر از هم سن و سال‌های جنس مخالف به سرگرم کردن خود از طریق اسباب‌بازی‌ها می‌پردازند.

در این میان، والدین بسیار احساس نگرانی می‌کنند چرا که فرزندان پسر خود را کمتر از دخترها در حال انجام بازی می‌بینند و بر این باور هستند که بیشتر اسباب‌بازی‌ها برای دخترها طراحی شده است. این در حالی است که جامعه رفتارهای مردانه را بسیار ارزشمندتر از عملکرد زنان می‌داند مگر اینکه زنان نیز برخوردهایی شبیه به مردان در زندگی روزمره خود اتخاذ کنند.

مشکل دیگری که پیش روی جامعه امروزی در خصوص تبعیض جنسیتی وجود دارد این است که والدین اغلب فرزندان پسران خود را به انجام ورزش و فعالیت‌های ماجراجویانه بیشتر تشویق می‌کنند حال آنکه دخترانشان را در مسیر انجام فعالیت‌هایی نظیر خیاطی و آشپزی به سمت جلو پیش می‌برند. تمام این رفتارها نشان می‌دهد که تبعیض جنسیتی در سراسر کره خاکی حکمفرما است، با این حال این تبعیض در بعضی از جنبه‌های زندگی نظیر تفاوت بازی کودکان از جنس‌های مخالف بیشتر نگران‌کننده است.

در واقع، نوعی نبود تقارن در رفتار والدین حین هدایت آن‌ها طی مراحل مختلف زندگی این دو جنس وجود دارد که به تبعیض جنسیتی در دهه‌های بعدی زندگی آن‌ها نیز منجر می‌شود. به عنوان مثال، بازی کردن کودکان دختر با ماشین یا موتور مورد نکوهش قرار نمی‌گیرد و این در حالی است که اگر پسرهای خردسال با عروسک‌های به ظاهر دخترانه خود را سرگرم کنند، اغلب از سوی دیگران مورد تمسخر قرار می‌گیرند. این مشکل از همان زمان پیدایش اسباب‌بازی‌ها وجود داشته و باعث ایجاد دوری کودکان پسر از بازی با این وسیله‌ها شده است.

از زمان پیدایش اسباب‌بازی‌ها، والدین همیشه تلاش کرده‌اند دخترهای خود را به بازی با آن‌ها، خواه دخترانه یا پسرانه تشویق کنند تا مهارت‌های اجتماعی لازم را در آن‌ها به وجود آورند حال آنکه از انجام فعالیت‌های پسرهای خود با اسباب‌بازی‌های طراحی شده برای دخترها خودداری به عمل آورده‌اند.

در همین راستا، مؤسسه Geena Davis، یک سازمان تحقیقاتی غیرانتفاعی که درباره نمایندگی جنسیت در رسانه‌ها به تحقیق می‌پردازد، مدیرعامل لگو را به رفع حاشیه‌های به وجود آمده در خصوص جنسیت‌گرایی در ساخت اسباب‌بازی‌ها دعوت کرده است. مدیرعامل کمپانی لگو نیز ادعا کرده است که به زودی طراحی اسباب‌بازی‌ها را به طور قابل توجهی تغییر می‌دهد و آن‌ها را به گونه‌ای می‌سازد که امکان بازی برای هر دو جنس دختر و پسر با تمام وسایل امکان‌پذیر باشد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که اگرچه قابلیت دسترسی کودکان پسر به وسایل سرگرمی این شرکت از زمان‌ها دور تا به امروز بیشتر از کودکان دختر بوده است با این حال، بیشتر اسباب‌بازی‌های آن سازگار با روحیه دختران طراحی شده است.

پیش از این نیز، مقامات بریتانیایی در سال ۲۰۱۲ یک کمپین تحت عنوان “ساخت اسباب‌بازی برای بازی” را آغاز کرده و از کمپانی‌های سازنده خواسته بودند اسباب‌بازی‌ها را بدون تبعیض جنسیتی و تنها با هدف سرگرم‌سازی تمام کودکان طراحی کنند تا حس مورد تمسخر گرفتن پسرها از بازی با این وسایل را به حداقل برسانند. البته پیشرفت‌ها در این زمینه با سرعت بسیار پایین صورت می‌گیرد و همچنان بسیاری از والدین بریتانیایی شاکی هستند که چرا اسباب‌بازی‌ها بیشتر سازگار با نیاز کودکان دختر طراحی می‌شود.

تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۰ توسط پژوهشگران مؤسسه خیریه حامی زنان و کودکان Fawcet Society انجام شد نشان داد تبعیض جنسیتی در ساخت اسباب‌بازی‌ها به بیماری‌های روانی بسیاری از مردم جهان در دوران جوانی و میان‌سالی آن‌ها منجر شده است. محققان مؤسسه Geena Davis نیز پس از بررسی‌های متعدد به این نتیجه رسیدند که نوع بازی کودکان در خردسالی باعث می‌شود پسرها در دوران جوانی خلاق‌تر از دخترها باشند به طوری که آمار از گرایش شش برابری این جنس به دانشمند و ورزشکار شدن و هشت برابری به مهندسی نسبت به دخترها خبر داده است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار