240789
۲۶ مهر ۱۴۰۰

در موضوع صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در کشورمان با تأخیر وارد شدیم

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی، گفت: موضوع صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان امروز در بین دموکرات‌ترین کشورها نیز جزء اولویت‌های حاکمیت است و ما در کشور در رابطه با این موضوع با تأخیر ورود مواجه هستیم.

به گزارش کودک پرس ،قاسم خالدی، در سومین نشست فعالان فضای مجازی حوزه کودک و نوجوان گفت: تلاش کرده ایم تا مفاد آن را هم با تشکیل کارگروه آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی و هم با تشکیل کارگروه عملیاتی‌سازی این سند و البته در همکاری با نهادها و تقسیم وظایف بین آن‌ها اجرا کنیم.

وی افزود: توسعه و ترویج فضای مجازی مناسب کودک و نوجوان بخش مهمی از سند صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان است و طبق آن باید زمینه ایجاد زیست‌بوم ایده‌آل کودک و نوجوان و زیرساخت‌های مناسب برای زیست این قشر مهم جامعه که طبق آمارها قریب به یک سوم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، فراهم شود.

معاون مرکز ملی فضای مجازی بیان کرد: در مفاد مختلف سند صیانت، به این بخش خاص و ترویج فضای مجازی مناسب کودک و نوجوان اشاره و تأکید شده است. امروز متأسفانه تصویری که از فضای مجازی داریم، محل زیست مناسبی برای کاربران ما به ویژه کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیر نیست. باید قبول کنیم امروز فضای مجازی جولانگاه انواع جرایم سایبری شده است که بی‌مهابا بستر آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی را گسترش می‌دهند و به تعبیر مقام معظم رهبری به قتل‌گاهی برای کودکان و نوجوانان تبدیل شده است.

خالدی با بیان اینکه باید همه عزم خود را جزم کنیم تا این شرایط تغییر کند، تصریح کرد: صیانت یکی از وظایف حاکمیت‌ها است و ما نباید مغلوب عملیات روانی دشمن شویم؛ چراکه وظیفه صیانت در این حوزه با ماست و دولت‌ها، نهادها و سازمان‌ها باید به این موضوع ورود کرده و نقش صیانتی خود را به جد دنبال کنند. موضوع صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان امروز در بین دموکرات‌ترین کشورها نیز جزء اولویت‌های حاکمیت است و ما در کشور در رابطه با این موضوع با تأخیر ورود مواجه هستیم.

وی با اشاره به نقش بازیگران اصلی در این حوزه، اظهار داشت: تا زمانی که در کشور هرم مدیریت این فضا برای صیانت از قشر کودک و نوجوان معکوس نشود، توفیقی به دست نخواهیم آورد. باید هرم مربوط به این موضوع که از حاکمیت و دولت گرفته و به نهادهای مختلف و خانواده و مخاطب اصلی یعنی کودک و نوجوان ختم می‌شود، معکوس شود، یعنی باید بدانیم که نقش اول این عرصه بر عهده خود کودکان و نوجوانان است و خانواده نیز نقش کلیدی دارد. وظیفه نهادهای بالادستی نیز آموزش مهارت‌های لازم به خانواده و نوجوانان است.

معاون مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: چالش اصلی در این عرصه نیز بحث سواد فضای مجازی و مهارت‌افزایی است که باید در این رابطه برنامه‌های مختلف را با اقدامی جهادی و عملیاتی گسترده به پیش ببریم. باید یک بار دیگر مانند نهضت سوادآموزی در ابتدای انقلاب، نهضت سواد فضای مجازی را در کشور شکل دهیم.

صیانت یکی از وظایف حاکمیت‌ها است و ما نباید مغلوب عملیات روانی دشمن شویم؛ چراکه وظیفه صیانت در این حوزه با ماست و دولت‌ها، نهادها و سازمان‌ها باید به این موضوع ورود کرده و نقش صیانتی خود را به جد دنبال کنند.

خالدی در پایان سخنان گفت: باید صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را به طور جد عملیاتی کنیم که یکی از نکات خیلی مهم در سند صیانت نیز توجه ویژه به کسب و کارها و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و کمک طلبیدن از این بخش است.

گفتنی است؛ در ابتدای جلسه دبیر شورای عالی فضای مجازی و دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سخنرانی کرده و در ادامه نمایندگان سازمان ها، انجمن ها و شرکت‌های فعال در حوزه فضای مجازی همچون سازمان سراج، انجمن ناشران دیجیتال کودک و نوجوان، شرکت های ایرانسل، آپارات، کافه بازار، دنیای نبات و … به ارائه نقطه‌نظرات خود در راستای اجرای هرچه بهتر سند صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در کشور پرداختند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار