240795
۲۶ مهر ۱۴۰۰

بیماری‌های ژنتیکی علت اصلی جان باختن کودکان زیر یک سال

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بررسی علت جان باختن کودکان زیر یک سال، نشان دهنده این است که عمده مرگ‌های این گروه سنی ناشی از ناهنجاری‌ها و بیماری‌های ژنتیکی است.

به گزارش کودک پرس ،دکتر مهرزاد لطفی رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در نشست کمیته دانشگاهی بیماری‌های غیرواگیر و کارگروه ژنتیک اجتماعی دانشگاه، بر ضرورت غربالگری برای تضمین سلامت نسل‌های بعدی تاکید کرد و اجرای غربالگری ۲۲ بیماری متابولیک ارثی برای نوزادان از سال ۱۳۹۸ و غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج همه زوجین از سال ۱۳۹۹ در استان فارس را تلاشی به منظور تامین سلامت فردای مردم استان برشمرد.

او، این موفقیت و دستاورد ارزشمند را حاصل تلاش جمعی و همدلی اساتید و کارکنان ستادی تا محیطی دانشگاه نظیر حوزه‌های بهداشت، درمان، آموزش، توسعه مدیریت و منابع و غذا و دارو دانست و افزود: با تلاش‌های صورت گرفته، شاهد پوشش بالای مراقبت‌های فعال زوجین ناقل در اجرای برنامه‌های ژنتیک اجتماعی هستیم که این اقدامات در سطح کشور پیشرو است.

او با بیان اینکه بررسی علت جان باختن کودکان زیر یک سال در سال‌های اخیر نشان دهنده این است که عمده مرگ‌های زیر یک سال ناشی از ناهنجاری‌ها و بیماری‌های ژنتیکی است، افزود: یک استراتژی بسیار مهم در کاهش مرگ و میر و معلولیت‌های کودکان را اجرای برنامه ژنتیک اجتماعی است.

سهم استان فارس از بیماری‌های ژنتیکی کودکان، ۶۰۰ نوزاد در سال است
دکتر لطفی با بیان اینکه میزان بروز بیماری‌های ژنتیکی ۱۰ در هزار تولد زنده برآورد شده است، اضافه کرد: با نرخ باروری فعلی سالانه در کشور، بین ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار نوزاد دارای اختلالات ژنتیک متولد می‌شوند که سهم استان فارس نزدیک به ۶۰۰ نوزاد در سال است و این آمار تاثیر مخربی بر شاخص‌های مرگ و میر و سلامت کودکان دارد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار